گوترش می‌گوید کشورهای گروه 7 «مرکز اقدامات اقلیمی» هستند و خواستار بازنشانی جهانی هستند

گروه 7 متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده به همراه اتحادیه اروپا، در شهری که اولین بمب اتمی در سال 1945 در آنجا پرتاب شد، نشستی برگزار می کند، جایی که وزیر ژنرال آنتونیو گوترش توصیف کرد:گواهی بر روح انسان“.

او با اشاره به بازماندگان آن اقدام وحشتناک جنگی گفت: «هر وقت بازدید می‌کنم، از شجاعت و مقاومت هیباکوشا الهام می‌گیرم». سازمان ملل متحد در کنار آنها می ایستد. ما هرگز از تلاش برای جهانی عاری از سلاح های هسته ای دست نخواهیم کشید

داشته ها و نداشته ها

آقای گوترش گفت که پیام او به رهبران G7 واضح و ساده است: «در حالی که تصویر اقتصادی همه جا نامشخص است. کشورهای ثروتمند نمی توانند این واقعیت را نادیده بگیرند که بیش از نیمی از جهان – اکثریت قریب به اتفاق کشورها – هستند از یک بحران مالی عمیق رنج می برد

او دیدگاه خود را که اولین بار در سفر رسمی هفته گذشته به جامائیکا بیان کرد، تکرار کرد که مشکلات پیش روی کشورهای در حال توسعه دارای سه بعد است. اخلاقی، مرتبط با قدرت و عملی.

توضیح در مورد “تعصب سیستمی و ناعادلانهدر نظام اقتصادی و مالی جهانی؛ قدیمی بودن معماری مالی جهانی؛ و این واقعیت که حتی در چارچوب قوانین فعلی، اقتصادهای در حال توسعه ناامید شده و به فروش رسیده اند. دبیرکل سازمان ملل گفت که گروه 7 اکنون وظیفه دارد وارد عمل شود.

توزیع مجدد قدرت

او گفت که سیستم مالی ایجاد شده توسط اصلاحات برتون وودز پس از جنگ جهانی دوم، در مواجهه با شوک های اقتصادی ناشی از کووید و تهاجم روسیه به اوکراین، به سادگی “در انجام وظایف اصلی خود به عنوان یک شبکه ایمنی جهانی ناکام مانده است.”

او گفت زمان اصلاح سیستم برتون وودز و اصلاح شورای امنیت سازمان ملل فرا رسیده است.

«این اساساً یک سؤال است توزیع مجدد قدرت مطابق با واقعیت های دنیای امروز

او گفت که G7 دیگر نمی‌تواند یک ناظر باشد: «در دنیای چندقطبی ما، با افزایش اختلافات ژئوپلیتیکی، هیچ کشور یا گروهی از کشورها نمی‌توانند در کنار یکدیگر باشند. میلیاردها نفر با اصول اولیه مبارزه می کنند غذا، آب، آموزش، مراقبت های بهداشتی و شغل.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در اجلاس سران گروه هفت هیروشیما در سال 2023 دیدار کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در اجلاس سران گروه هفت هیروشیما در سال 2023 دیدار کرد.

“به وضوح خارج از مسیر”

برجسته کردن خطرات نادیده گرفتن سرعت تغییرات آب و هوایی، او مناطق خاصی را که در آن ثروتمندترین های جهان در موفقیت اقدامات اقلیمی نقش اساسی داشتند، تشریح کرد.

او به خبرنگاران گفت که پیش‌بینی‌های کنونی نشان می‌دهد که نوع بشر تا پایان این قرن به سمت افزایش دمای 2.8 درجه سانتی‌گراد پیش می‌رود و طبق آخرین آمار آژانس هواشناسی سازمان ملل متحد، WMO، پنج سال آینده احتمالاً گرم‌ترین سال خواهد بود.

او گفت که G7 با نفوذ اقتصادی و مالی عظیمی که دارد،مرکزی برای اقدام اقلیمی“، که کار می کند، “اما کافی نیست و ما به وضوح از مسیر خارج شده ایم”.

«برنامه شتاب ما این است که جبران زمان از دست رفته. این برنامه از همه کشورهای G7 می‌خواهد که تا جایی که ممکن است به صفر خالص برسند تا سال 2040 و اقتصادهای نوظهور تا حد امکان به سال 2050 نزدیک شوند.

یک پیمان همبستگی آب و هوایی از G7 می‌خواهد تا منابعی را برای حمایت از اقتصادهای کمتر ثروتمند در تسریع کربن‌زدایی، بسیج کند تا در محدوده 1.5 درجه گرمایش در مقایسه با سطوح پیش از صنعت باقی بماند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به رهبران جهان در حال ادای احترام در یادبود صلح هیروشیما می‌پیوندد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به رهبران جهان در حال ادای احترام در یادبود صلح هیروشیما می‌پیوندد.

حذف تدریجی زغال سنگ

“این نیاز دارد جدول زمانی سریعتر حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی و افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر. این به معنای تعیین قیمت برای کربن و پایان دادن به یارانه سوخت های فسیلی است. دبیرکل سازمان ملل گفت: من از G7 می‌خواهم تا زغال‌سنگ را تا سال 2030 به طور کامل حذف کنند.

اما او همچنین تماس گرفت عدالت آب و هوا، به نمایندگی از کشورهایی که کمترین تلاش را برای ایجاد بحران انجام داده اند، اما بیشترین آسیب را می بینند.

او افزود: “ما باید سیستم های سازگاری و هشدار اولیه را برای کمک به جوامع در خط مقدم تقویت کنیم… زمان آن رسیده است که کشورهای توسعه یافته 100 میلیارد دلار وعده داده شده در سال را تامین کنند.”

و او همچنین تکرار کرد که صندوق ضرر و زیان توافق شده در شرم الشیخ، در جریان COP27 سال گذشته، «باید عملیاتی شود».