سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدید خود می‌گوید: کمی نمک (کمتر) می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد

رژیم غذایی ناسالم عامل اصلی مرگ و میر و بیماری در جهان استتدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد، مصرف بیش از حد سدیم یکی از مقصران اصلی آن است.

اولین گزارش جهانی WHO در نوع خود در مورد کاهش مصرف سدیم نشان می دهد که جهان برای دستیابی به هدف جهانی خود برای کاهش 30 درصدی مصرف سدیم تا سال 2025 خارج از مسیر است.

این گزارش نشان می‌دهد که بیشتر کشورها چنین هستند هنوز هیچ سیاست اجباری کاهش سدیم را اتخاذ نکرده استاو گفت که مردم خود را در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی قرار می دهند.

برای معکوس کردن این روند، آژانس سلامت جهانی یک نامه را صادر می کند تماس به همه کشورها برای اجرای طرح هایی برای کاهش سدیم و به تولید کنندگان برای تعیین اهداف بلندپروازانه کاهش سدیم در محصولات خود.

عامل خطر بالا

نمک غنی از سدیم در حال حاضر منبع طعم و مزه و همچنین درگیری مسلحانه طی هزاران سال است در سراسر جهان بیش از حد مصرف می شود به ضرر سلامتی کلی

سدیم، یک ماده مغذی ضروری، خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس را افزایش می دهد وقتی بیش از حد خورده شود

میانگین مصرف جهانی 10.8 گرم در روز تخمین زده می شود که بیش از آن است توصیه WHO را دو برابر کنید کمتر از 5 گرم یا یک قاشق چایخوری در روز. منبع اصلی سدیم نمک خوراکی (کلرید سدیم) است، اما در چاشنی‌های دیگر مانند گلوتامات سدیم نیز وجود دارد.

خوردن بیش از حد آن را به مهم ترین عامل خطر برای آن تبدیل می کند مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی و تغذیه. شواهد بیشتری در حال ظهور است که ارتباط بین مصرف زیاد سدیم و افزایش خطر ابتلا به سایر شرایط سلامتی مانند سرطان معدهچاقی، پوکی استخوان و بیماری کلیوی.

کمبود راه حل های سیاسی

تنها 9 کشور – برزیل، شیلی، جمهوری چک، لیتوانی، مالزی، مکزیک، عربستان سعودی، اسپانیا و اروگوئه – در حال حاضر بسته جامعی از سیاست های توصیه شده برای کاهش مصرف سدیم دارند. گزارش WHO نشان می دهد فقط 5 درصد از جمعیت جهان است توسط سیاست های کاهش اجباری سدیم محافظت می شود و 73 درصد از 194 کشور عضو WHO توانایی اجرای کامل چنین سیاست هایی را ندارند.

نجات زندگی از طریق معرفی سیاست های کاهش سدیم مقرون به صرفه است جزء مهم اقدام برای دستیابی به دستور کار 2030 WHO گفت که هدف توسعه پایدار کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر است.

رویکردهای “بهترین خرید”.

یک رویکرد جامع برای کاهش سدیم شامل اتخاذ سیاست های اجباری و سازمان جهانی بهداشت چهار مداخله “بهترین خرید”. مرتبط با سدیم است که تا حد زیادی به پیشگیری از بیماری های غیرواگیر کمک می کند.

این شامل فرمولاسیون مجدد غذاها تا نمک کمتری داشته باشد و ایجاد سیاست های تهیه عمومی مواد غذایی برای محدود کردن غذاهای غنی از نمک یا سدیم در چنین موسساتی مانند بیمارستان ها، مدارس و محل های کار.

علاوه بر این، WHO بسته بندی جلویی را توصیه می کند برچسب زدن که به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند محصولاتی با سدیم کمتر و عمومی و رسانه‌ای انتخاب کنند کمپین های آگاهی بخشی.

“کارت امتیاز” سدیم

با این حال، سیاست های اجباری کاهش سدیم به گفته WHO، آنها به پوشش گسترده‌تر و محافظت در برابر منافع تجاری کوتاه‌مدت دست می‌یابند و در عین حال زمینه بازی برابر برای تولیدکنندگان مواد غذایی را فراهم می‌کنند. به عنوان بخشی از این گزارش، سازمان جهانی بهداشت یک کارت امتیازی برای کشورهای عضو بر اساس نوع و تعداد سیاست‌های کاهش سدیم که دارند، تهیه کرده است.

تلاش‌های WHO همچنین شامل مشارکت با Resolve to Save Lives، یک سازمان غیرانتفاعی است که با کشورها برای جلوگیری از 100 میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی طی 30 سال کار می‌کند.

“جهان نیاز به اقدام دارد”

تام فریدن، رئیس و مدیر عامل این گروه، مقام ارشد سابق سلامت ایالات متحده، گفت که کشورها باید فوراً برای اجرای آن تلاش کنند. جاه طلب، اجباری، تحت رهبری دولت سیاست های برای رسیدن به هدف جهانی کاهش مصرف نمک تا سال 2025.

او گفت که نوآوری هایی مانند نمک کم سدیم در کنار سایر اقدامات اثبات شده از جمله ابزارهایی هستند که دولت ها می توانند از آنها استفاده کنند. برای کمک به افزایش آگاهی، Resolve to Save Lives اخیراً یک تغذیه جهانی منتشر کرده است پایگاه داده برای غذاهای بسته بندی شده، که شامل داده های 25 کشور.

او گفت: «جهان نیاز به اقدام دارد و اکنون، یا تعداد زیادی از افراد، حملات قلبی و سکته مغزی ناتوان کننده یا کشنده، اما قابل پیشگیری را تجربه خواهند کرد.