اوکراین: از دست دادن برق در نیروگاه هسته‌ای نشان‌دهنده وضعیت ایمنی «بسیار آسیب‌پذیر» است

این علامت گذاری شده است بار هفتم این آژانس گفت که بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا از زمان شروع تهاجم گسترده روسیه در 15 ماه پیش، به طور کامل از شبکه برق ملی قطع شده است، و خاطرنشان کرد که این تاسیسات مجبور شد بار دیگر با ژنراتورهای دیزلی اضطراری کار کند.

به گفته کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مستقر در تاسیسات، تنها خط برق خارجی 750 کیلوولت باقیمانده نیروگاه حدود ساعت 5:30 صبح به وقت محلی قطع شده و پس از بیش از پنج ساعت دوباره وصل شده است.

“ما با آتش بازی می کنیم”

رافائل ماریانو گروسی، رئیس آژانس، گفت که این وضعیت «وضعیت ایمنی و امنیت هسته‌ای بسیار آسیب‌پذیر» را در این نیروگاه نشان می‌دهد که در جریان درگیری مورد گلوله باران قرار گرفته است.

همانطور که بارها گفته ام، این به سادگی نمی تواند ادامه یابد. داریم با آتش بازی می کنیم ما باید از هم اکنون برای جلوگیری از خطر واقعی یک حادثه هسته ای در اروپا، با پیامدهای مرتبط با آن برای عموم و محیط زیست، اقدام کنیم.

ZNPP در روزهای اولیه جنگ توسط نیروهای روسی اشغال شده بود و هنوز توسط پرسنل اوکراینی اداره می شود.

بیشتر کارکنان در شهر نزدیک Enerhodar زندگی می کنند. روز جمعه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که یک مکان نزدیک به شهر در اوایل همان روز مورد آتش توپخانه قرار گرفت.

مذاکرات فشرده ادامه دارد

آقای گروسی گفت که به مذاکرات فشرده با همه طرف ها برای تضمین حفاظت از نیروگاه هسته ای ادامه می دهد و تاکید کرد که تا زمانی که این امر محقق نشود، متوقف نخواهم شد.»

او توضیح داد که ZNPP هیچ گونه خط برق پشتیبان عملیاتی ندارد زیرا آخرین مورد کارکرد آن در ماه مارس آسیب دیده بود که هنوز تعمیر نشده است.

بیش از دو ماه و نیم، این نیروگاه بزرگ هسته ای تنها یک خط برق خارجی فعال داشته است. این یک وضعیت بی سابقه و منحصر به فرد خطرناک است. دفاع در عمق – که برای ایمنی هسته ای اساسی است – در ZNPP به شدت تضعیف شده است.

هنوز در انتظار دسترسی

او خواستار تلاش بیشتر برای بازیابی خطوط برق پشتیبان شد و همچنین بر نیاز تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در محل برای دسترسی به نیروگاه حرارتی Zaporizhzhya (ZTPP) که در نزدیکی آن قرار دارد، تاکید کرد.

ZTPP دارای یک سوئیچ باز است که از طریق آن برق پشتیبان برای نیروگاه هسته ای در گذشته تامین می شده است. با وجود اطمینان خاطر از سوی شرکت اتمی دولتی روسیه، روس اتم، هنوز اجازه دسترسی داده نشده است.

پس از قطع برق خارج از محل در روز دوشنبه، تمامی 20 دیزل ژنراتور نیروگاه هسته ای شروع به کار کردند. با این حال، 12 دستگاه بعداً خاموش شدند و هشت مورد در حال اجرا باقی ماندند که برای عملکرد ایمن همه سیستم ها کافی است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که کارشناسان آن در سایت مطلع شده‌اند که سوخت دیزلی کافی برای 23 روز وجود دارد و پس از بازسازی خط 750 کیلوولت، دیزل ژنراتورها به تدریج خاموش شدند.