افغانستان: سازمان ملل مجبور به «انتخاب وحشتناک» به دنبال ممنوعیت اتباع زنان شد

بر اساس بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه توسط دفتر این سازمان در افغانستان منتشر شد، “به پرسنل ملی سازمان ملل – زنان و مردان – دستور داده شده است که به دفاتر سازمان ملل گزارش ندهند، تنها استثنائات محدود و مدرج برای وظایف حیاتی وجود دارد.”

این ممنوعیت آخرین مورد از یک سری اقدامات تبعیض آمیز است که زنان و دختران افغان را از مشارکت در بیشتر عرصه های زندگی عمومی و روزمره محدود می کند، که پس از بازگشت طالبان به قدرت در اوت 2021 اجرا شد.

“یک انتخاب وحشتناک”

سازمان ملل بر «محکومیت صریح» این اقدام تأکید کرد و آن را گفت مغایر با قوانین بین المللیاز جمله منشور سازمان ملل متحد، سند تاسیس سازمان.

از طریق این ممنوعیت، طالبان عملا مقامات به دنبال این هستند که سازمان ملل متحد را مجبور به انتخاب وحشتناک بین آنها کنند ماندن و ارائه در حمایت از مردم افغانستان و پایبندی به هنجارها و اصول در بیانیه آمده است که ما موظف به حمایت هستیم.

“باید واضح باشد که هرگونه عواقب منفی مسئولیت این بحران برای مردم افغانستان بر عهده مردم خواهد بود عملا مسئولین.”

بررسی عملیاتی در حال انجام است

در این بیانیه آمده است که رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان که ریاست دفتر یوناما در این کشور را نیز بر عهده دارد، یک دوره بازنگری عملیاتی را تا 5 می آغاز کرده است.

در این دوره، سازمان ملل متحد در افغانستان رایزنی های لازم را انجام خواهد داد، تنظیمات عملیاتی مورد نیاز را انجام خواهد داد، و برنامه ریزی اضطراری را تسریع خواهد کرد. تمام نتایج ممکن،” آن گفت.

سازمان ملل متحد گفت که «به تعامل اصولی و سازنده با تمام سطوح ممکن طالبان ادامه خواهد داد عملا مقامات طبق دستور شورای امنیت سازمان ملل متحد.»

این سازمان همچنین برای ادامه فعالیت‌های بشردوستانه حیاتی و حیاتی تلاش خواهد کرد “در طی آن ما دامنه، پارامترها و پیامدهای ممنوعیت را ارزیابی خواهیم کرد و فعالیت‌ها را در صورت ممانعت متوقف خواهیم کرد.”