قاچاق در ساحل: شربت قاتل سرفه و داروی تقلبی

این ویژگی که بر تجارت غیرقانونی داروهای بی‌استاندارد و تقلبی تمرکز دارد، بخشی از یک سری اخبار سازمان ملل است که مبارزه با قاچاق در ساحل را بررسی می‌کند.

از ضدعفونی کننده دست های بی اثر گرفته تا قرص های ضد مالاریا تقلبی، تجارت غیرقانونی که در طول همه گیری کووید-19 در سال 2020 رشد کرد، توسط سازمان ملل متحد و کشورهای شریک در منطقه ساحل آفریقا به دقت برچیده می شود.

بر اساس گزارش ارزیابی تهدیدات دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC)، داروهای غیر استاندارد یا تقلبی، مانند شربت ضد سرفه کودک، سالانه تقریباً نیم میلیون آفریقایی جنوب صحرا را می کشند.

این گزارش توضیح می‌دهد که چگونه کشورهای ساحل، یک محدوده 6000 کیلومتری از دریای سرخ تا اقیانوس اطلس، که محل زندگی 300 میلیون نفر است، به نیروهای خود ملحق می‌شوند تا داروهای تقلبی را در مرزهای خود متوقف کنند و عاملان آن را بازخواست کنند.

این مبارزه در حالی صورت می‌گیرد که ساحلی‌ها با درگیری‌های بی‌سابقه‌ای مواجه هستند: بیش از 2.9 میلیون نفر به دلیل درگیری و خشونت آواره شده‌اند، با حملات گروه‌های مسلح که تاکنون 11000 مدرسه و 7000 مرکز بهداشتی را تعطیل کرده‌اند.

عرضه مرگبار با تقاضای ناامید کننده روبرو می شود

مراقبت های بهداشتی در این منطقه که دارای بالاترین میزان بروز مالاریا در جهان است و بیماری های عفونی یکی از علل اصلی مرگ و میر هستند، کمیاب است.

این گزارش می‌گوید: «این اختلاف بین عرضه و تقاضا برای مراقبت‌های پزشکی حداقل تا حدی توسط داروهایی که از بازار غیرقانونی برای درمان بیماری‌ها یا علائم خود تشخیص داده می‌شوند پر می‌شود.» و توضیح می‌دهد که بازارهای خیابانی و فروشندگان غیرمجاز، به ویژه در روستاها یا مناطق متاثر از درگیری، گاهی تنها منابع دارو و محصولات دارویی هستند.

نرخ تخمینی بروز مالاریا به ازای هر 1000 نفر جمعیت در معرض خطر، بر اساس کشور، 2020

درمان های جعلی با نتایج کشنده

این مطالعه نشان می دهد که هزینه تجارت غیرقانونی دارو از نظر مراقبت های بهداشتی و جان انسان ها بالا است.

داروهای ضد مالاریا تقلبی یا غیراستاندارد سالانه جان 267000 آفریقایی جنوب صحرا را می گیرند. تقریباً 170000 کودک آفریقایی جنوب صحرا هر ساله بر اثر آنتی بیوتیک های غیرمجاز مورد استفاده برای درمان ذات الریه شدید جان خود را از دست می دهند.

بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) مراقبت از افرادی که از محصولات پزشکی تقلبی یا غیر استاندارد برای درمان مالاریا در جنوب صحرای آفریقا استفاده کرده‌اند، سالانه 44.7 میلیون دلار هزینه دارد.

داروهای تقلبی در بازاری در اواگادوگو، بورکینافاسو.

داروهای تقلبی در بازاری در اواگادوگو، بورکینافاسو.

قاچاق رنگارنگ

فساد یکی از دلایل اصلی رونق تجارت است.

این گزارش نشان داد که حدود 40 درصد از محصولات پزشکی غیراستاندارد و تقلبی که در کشورهای ساحلی بین سال‌های 2013 تا 2021 گزارش شده‌اند، در زنجیره تامین تنظیم‌شده قرار دارند. محصولاتی که از زنجیره تامین قانونی منحرف می شوند، معمولاً از کشورهای صادرکننده ای مانند بلژیک، چین، فرانسه و هند می آیند. برخی از آنها در قفسه داروخانه ها قرار می گیرند.

