دستاوردهای دیپلماتیک جدید باید با اقدامات میدانی در سوریه برای پایان دادن به جنگ مطابقت داشته باشد

گیر پدرسن، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، با ارائه توضیحاتی به شورای امنیت در مورد تحولات سیاسی و بشردوستانه اخیر، گفت: «این حیاتی است که اقدامات دیپلماتیک اخیر با اقدام واقعی مطابقت داده شود.

طیفی از ابتکارات دیپلماتیک انجام داده است سرعت یافتن راه حل را تسریع کرد از جمله، ادامه گفت‌وگوی مستقیم با دولت سوریه، از جمله نگرانی‌هایی که در قطعنامه 2254 شورای امنیت به عنوان تمامیت ارضی مطرح شده و تلاش برای آشتی ملی.

در ماه گذشته مسکو میزبان وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه بود و امان با همتایان خود از مصر، عراق، اردن، عربستان سعودی و سوریه دیدار کرد.

اتحادیه کشورهای عربی قطعنامه‌های مرتبطی را در قاهره تصویب کرد و یک کمیته روابط وزیران عرب برای ادامه گفت‌وگوی مستقیم با دولت سوریه ایجاد شد. رئیس جمهور سوریه در همین دوره در نشست سران اتحادیه عرب در جده شرکت کرد.

خطر وضعیت موجود

«توجه مشترک به این مضامین و نکات [of discussions] می تواند ارائه دهد فرصت واقعی برای حرکت رو به جلواو گفت، اما، او در گفت و گو با وزرای کلیدی که در جستجوی راه حل دیپلماتیک هستند، گفت: «به صراحت گفته است کهمن از خطرات وضعیت موجود هم برای مردم سوریه و هم برای بازیگران منطقه ای و دیگر بازیگران که می خواهند بی ثباتی را مهار کنند قدردانی می کنم.“.

اگر مسائل اساسی شروع به رسیدگی شود، حتی اگر به صورت تدریجی، این «دینامیک جدید” می تواند ایجاد ”حرکت بسیار مورد نیازوی با پیش بینی ادامه تعامل خود با طرف های سوری، بازیگران عربی، آستانه و غربی و شورای امنیت گفت.

“حتی حداقل پیشرفت” در اجرای قطعنامه 2254 “خواهد شد نیاز به اعتماد و منابع بسیاری از بازیکنان مختلف داردو اقدام جدی».

در مقابل این پس زمینه، او گفت مردم سوریه همچنان رنج می برند در مقیاس عظیم پناهندگان سوری تمایل خود را برای بازگشت ابراز کرده بودند، اما در سال 2023، تنها بخش کوچکی تمایل خود را برای بازگشت در سال آینده نشان داد. او گفت که فقدان فرصت های معیشتی، وضعیت امنیتی شکننده و ترس از بازداشت خودسرانه از جمله دلایل اصلی این امر بودند.

همینطور، اقدامات اعتمادساز و روند سیاسی باید در کانون توجه قرار گیردو “اگر دولت سوریه شروع به رسیدگی سیستماتیک تری به نگرانی های حفاظت از آوارگان کند که همکاری نزدیک با سازمان ملل دارند، و اگر کمک کنندگان به سازمان ملل کمک کنند تا برای رفع نگرانی هایی که همه سوری ها در مورد معیشت دارند، اقدامات بیشتری انجام دهد.” ، واقعیت روی زمین می تواند برای همه مردم سوریه تغییر کند، ایجاد محیط امن تر و آرام تر در سراسر کشور.

هشدار در مورد گزارش های اخیر در مورد افزایش بیشتر فقراو گفت که اثرات انباشته جنگ، قاچاق مواد مخدر، جنگ در اوکراین، و سایر عوامل، نگرانی های واقعی هستند.

در حال حاضر، vخشونت همچنان باعث مرگ غیرنظامیان می شود او گفت در زمانی که نیازهای بشردوستانه «هیچ وقت بالاتر نبوده است» و بر نیاز فوری برای برقراری آتش بس ملی تأکید کرد.

گیر پدرسن (بر روی پرده)، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای سوریه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل را در مورد وضعیت سوریه توضیح می دهد.

گیر پدرسن (بر روی پرده)، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای سوریه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل را در مورد وضعیت سوریه توضیح می دهد.

