هشدار آژانس بهداشتی سازمان ملل برای COVID-19 پیشرفت جهانی علیه مالاریا است. | مالاریای جهانی با شکاف دسترسی ، COVID-19 و کمبود بودجه تهدید می شود: WHO

بر اساس گزارش جهانی مالاریا ، که روز دوشنبه منتشر شد ، وضعیت به ویژه در کشورهای با بار سنگین در آفریقا نگران کننده است.

آژانس بهداشتی سازمان ملل متحد و شرکای بهداشتی را ترغیب کرد تا با هدف گیری بهتر مداخلات ، ابزارهای جدید و افزایش بودجه ، مبارزه با مالاریا را افزایش دهند.

تدراس ، مدیر کل WHO ، گفت: “زمان آن فرا رسیده است که رهبران در سراسر آفریقا – و جهان – یک بار دیگر در برابر چالش مالاریا ایستادگی کنند ، درست همانطور که این کار را کردند که پایه و اساس پیشرفت از ابتدای قرن گذشته را بنا نهادند.” Adhanom Ghebreyesus.

“با اقدام مشترک و تعهد به ترک هیچ کسی ، می توانیم به چشم انداز مشترک خود در مورد جهانی عاری از مالاریا برسیم.”

مالاریا اگرچه قابل پیشگیری و قابل درمان است اما همچنان سالانه صدها هزار نفر جان خود را از دست می دهد. براساس WHO ، تقریبا نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر این بیماری هستند و بیشتر موارد و مرگ و میرها در جنوب صحرای آفریقا رخ می دهد.

مالاریا از طریق گزش پشه های آنوفل ماده منتقل می شود و کنترل ناقل – مانند استفاده از پشه بند و سمپاشی باقیمانده در داخل خانه – می تواند به جلوگیری و کاهش انتقال بیماری کمک کند.

یک فلات در حال انجام

گزارش WHO نشان داد که در سال 2019 ، موارد مالاریا در سراسر جهان حدود 229 میلیون نفر بوده است ، تخمین سالانه که در طی چهار سال گذشته تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. سال گذشته این بیماری حدود 409000 نفر جان خود را از دست داد ، در حالی که این رقم در سال 2018 411،000 بود.

مانند سالهای گذشته ، منطقه آفریقا بیش از 90 درصد از بار کلی بیماری را به خود اختصاص داده است. این منطقه از سال 2000 پیشرفت زیادی داشته است و میزان کشته شدگان مالاریا را 44 درصد کاهش داده است – از تخمین زده شده 680،000 نفر به 384،000 نفر رسیده است – اما سرعت آن در سالهای اخیر به ویژه در کشورهایی که بار بیماری زیادی دارند ، کند شده است.

طبق WHO ، کمبود بودجه در سطح بین المللی و داخلی “تهدید قابل توجهی” برای دستاوردهای آینده است. در سال 2019 ، کل بودجه به 3 میلیارد دلار رسید که بسیار کمتر از هدف جهانی 5.6 میلیارد دلار است ، و در نتیجه شکاف های مهمی در دسترسی به ابزارهای اثبات شده کنترل مالاریا وجود دارد.



یونیسف / باگلا

یک کارگر برای کنترل گسترش پشه ها حشره کش را روی سطوح یک پناهگاه اسپری می کند. کنترل ناقل در پیشگیری از مالاریا بسیار م effectiveثر است و جز vital حیاتی استراتژی های کنترل و از بین بردن بیماری است.

برنامه ها را حفظ کنید ، گسترش دهید

در سال 2020 ، بیماری همه گیر COVID-19 به عنوان یک چالش اضافی برای خدمات بهداشتی ضروری در سراسر جهان ظاهر شد. اگرچه بیشتر کمپین های پیشگیری از مالاریا بدون تأخیرهای اساسی توانستند به جلو حرکت کنند ، WHO ابراز نگرانی کرد که حتی “اختلالات متوسط” در دسترسی به درمان می تواند منجر به از دست دادن قابل توجهی از زندگی شود.

به عنوان مثال ، 10 درصد اختلال در دسترسی به درمان ضد مالاریای موثر در جنوب صحرای آفریقا می تواند منجر به 19000 مرگ اضافی شود ، در حالی که اختلالات 25-50 درصدی در منطقه می تواند به ترتیب 46،000 و 100،000 مرگ دیگر باشد.

طبق WHO ، اطمینان از دسترسی به پیشگیری از مالاریا ، مانند شبکه های تحت درمان با حشره کش و داروهای پیشگیرانه برای کودکان ، همچنین با کاهش تعداد عفونت های مالاریا و به نوبه خود ، فشار بر سیستم های بهداشتی ، از پاسخ به COVID-19 پشتیبانی می کند.

Matshidiso Moeti ، مدیر منطقه ای WHO در آفریقا ، بر لزوم اطمینان از پایداری و گسترش برنامه های مالاریا تأکید کرد.

“COVID-19 تهدید می کند که تلاش های ما برای غلبه بر مالاریا ، به ویژه معالجه افراد مبتلا به این بیماری ، را از کار بیندازد. علی رغم تأثیر مخرب COVID-19 بر اقتصاد آفریقا ، شرکای بین المللی و کشورها باید اقدامات بیشتری را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که منابع برای گسترش برنامه های مالاریا وجود دارد که چنین تغییری در زندگی مردم ایجاد می کند. ”