در این گزارش آمده است که عاملان این جنایت کارمندان شرکت های داروسازی، مقامات دولتی، افسران اجرای قانون، کارکنان آژانس های بهداشتی و دستفروشان خیابانی هستند که همگی با انگیزه منافع مالی احتمالی انجام شده اند.

بر اساس یک گزارش مختصر تحقیقاتی UNODC در مورد این موضوع، قاچاقچیان در حال یافتن مسیرهای پیچیده تری هستند، از کار با داروسازان گرفته تا انجام جرایم خود به صورت آنلاین.

در حالی که گروه‌های تروریستی و گروه‌های مسلح غیردولتی معمولاً با قاچاق محصولات پزشکی در ساحل مرتبط هستند، این امر عمدتاً حول محور مصرف دارو یا اخذ «مالیات» از محموله‌ها در مناطق تحت کنترل آنها می‌باشد.

عرضه را قطع کنید، تقاضا را برآورده کنید

تلاش‌هایی برای اتخاذ رویکردی منطقه‌ای برای این مشکل در حال انجام است که همه ملت‌های منطقه را درگیر می‌کند. به عنوان مثال، همه کشورهای ساحل به جز موریتانی معاهده ای را برای ایجاد یک آژانس دارویی آفریقایی تصویب کرده اند و ابتکار هماهنگ سازی تنظیم مقررات داروهای آفریقایی که توسط اتحادیه آفریقا در سال 2009 راه اندازی شد، با هدف بهبود دسترسی به داروهای ایمن و مقرون به صرفه است.

یافته‌های UNODC نشان داد که همه کشورهای ساحل مقررات قانونی در رابطه با قاچاق محصولات پزشکی دارند، اما برخی از قوانین قدیمی هستند. آژانس، از جمله موارد دیگر، اصلاح قوانین را در کنار افزایش هماهنگی بین سهامداران توصیه کرد.

ماموران گمرک و نیروی انتظامی از ورود مقادیر زیادی کالای قاچاق به بازارهای کشورهای مقصد جلوگیری می کنند.

ماموران گمرک و نیروی انتظامی از ورود مقادیر زیادی کالای قاچاق به بازارهای کشورهای مقصد جلوگیری می کنند.

کشورها اقدام کنند

UNODC با اشاره به توقیف حدود 605 تن داروهای تقلبی بین سال های 2017 تا 2021 توسط مقامات منطقه، گفت که اجرای قانون و تلاش های قضایی برای محافظت از زنجیره تامین قانونی باید در اولویت قرار گیرد.

برای مثال، عملیات Pangea که توسط شریک سازمان ملل متحد اینترپل در 90 کشور هماهنگ شده بود، فروش آنلاین محصولات دارویی را هدف قرار داد. نتایج نشان داد که تشنج داروهای ضد ویروسی غیرمجاز 18 درصد و کلروکین غیرمجاز برای درمان مالاریا تا 100 درصد افزایش یافته است.

غاداولی، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، گفت: «گروه‌های جنایت سازمان‌یافته فراملی از شکاف‌های موجود در مقررات و نظارت ملی برای فروش محصولات پزشکی بی‌استاندارد و تقلبی استفاده می‌کنند. ما باید به کشورها کمک کنیم تا همکاری‌ها را افزایش دهند تا شکاف‌ها را ببندند، ظرفیت اجرای قانون و عدالت کیفری را ایجاد کنند و آگاهی عمومی را برای حفظ امنیت مردم افزایش دهیم.»

پس از مرگ 70 کودک در گامبیا در سال 2022، سازمان بهداشت جهانی چهار داروی کودکان آلوده را در این کشور غرب آفریقا شناسایی کرد.

پس از مرگ 70 کودک در گامبیا در سال 2022، سازمان بهداشت جهانی چهار داروی کودکان آلوده را در این کشور غرب آفریقا شناسایی کرد.

جنایت در جعبه: ح‌ک‌چ با بهبود امنیت تجارت کانتینری با جرایم سازمان‌یافته فراملی مبارزه می‌کند