WHO توصیه می کند که از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نکنید

دستورالعمل های جدید آژانس بهداشت سازمان ملل که روز دوشنبه منتشر شد، توصیه کرده است در برابر استفاده از شیرین کننده های غیر قندی (NSS).

توصیه سازمان جهانی بهداشت (WHO) بر اساس بررسی شواهد موجود است که نشان می دهد شیرین کننده های مصنوعی به کنترل توده بدن یا کاهش خطر بیماری های مرتبط با وزن کمک نکنید.

NSS رایج شامل آسه سولفام K، آسپارتام، آدوانتام، سیکلامات، نئوتام، ساخارین، سوکرالوز، استویا و سایر مشتقات استویا است.

جایگزینی قندهای آزاد با NSS در طولانی مدت به کنترل وزن کمک نمی کند. مردم باید راه های دیگری را برای کاهش مصرف قندهای آزاد در نظر بگیرندفرانچسکو برانکا، مدیر تغذیه و ایمنی مواد غذایی سازمان جهانی بهداشت، می گوید، مانند مصرف مواد غذایی با قندهای طبیعی، مانند میوه، یا غذاها و نوشیدنی های شیرین نشده.

«NSS فاکتورهای غذایی ضروری نیستند و دارند بدون ارزش غذایی. مردم باید شیرینی رژیم غذایی خود را از اوایل زندگی به طور کلی کاهش دهند تا سلامت خود را بهبود بخشند.

پیامدهای کشنده دراز مدت

WHO همچنین اشاره کرد که “عوارض نامطلوب بالقوه استفاده طولانی مدت” از NSS، مانند افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی. نتایج بررسی همچنین حاکی از آن است که ممکن است عواقب خطرناک دیگری مانند افزایش خطر وجود داشته باشد مرگ زودرس در میان بزرگسالان.

توصیه علیه استفاده از NSS برای همه افراد صدق می کند به جز افراد مبتلا به دیابت از قبل وجود داشته و شامل تمام شیرین کننده های غیر مغذی مصنوعی و طبیعی یا اصلاح شده است که به عنوان قندهای موجود در غذاها و نوشیدنی های ساخته شده طبقه بندی نمی شوند یا به تنهایی فروخته می شوند تا توسط مصرف کنندگان به غذاها و نوشیدنی ها اضافه شوند.

سایر مشتقات قند

توصیه WHO برای محصولات مراقبت شخصی و بهداشتی اعمال نمی شود حاوی شیرین کننده های غیر قندی – مانند خمیر دندان، کرم پوست و داروها – یا قندهای کم کالری و الکل های قند (پلیول) که قندها یا مشتقات قند حاوی کالری هستند و NSS در نظر گرفته نمی شوند.

از آنجایی که ارتباط بین مصرف NSS و پیامدهای بیماری ممکن است به طور ذهنی به دلیل «ویژگی‌های پایه» افرادی که در مطالعه شرکت می‌کنند تعیین شود، این توصیه به‌عنوان مشروط ارزیابی شده است، به دنبال فرآیندهای WHO برای توسعه دستورالعمل‌ها.

این نشان می دهد که ممکن است تصمیمات سیاستی مبتنی بر توصیه WHO نیاز باشد بحث مهم در زمینه های خاص، برای مثال به میزان مصرف در گروه های سنی مختلف، از کشوری به کشور دیگر مرتبط است.

دستورالعمل WHO در مورد NSS بخشی از مجموعه ای از دستورالعمل های موجود و آینده در مورد رژیم های غذایی سالم است که با هدف ایجاد عادات غذایی سالم مادام العمرآژانس بهداشت سازمان ملل گفت، کیفیت رژیم غذایی را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر را در سراسر جهان کاهش می دهد.