سبز شدن شبکه ریلی هند در مسیر |

راه آهن هند با بیش از 68000 کیلومتر مسیر و خدمات بیش از هشت میلیارد مسافر در سال ، بسیار گسترده و در میان پیچیده ترین و درگیرترین سیستم های حمل و نقل در جهان است.

و شاید تعجب آور نباشد که جابجایی روزانه صدها هزار مسافر در طول ده ها هزار کیلومتر شبکه به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد ، انرژی که در گذشته اغلب با سوزاندن سوخت های فسیلی آلوده تأمین می شد. این سوخت ها به عنوان یکی از عوامل اصلی تغییر اوضاع شناسایی شده اند.

بخش حمل و نقل هند به 12 درصد از انتشار گازهای مضر کشور که منجر به اقلیم می شود ، کمک می کند و راه آهن حدود 4 درصد آن را تشکیل می دهد. یک راه حل این است که در واقع بیشتر از راه آهن و حمل و نقل جاده ای کمتر استفاده شود. راه آهن هند متعهد شده است که میزان حمل بار با قطار را از حدود 35 درصد در سال 2015 به 45 درصد تا سال 2030 افزایش دهد.



عکس ESCAP / مسیحی دوهرمان

قطارهای مسافری منتظر سوار شدن مردم در ایستگاه راه آهن Dhanbad Junction در Jharkhand ، شمال هند هستند ، در وسط یک قطار باری حامل زغال سنگ قرار دارد. میلیون ها نفر از این ایستگاه های پرتردد در منطقه ، سالانه از این ایستگاه عبور می کنند. راه آهن همچنین وسیله ای بسیار کارآمد برای جابجایی مقدار زیادی بار در مسافت است.

حتی اگر برای جابجایی قطار سوخت زیادی لازم باشد ، میزان انتشار مسافر و مایل بار بسیار کمتر از میزان ثبت شده توسط ترافیک خودرو است.

وینود کومار یاداو ، رئیس هیئت مدیره راه آهن گفت: “به دلیل توسعه اقتصادی و افزایش مصرف ، تقاضای منابع رو به افزایش است.”

دولت هند در حال کار بر روی سبز کردن راه آهن است ، با بیش از نیمی از شبکه برق و یک هدف برای برق رسانی کل شبکه در سه تا چهار سال آینده. برق می تواند یک سیستم قدرت متمرکزتر و کارآمدتر را به شما معرفی کند و موتورهای دیزلی با انتشار بالاتر را مازاد کند.

آقای یداو گفت: “ما برای اطمینان از پایداری باید از نگرانی های زیست محیطی همراه با توسعه اقتصادی مراقبت كنیم.” “راه آهن هند مأموریت خود را برای بهبود بهره وری انرژی و جایگزینی منابع سوخت فسیلی با منابع انرژی تجدید پذیر مانند خورشید و باد آغاز کرده است تا انتشار خالص کربن تا سال 2030”.



Unsplash / Jehu Christan

هند تا سال 2030 متعهد به سیستم حمل و نقل ملی با کربن صفر شده است.

رسیدن به این هدف به معنای حذف انتشار 7.5 میلیون تن دی اکسید کربن (CO2) در هر سال است ، تقریباً مشابه همان دو نیروگاه زغال سنگ.

برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) از تلاش های راه آهن هند ، ارائه مشاوره و آموزش در مورد پایداری و اقتصاد سبز حمایت کرده است.

آتول باگای ، رئیس دفتر UNEP در هند ، گفت: “شبکه ریلی هند مدتهاست که بخشی جدایی ناپذیر از ساختار اجتماعی کشور است. سبز شدن خطوط راه آهن نه تنها برای دستیابی به اهداف آب و هوایی دولت حیاتی است بلکه نماد مهمی از ابتکار زیست محیطی هند است. UNEP مفتخر است که از طریق آموزش و پشتیبانی دیگر به این تلاش ها کمک کند. “

انتشار گازهای گلخانه ای از تولید برق تنها بخشی از معادله است. راه آهن هند همچنین به دنبال ایجاد ایستگاه ها و تاسیسات دارای گواهی سبز است. بیش از 100 کارخانه تصفیه آب و بازیافت تأسیس شده است.

و در یک پیشرفت منحصر به فرد ، اپراتور راه آهن مربیان مسافت طولانی را با مخازن زیستی مجهز کرده است تا با پسماندهای انسانی مسافران مقابله کند. این مخازن زیستی ممکن است از انتشار حداکثر 155 تن CO2 در سال جلوگیری کند.
با رشد اقتصاد هند ، تعداد بیشتری از مردم و بارهای بیشتری برای سوار شدن بر روی ریل آماده شده اند ، اطمینان از پایداری آینده شبکه ریلی مشهور هند از هر زمان دیگری مهمتر خواهد بود.