بلوک تجاری جدید آسیا می تواند نقشی اساسی در پیشبرد سرمایه گذاری داشته باشد |

توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) روز یکشنبه توسط 15 کشور از جمله چین ، ژاپن ، استرالیا ، ویتنام و کره جنوبی به امضا رسید ، که به طور مشترک جمعیت بیش از 2.3 میلیارد نفر – 5 برابر جمعیت اتحادیه اروپا را شامل می شود.

چارچوبی برای آینده

در این گزارش آمده است: “این توافق نامه می تواند به احیای رشد اقتصادی پس از COVID ، تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری درون منطقه ای در زمان تنش های تجاری جهانی و ایجاد چارچوبی برای همکاری های منطقه ای بیشتر” ،

در این گزارش آسیا در حال حاضر یک مقصد اصلی برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) است و به عنوان یک هدف سرمایه گذاری نسبتاً خوب عمل می کند ، اما RCEP می تواند با کاهش بیماری همه گیر از اعضای خود حمایت و محرک بیشتری بخشد.

این بخش قابل توجهی برای اعضای RCEP برای سرمایه گذاری بیشتر در یکدیگر ، به ویژه در گروه کشورهای ASEAN وجود دارد. پس از همه گیری ، سرمایه گذاران به دنبال زیرساخت ها ، انرژی های پاک و پروژه های مراقبت های بهداشتی هستند ، در حالی که شرکت های چند ملیتی ممکن است با خرید و توسعه دارایی های موجود در بلوک RCEP به دنبال ایجاد زنجیره تأمین مقاوم تر باشند.

سرمایه گذاری برای توسعه

در گزارش UNCTAD آمده است: “RCEP می تواند سرمایه گذاری را برای توسعه تحریک کند”.

بلوک RCEP شامل سه کشور کم توسعه یافته است: کامبوج ، میانمار و جمهوری دموکراتیک خلق لائوس. آنها در حال حاضر بخش عمده سرمایه گذاری مستقیم خارجی خود را از سایر اعضای RCEP دریافت می کنند اما ایجاد توافق نامه تجاری باعث می شود که آنها در زنجیره های ارزش جهانی (GVC) که بازارهای سراسر جهان را تأمین می کنند ، نقش بیشتری داشته باشند.

در گزارش UNCTAD آمده است: “همکاری اقتصادی تحت این مشارکت می تواند موجب تقویت بیشتر مالی پروژه در زیرساخت ها و سرمایه گذاری صنعتی شود تا مشارکت آنها در GVC افزایش یابد”.

تولد RCEP همچنین می تواند شرکت ها را ترغیب کند که با کنار رفتن از تولید در چین ، پروژه های جدیدی را در داخل اتحادیه آغاز کنند – این روند مداوم به لطف افزایش هزینه ها و تنش های تجاری چهار سال گذشته است ، به تجزیه و تحلیل بدنه تجارت اشاره کرد.