السالوادور: تجدید وضعیت اضطراری حق محاکمه عادلانه را تضعیف می کند

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد.

وضعیت اضطراری برای اولین بار در مارس 2022 و در ابتدا برای یک ماه تصویب شد، اما از آن زمان تمدید شد و موجی از حبس های گسترده را ایجاد کرد.

کارشناسان خواستار لغو فوری این اقدام و از سوی دولت شدند قدرت های جدید فراگیر را مرور کنید برای مقابله با مشکل باند کشور معرفی شد.

پایمال کردن حقوق

«به دنبال یک سری قتل‌های گروه‌های تبهکار، وضعیت فوق‌العاده اعلام شد. دولت علیرغم تعهد خود برای محافظت از شهروندان در برابر چنین اعمال وحشیانه ای نمی تواند حقوق دادرسی عادلانه را پایمال کند به نام امنیت عمومی، آنها در بیانیه ای گفتند.

کارشناسان سازمان ملل از مقامات خواستند اطمینان حاصل کنند که افراد دستگیر نمی شوند صرفاً به ظن عضویت یا انجمن بدون مجوز قانونی کافی

همچنین باید از تمامی ضمانت‌های اساسی مورد نیاز طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر و تضمین روند مناسب برای زندانیان برخوردار باشند.

بسیاری از بازداشت های خودسرانه

آنها خاطرنشان کردند که در سپتامبر 2022، ارقام رسمی نشان می دهد که حدود 58000 نفر بازداشت شده اند. یک فرمان اجرایی که شش ماه بعد صادر شد، این رقم را در آن ذکر کرد “بیش از 67000”.

به گفته کارشناسان، اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که بسیاری از این بازداشت ها خودسرانه بوده و برخی از آنها ناپدید شدن اجباری کوتاه مدت است.

«وضعیت اضطراری طولانی مدت، همراه با قوانینی که اجازه می دهد نظارت بیشتر، تعقیب قضایی گسترده تر، و تعیین سریعتر جرم و مجازات خطر نقض گسترده حق دادرسی عادلانه را به همراه دارد.» «کسانی که در السالوادور در دام دولت گرفتار شده اند باید حقوق خود را دریافت کنند.»

آنها در مورد اتکای دولت به مفهوم “جنایت آشکار دائمی” برای تأثیرگذاری بر دستگیری های بدون حکم افراد مظنون به عضویت باند ابراز نگرانی کردند.

جلسات دادرسی دسته جمعی، “قاضی بی چهره”

طبق گزارش ها، جلسات اولیه دادگاه در این شهر برگزار شد گروه های تا 500 نفر. علاوه بر این، برخی از مدافعان عمومی داده شده است سه تا چهار دقیقه برای ارائه پرونده های 400 تا 500 بازداشتی در یک زمان و محاکمه های دسته جمعی نیز گزارش شده است.

کارشناسان گفتند: «جلسات و محاکمه های دسته جمعی – که اغلب به صورت مجازی انجام می شود – اعمال حق دفاع و فرض بی گناهی بازداشت شدگان را تضعیف می کند.

استفاده بیش از حد از بازداشت موقت، ممنوعیت اقدامات جایگزین، محاکمه غیابی، و امکان استفاده از شیوه‌هایی مانند «قضات بدون چهره» و شاهدان مرجع، همگی ضمانت‌های دادرسی را تضعیف می‌کنند.»

خانواده ها هم متاثر شدند

کارشناسان افزودند که هزاران خانواده نیز از نظر اقتصادی به شدت آسیب دیده اند متحمل هزینه های اضافی شود برای دفاع از خویشاوندان خود و تأمین رفاه، سلامت و ایمنی آنها.

آنها گفتند که این اقدامات تهدید می کند که افرادی را که اتفاقاً در فقیرترین مناطق زندگی می کنند و خودشان بوده اند، جرم انگاری می کند هدف باندها در گذشته.

کارشناسان هشدار دادند که سطح اختلال و مداخله در سیستم قضایی خطر محدود کردن دسترسی به عدالت را برای همه مردم سالوادور به همراه دارد.

«این امر منجر به تأخیر بی مورد در پرونده های مدنی و کیفری می شود تأثیر منفی بر تضمین روند دادرسیآنها می گویند، محافظت در برابر شکنجه و حق زندگی، و ممکن است به افزایش ازدحام در اماکن بازداشت منجر شود.

درباره کارشناسان سازمان ملل

سه کارشناس که بیانیه را صادر کردند عبارتند از مارگارت ساترثویت، گزارشگر ویژه در مورد استقلال قضات و وکلا. Fionnuala Ní Aoláin، گزارشگر ویژه در مورد ترویج و حمایت از حقوق بشر در هنگام مقابله با تروریسم، و Morris Tidball-Binz، گزارشگر ویژه در مورد اعدام های غیرقانونی، خلاصه یا خودسرانه.

آنها دستورات خود را از شورای حقوق بشر سازمان ملل که مقر آن در ژنو است، دریافت می کنند.

گزارشگران ویژه و دیگر کارشناسان مستقل کارکنان سازمان ملل نیستند و برای کارشان دستمزد دریافت نمی کنند.