اوگاندا: گوترش با امضای قانون ضد همجنس‌گرایی ابراز نگرانی عمیق می‌کند

قانون سختگیرانه اعمال مجازات اعدام و احکام حبس طولانی را برای رابطه جنسی توافقی بین بزرگسالان پیش بینی می کند.

اصل عدم تبعیض

آقای گوترش از اوگاندا خواست به طور کامل به تعهدات بین المللی حقوق بشر خود، به ویژه به تعهدات خود احترام بگذارد اصل عدم تبعیض و احترام به حریم شخصی“، صرف نظر از گرایش جنسی و هویت جنسی.

او همچنین از همه کشورهای عضو خواست تا به جرم انگاری روابط همجنسگرایانه توافقی پایان دهید.

بر اساس برنامه مشترک سازمان ملل متحد در مورد اچ آی وی/ایدز، چنین جرم انگاری در 67 کشور در سراسر جهان ادامه دارد و 10 کشور هنوز مجازات اعدام را اعمال می کنند.

تضعیف توسعه

همین هفته گذشته، فولکر تورک، مسئول حقوق سازمان ملل متحد گفت که قوانین ضد دگرباشان جنسی مانند قوانین اوگاندا “مردم را علیه یکدیگر سوق می دهد، مردم را پشت سر گذاشته و توسعه را تضعیف می کند”.

در بیانیه‌ای که در پایان ماه مارس منتشر شد، زمانی که پارلمان اوگاندا برای اولین بار این قانون را تصویب کرد، او این لایحه تبعیض‌آمیز را «تحولی عمیقاً نگران‌کننده» توصیف کرد که «احتمالاً یکی از بدترین‌ها در نوع خود در جهان است».

اگر توسط رئیس جمهور امضا شود، افراد لزبین، همجنس گرا و دوجنسه در اوگاندا تبدیل به قانون می شوند. جنایتکاران صرفاً به خاطر وجودشان، برای این که هستند. این می تواند یک کارت سفید برای نقض سیستماتیک تقریباً تمام حقوق بشر آنها و در خدمت تحریک مردم علیه یکدیگر هستند.»

“حواس پرتی گسترده”

این لایحه که به طور رسمی در 21 مارس تصویب شد، مجازات اعدام را برای جرم تشدید همجنس‌بازی، حبس ابد برای “جرم همجنس‌گرایی”، تا 14 سال زندان برای تلاش برای همجنس‌گرایی و تا 20 سال صرفاً برای تبلیغ پیشنهاد می‌کند. همجنس گرایی

آقای ترک گفت که قانون یک “حواس پرتی گسترده از انجام اقدامات لازم برای پایان دادن به خشونت جنسی“.

او هشدار داد که روزنامه‌نگاران، کارکنان پزشکی و مدافعان حقوق بشر را صرفاً به دلیل انجام وظایفشان در معرض زندان‌های طولانی مدت قرار خواهد داد.