اهمیت ورق چهارچوب درب ضد سرقت

چهارچوب درب ضد سرقت یکی از اساسی ترین بخش ها در حفظ امنیت محل زندگی و کار استفاده کنندگان به شمار می رود که باید در طراحی و تولید آن از ورق های فولادی با کیفیت بالا استفاده کرد تا در برابر دیلم کردن و خم شدگی مقاومت کافی را داشته باشند. باید به این نکته اشاره کرد که اولین پارامتر تاثیرگذار در امنیت درب ضد سرقت، چهار چوب درب می باشد، ضخامت چهار چوب متفاوت می باشد و برخی از چهارچوب های درب بین 1تا 2 میل می باشد و درنتیجه هرچه ضخامت بیشتر باشد استقامت بالاتری دارد.

 

کلاف درب باید استحکام کافی را داشته باشد، در این بخش هم ضخامت های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد، که مسلما هرچی ضخامت بیشتر باشد امنیت بیشتر است. معمولاً از رگه های بیشتری نسبت به روکش راش برخوردار است و همین امر سبب توجه بیشتر خریداران به این نوع روکش می باشد.

 

ورق سرتاسری ۱/۵ میل و ورق چهارچوب ۱/۵ و پشم سنگ که بین این نوع از درب ها استفاده می شود از مهم ترین بخش های درب ضد سرقت به شمار می روند. چهارچوب درب ضد سرقت فلزی است که به ضخامت 1.5 تا 2 میلی متر از چنس ورق هیدروکربن یا گالوانیزه ساخته می شود و رنگ آمیزی آن نیز با استفاده از روش کوره ای صورت می گیرد.

 

درب ضد سرقت از نظر ساختار کلی متشکل از ورق های فولادی می باشد. رویه این قفل ها فولادی است و همین سبب می شود تا بدنه قفل در برابر ضربه کاملا مقاوم باشد. ضخامت این مدل درب 6 سانتی متر میباشد و به همین علت است که نمی توان آن را بر روی چهارچوب های ساده فلزی نصب کرد. علاوه بر آن یک چهارچوب برای اتصال به دیوار داشته و یراق آلاتی دارند که متفاوت از درب های معمولی و حتی درب ضد سرقت است.

نصب چهارچوب درب ضد سرقت

نصب فریم یا چهارچوب درب ضد سرقت به روش جوش دادن معمولا درب را قبل از اینکه نصب کنیم باز می کنیم و چندین دفعه قفل و شب بند آن را باز و بسته می کنیم تا مطمئن شویم قفل عملکرد صحیح دارد. این روش از نصب درب ها معمول ترین روش در بین نصابان درب ضد سرقت می باشد.

 

چارچوب درب از جنس فولاد نرم با ضخامت ۱۸ سانتی متر و قطر ورق ۱.۸ میلی متر که به صورت طرح دار یا تخت می باشد. درب های ضد سرقت ایرانی از جنس رویه ام دی اف با ضخامت 8 میلی متر است. این قفل ها در ابتدا برای درب های چوبی طراحی و مورد نصب قرار می گرفت، اما امرزوه قفل دیجیتال و هوشمند حیاطی هم روانه بازار شده است.

 

این چهارچوب ها دارای یک لایه فولادی هستند که باعث می شود نتوان با شکستن وارد شد و همچنین لولاهای این درها به صورتی است که نمی توان درب را از لولا درآورد و وارد شد (به ویژه که در بسیاری از این درب ها اصلا لولا مخفی شده است و از بیرون قابل مشاهده هم نیست).

 

در بعضی از انواع درب های ضد سرقت چینی نمونه هایی دیده شده است که نشان می دهد فلز چهارچوب آنقدر نازک بوده است که با دستگاه جوش عادی نمی توان برای نصب درب استفاده کرد. ضخامت ورقه فولادی بسیار مهم است هر چقدر که ضخامت ورق فولادی استفاده شده در ساخت درب ضد سرقت بیشتر باشد از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است.

 

توصیه می شود اگر به دنبال خرید درب ضد سرقت مقاوم در مقابل تاثیرات محیطی هستید سعی کنید در ضد سرقت فلزی یا رویه فلز ایرانی با رنگ الکترواستاتیک انتخاب کنید ( همچنین برای بالا بردن کیفیت،بهتر است قفلها اورجینال ترکیه باشد و ضخامت رویه و ورق چهارچوب 1.5 میل باشد)

 

چهارچوب درب های ضد سرقت ترک اختلاف سطح بیشتری بین سطح بیرونی چهار چوب و لنگه درب نسبت به نوع چینی خود دارند و همچنین لولا های درب ضد سرقت ترک از قابل مشاهده بوده که در درب های ضد سرقت چینی لولا ها به صورت مخفی می باشد و دیده نمی شود در ضمن لولا ها در درب های ضد سرقت چینی و ترک با یکدیگر متفاوت می باشد.

درب های ترک به گونه ای ساخته می شوند که لولای آنها از روبرو قابل مشاهده است اما در درب ضد سرقت چینی، طراحی لولا ها به صورت مخفی است و به طور معمول قابل  رویت نیستند. قفل ها در درب ضد سرقت بسیار تقویت شده اند و مهم ترین و اصلی ترین اجزا در درب ضد سرقت هستند که هنگام خربد باید به آنها توجه داشت علاوه بر این لولا در اکثر درب های ضد سرقت از خارج و یا از هر دو طرف پنهان است و این امر مانع از باز شدن درب به وسیله اهرم کردن لولا می شود.

منبع: مقالات افرامهر (https://aframehr.com/blog)