شاخ آفریقا: بیش از 7 میلیون کودک زیر 5 سال دچار سوء تغذیه هستند

بیش از هفت میلیون کودک زیر پنج سال دچار سوءتغذیه و نیاز به کمک های تغذیه فوری هستند و بیش از 1.9 میلیون پسر و دختر* خطر مرگ ناشی از سوء تغذیه شدید.

همانطور که منطقه از یکی از بدترین خشکسالی های 40 سال اخیر، جوامع آسیب پذیر طی سه سال گذشته بارندگی های ناموفق گاوها، محصولات کشاورزی و کل معیشت خود را از دست داده اند.

محمد فال، مدیر منطقه ای یونیسف برای شرق و جنوب آفریقا گفت: «بحران در شاخ برای کودکان ویرانگر بوده است.

“در طول سه سال گذشته، جوامع مجبور شده اند اقدامات شدید برای زنده ماندن، با میلیون ها کودک و خانواده که از ناامیدی خالص در جستجوی آب و غذا خانه های خود را ترک می کنند. این بحران کودکان را از ملزومات دوران کودکی محروم کرده است – داشتن غذای کافی، خانه، آب سالم و رفتن به مدرسه.

عواقب مرگبار

در حالی که باران‌ها بدترین حالت را به تعویق انداختند، اما به سیل نیز منجر شدند، زیرا زمین بسیار تشنه قادر به جذب مقادیر زیادی آب نیست، که منجر به جابجایی بیشتر، افزایش خطر بیماری، تلفات دام و خسارت محصول می‌شود.

در سومالی، باران باعث سیل شده که به خانه‌ها، زمین‌های کشاورزی و جاده‌ها آسیب رسانده و دام‌ها را از بین برده و مدارس و مراکز بهداشتی را تعطیل کرده است.

برآوردهای اولیه حاکی از آن است که سیلاب‌های ناگهانی و رودخانه‌ای در سراسر کشور دست‌کم 460 هزار و 470 نفر را تحت تأثیر قرار داده است که از این تعداد نزدیک به 219 هزار نفر از خانه های خود آواره شده اند عمدتا در مناطق مستعد سیل و 22 کشته.

سیل همچنین باعث تخریب و جابجایی گسترده در چندین منطقه از اتیوپی شده است.

سیل آسیب‌پذیری جمعیت‌هایی را که قبلاً به شدت تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند، عمیق‌تر کرده است زیرا مناطقی که بیشترین آسیب را از سیل و خشکسالی همپوشانی می‌کنند.

را سیل همچنین خطرات سلامتی را بدتر کرده استاز جمله وبا، با شیوع فعلی یکی از طولانی ترین موارد ثبت شده در اتیوپی است.

آقای فال گفت: «بارش‌ها آرامش و امید، اما تهدیدات جدیدی را نیز به همراه داشته است، و بهبودی یک شبه اتفاق نمی‌افتد. «زمان می‌برد تا محصولات و گله‌ها دوباره رشد کنند، تا خانواده‌ها از سال‌ها سختی نجات پیدا کنند. به همین دلیل است که ادامه حمایت همچنان حیاتی است.»

جلوه دومینو

در سراسر منطقه، 23 میلیون نفر در اتیوپی، کنیا و سومالی با سطح بالایی از ناامنی غذایی حاد مواجه هستند. تعداد کودکان مبتلا به سوءتغذیه شدید که به دنبال درمان هستند در سه ماهه اول امسال بسیار بیشتر از سال گذشته است و احتمالا برای مدتی طولانی باقی خواهد ماند.

علاوه بر نیازهای تغذیه ای، آب و هوای شدید، ناامنی و کمبود نیز پیامدهای مخربی برای زنان و کودکان داشته است. بدتر شدن خطر خشونت مبتنی بر جنسیت (GBV)، استثمار جنسی و سوء استفاده.

راهی برای بهبودی

شیوع گسترده ای از جمله وبا، سرخک، مالاریا و سایر بیماری ها در سرتاسر منطقه ادامه دارد که به دلیل شرایط آب و هوایی شدید و سیستم های بهداشتی شکننده بدتر شده است. قیمت مواد غذایی در بازارهای محلی همچنان بالاست و بر کودکان و خانواده ها سنگینی می کند. را بحران آب و هوا بر شدت این وضعیت افزوده است، بدتر شدن جابجایی توده ها، سوء تغذیه و بیماری.

آقای فال بر نیاز به بودجه بیشتر تاکید کرد. به لطف حمایت اهداکنندگان، یونیسف توانست خدماتی را برای پیشگیری از سوء تغذیه به بیش از 30 میلیون کودک و مادر در سال 2022 ارائه کند.

او گفت: «امسال، بودجه انعطاف‌پذیر بیشتر نه تنها به کودکان کمک می‌کند تا از بحرانی به این بزرگی رهایی یابند، بلکه به سمت توسعه سیستم‌های انعطاف‌پذیرتر و پایدارتر برای کودکان در منطقه می‌روند که می‌توانند در برابر تأثیرات آب و هوایی آینده و سایر شوک‌ها مقاومت کنند.»

با چرخه های شدید آب و هوایی که امروز در شاخ آفریقا می بینیم، بحران بعدی ممکن است قبل از اینکه کودکان و خانواده ها فرصتی برای بهبودی پیدا کنند رخ دهد،” او اضافه کرد.