چین: کارشناسان مستقل حقوق از ترس کودکان تبتی مجبور به جذب می شوند

ما بسیار نگران هستیم که در سال های اخیر سیستم مدارس مسکونی برای کودکان تبتی به نظر می رسد یک برنامه اجباری در مقیاس بزرگ آنها در بیانیه‌ای گفتند که قصد دارند تبتی‌ها را در فرهنگ اکثریت هان، برخلاف استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر، جذب کنند.

فرسایش هویت

طبق گفته کارشناسان مستقل، مدارس مسکونی محتوای آموزشی و محیطی را با محوریت فرهنگ هان ارائه می دهند: فرناند دو وارنس، گزارشگر ویژه در مورد مسائل اقلیت ها. فریده شهید، گزارشگر ویژه حق تحصیل و الکساندرا زانتاکی، گزارشگر ویژه در زمینه حقوق فرهنگی.

آنها گفتند که کودکان اقلیت تبتی مجبورند برنامه درسی “آموزش اجباری” را به زبان چینی ماندارین یا پوتونگووا بدون دسترسی به یادگیری سنتی یا فرهنگی مرتبط تکمیل کنند.

مدارس دولتی همچنین امکان مطالعه اساسی زبان، تاریخ و فرهنگ تبتی را ندارند.

در نتیجه، کودکان تبتی امکانات خود را با زبان مادری و زبان مادری خود از دست می دهند توانایی برقراری ارتباط آسان با والدین و پدربزرگ و مادربزرگ به زبان تبتی، که به جذب و فرسایش هویت آنها کمک می کند.

تعداد مدارس در حال افزایش است

کارشناسان همچنین نگران افزایش قابل توجه گزارش شده در تعداد مدارس مسکونی فعال در داخل و خارج از منطقه خودمختار تبت و تعداد کودکان تبتی ساکن در آنها بودند.

در حالی که مدارس مسکونی در سایر نقاط چین وجود دارد، سهم آنها در مناطق با جمعیت اقلیت تبتی بسیار بیشتر است و این درصد در سال های اخیر افزایش یافته است.

در سطح ملی، درصد دانش آموزانی که شبانه روزی می شوند بیش از 20 درصد است، اما کارشناسان می گویند اطلاعات دریافتی آنها حاکی از آن است که اکثریت قریب به اتفاق کودکان تبتی در این مؤسسات، نزدیک به یک میلیون، حضور دارند.

دور از خانه

افزایش از طریق حاصل شده است تعطیلی مدارس روستایی در مناطقی که معمولاً تبتی‌ها پر جمعیت هستند، مدارسی در سطح شهرستان یا شهرستانی جایگزین می‌شوند که آموزش و ارتباطات تقریباً منحصراً در پوتونگوآ (ماندارین استاندارد) است و دانش‌آموزان معمولاً باید سوار شوند.

کارشناسان ادامه می‌دهند: «بسیاری از مدارس مسکونی دور از خانه‌های خانوادگی دانش‌آموزان شبانه‌روزی در آنها واقع شده‌اند.

ما از آنچه به نظر می رسد نگران هستیم سیاست جذب اجباری هویت تبتی آنها افزودند که از طریق یک سری اقدامات ظالمانه علیه مؤسسات آموزشی، مذهبی و زبانی تبت، به اکثریت غالب هان چینی وارد می شود.

سرکوب و آزار و اذیت

این سیاست‌ها بر خلاف ممنوعیت تبعیض و حقوق مردم تبت برای تحصیل، حقوق زبانی و فرهنگی، آزادی مذهب یا عقیده است و نشان‌دهنده معکوس کردن اقداماتی است که فراگیرتر یا سازگارتر بود.

کارشناسان یادآوری کردند که در آگوست 2021، کنفرانس مرکزی چین در امور اقوام از همه گروه‌های قومی خواست تا همیشه منافع ملت را بالاتر از هر چیز دیگری قرار دهند.

آنها گفتند: «این تماس مجدداً بر ایده ساختن یک دولت سوسیالیستی مدرن و قوی مبتنی بر هویت ملی چین تأکید کرد.

در این زمینه، ابتکارات برای ترویج زبان و فرهنگ تبتی گزارش شده است که سرکوب می شود و افرادی که از زبان و آموزش تبتی حمایت می کنند تحت آزار و اذیت قرار می گیرند.

کارشناسان در ماه نوامبر به دولت چین نامه نوشتند و همچنان در ارتباط با این موضوع با مقامات در تماس هستند.

نقش گزارشگران سازمان ملل متحد

گزارشگران ویژه توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو برای نظارت و گزارش در مورد موضوعات موضوعی یا موقعیت های خاص کشور منصوب می شوند.

آنها در ظرفیت های فردی خود عمل می کنند و از هر دولت یا سازمانی مستقل هستند.

آنها کارمندان سازمان ملل نیستند و برای کارشان پولی دریافت نمی کنند.