سوریه باید یک اولویت جهانی باقی بماند

غاده الطاهر مداوی، معاون دفتر هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA)، گفت که مردم سوریه اکنون بیش از هر زمان دیگری در 12 سال گذشته به حمایت جامعه بین المللی نیاز دارند.

بحران انسانی در سوریه باید باقی بماند یک اولویت جهانیاو گفت، با تشریح چشم انداز فعلی، جایی که پس از ده ها سال درگیری، « اکثریت قریب به اتفاق جمعیت سوریه همچنان با چالش های روزانه روبرو هستند برای رفع اساسی ترین نیازهای غذایی، بهداشتی و سرپناهی.

تکان دهنده 15.3 میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند در سراسر کشور که تقریباً 70 درصد از جمعیت سوریه را تشکیل می دهد. او گفت که برای اولین بار در تاریخ بحران، مردم در هر منطقه در سوریه درجاتی از استرس انسانی را تجربه می کنند و افزود که زلزله ها اوایل امسال این وضعیت تاریک بشردوستانه را تشدید کردبا بیش از 330000 نفر آواره و هزاران نفر دیگر بدون دسترسی به خدمات اولیه و معیشت.

غاده الطاهر مداوی، معاون دفتر هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA)، در نشست شورای امنیت در مورد وضعیت سوریه توضیحاتی ارائه می دهد.

غاده الطاهر مداوی، معاون دفتر هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA)، در نشست شورای امنیت در مورد وضعیت سوریه توضیحاتی ارائه می دهد.

“مسئله مرگ و زندگی”

در حالی که سازمان ملل و شرکا ادامه می دهند تلاش های گسترده او گفت که برای پاسخگویی به فوری ترین نیازهای بشردوستانه، حمایت مستمر از سوی اهداکنندگان و این شورا برای رسیدگی به نیازهای ضروری در حال انجام حیاتی خواهد بود، و خاطرنشان کرد که اقدامات اولیه ارزیابی نیازهای بازیابی زلزله سوریه حدود 9 میلیارد دلار خسارت و خسارت برآورد کرده است 14.8 میلیارد دلار نیاز به بازیابی دارد طی دوره سه ساله آینده

تمدید 12 ماهه مجوز شورای امنیت برای مکانیزم فرامرزی او تاکید کرد، ضروری است.

“این هست یک موضوع مرگ و زندگی میلیون ها نفر او هشدار داد.

اوضاع در سوریه بسیار شکننده استوی افزود، نیازها بسیار زیاد است و جان افراد زیادی برای اطمینان از دسترسی پایدار بشردوستانه از طریق هر روش ممکن، از جمله مأموریت های فرامرزی و بین خطی، در خطر است.

فراخوانی برای همبستگی بیشتر و افزایش فوری بودجه بشردوستانه او گفت که برای نجات جان‌ها و جلوگیری از رنج بیشتر، در حالی که تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی پایدار ادامه دارد، «ما باید اطمینان حاصل کنیم که نیازهای فوری زنان، مردان و کودکان سوریه – کمک‌های نجات جان و بهبودی زودهنگام – وجود دارد. اولویت بندی شده است و منابع کافی را در اختیار داشته باشد.»

او گفت: “آنها برای ادامه مسیر روی حمایت شما حساب می کنند.”

در تجارت دیگر

امروز صبح، شورای امنیت دو پیش نویس قطعنامه را مورد بررسی قرار داد و یکی از آنها را به اتفاق آرا به تصویب رساند که مأموریت سازمان ملل متحد در عراق، یونامی، را تجدید می کرد.

با 10 رای موافق و 5 رای ممتنع (چین، گابن، غنا، موزامبیک، روسیه)، شورا همچنین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید رژیم تحریم‌های سودان جنوبی به تصویب رساند و برخی از اعضا ابراز نگرانی کردند که این اقدامات جنبه اجتماعی و اقتصادی منفی داشته باشد. تاثیر بر مردم سودان جنوبی

برای جزئیات بیشتر در مورد این نشست و سایر جلساتی که در سراسر سیستم سازمان ملل برگزار می شود، از صفحه اختصاصی پوشش جلسات سازمان ملل دیدن کنید.