آیا “Open Science” می تواند جستجوی واکسن COVID-19 را تسریع کند؟ 5 نکته ای که باید بدانید | علم باز می تواند سرعت جستجو برای واکسن ویروس کرونا را تسریع کند

سازمان جهانی بهداشت (WHO) با استدلال بر اینکه هیچ کس در امان نیست ، تا زمانی که همه در امنیت باشند ، برای تلاش برای کنترل همه گیری ، از چندین کشور و دانشمندان درخواست همکاری می کند. این امر در کنار دولت ها ، دانشمندان ، بنیادها ، بخش خصوصی و سایر شرکا ، ایجاد یک بستر پیشگامانه برای تسریع در توسعه آزمایشات ، درمان ها و واکسن ها را شامل شده است.

در ماه اکتبر ، رئیس آژانس ، تدروس گبرییزوس آدنوم ، در کنار رئیس حقوق بشر ، میشل باشلت ، و آدری آزولای ، مدیر کل آژانس علوم ، فرهنگ و آموزش یونسکو ، فراخوانی برای “علوم باز” صادر کردند و آن را ” موضوع اساسی حقوق بشر “، و بحث در مورد فن آوری های پیشرفته و اکتشافات در دسترس کسانی که بیشتر به آنها نیاز دارند.

اما Open Science دقیقاً به چه معناست و چرا سازمان ملل اصرار دارد آن را گسترده تر کند؟

1) “علوم باز” چیست؟

Open Science به عنوان یک جنبش رو به رشد توصیف شده است که هدف آن ایجاد شفافیت و فراگیر شدن روند علمی از طریق در دسترس قرار دادن دانش علمی ، روش ها ، داده ها و شواهد برای همه است.

جنبش علوم باز از جامعه علمی بیرون آمده و به سرعت در سراسر کشورها گسترش یافته است. سرمایه گذاران ، کارآفرینان ، سیاست گذاران و شهروندان به این فراخوان می پیوندند.

با این حال ، آژانس همچنین هشدار می دهد که ، در فضای چندپاره ای علمی و سیاسی ، درک جهانی از معنی ، فرصت ها و چالش های Open Science هنوز از دست رفته است.



CDC

یک دانشمند نتایج آزمایش ذرات ویروس آنفولانزا را بررسی می کند.

2) چرا Open Science مهم است؟

Open Science همکاری علمی و به اشتراک گذاری اطلاعات را به نفع علم و جامعه ، ایجاد دانش علمی بیشتر و بهتر و گسترش آن به جمعیت بیشتر ، تسهیل می کند.

یونسکو Open Science را “تغییر دهنده بازی واقعی” توصیف کرده است: با در دسترس قرار دادن اطلاعات به طور گسترده ، افراد بیشتری می توانند از نوآوری های علمی و فناوری بهره مند شوند.

3) چرا اکنون به آن نیاز است؟

زیرا ، در جهانی که بیش از گذشته به هم پیوند خورده است ، بسیاری از چالش های امروز مرزهای سیاسی یا جغرافیایی را رعایت نمی کنند و همکاری علمی بین المللی قوی برای غلبه بر مشکلات ضروری است. همه گیری COVID-19 یک نمونه بارز است.

ما ابزارهای لازم برای تحقق آن را نیز داریم: با گسترده تر شدن دیجیتال سازی ، به اشتراک گذاشتن دانش و داده های علمی بسیار آسان تر از گذشته است که برای ایجاد تصمیماتی که می توانند منجر به غلبه بر چالش های جهانی شوند ، مبتنی بر شواهد قابل اعتماد هستند. .



NIH

ذرات ویروس COVID-19 بصورت دیجیتالی تصور می شوند.

4) تأثیر Open Science بر بیماری همه گیر چیست؟

در این اورژانس بهداشت جهانی ، به لطف همکاری بین المللی ، دانشمندان با پذیرش اصول Open Science ، درک خود از ویروس کرونا را بهبود بخشیده اند. مجلات ، دانشگاه ها ، آزمایشگاه های خصوصی و مخازن داده ها به این جنبش پیوسته اند و امکان دسترسی آزاد به داده ها و اطلاعات را فراهم می کنند: حدود 115000 نشریه اطلاعات مربوط به ویروس و بیماری همه گیر را منتشر کرده اند و بیش از 80 درصد آنها را می توان مشاهده کرد ، توسط عموم مردم رایگان است.

به عنوان مثال ، در اوایل همه گیری ، دانشمندان چینی به راحتی ژنوم ویروس را به اشتراک گذاشتند ، و همه تحقیقات بعدی در مورد ویروس و آزمایش های تشخیصی ، درمان ها و واکسن هایی را که از آن زمان ساخته شده اند ، شروع کردند.

سرانجام ، این بحران نیاز مبرم به نزدیک کردن علم به تصمیم گیری و به کل جامعه را برجسته کرده است. اثبات شده است که مبارزه با اطلاعات نادرست و ترویج تصمیم گیری مبتنی بر شواهد ، که توسط شهروندان آگاه پشتیبانی می شود ، از اهمیت حیاتی در مبارزه با COVID 19 برخوردار است.



UNDP

یک محقق در یک آزمایشگاه در غزه داده ها را به عنوان بخشی از تلاش ها برای مبارزه با ویروس کرونا تجزیه و تحلیل می کند.

5) سازمان ملل برای ارتقا Science علوم باز چه کاری انجام می دهد؟

برای اطمینان از اینکه Open Science واقعاً از پتانسیل خود برخوردار است و از مزایای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برخوردار است ، یونسکو در ایجاد یک اجماع جهانی درباره ارزش ها و اصول Open Science پیشگام است که برای هر دانشمند و هر فرد مستقل از محل تولد آنها مربوط است. ، جنسیت ، سن یا زمینه اقتصادی و اجتماعی.

انتظار می رود که توصیه آینده یونسکو در مورد علوم باز ، ابزاری بین المللی برای تعیین استانداردهای درست و عادلانه برای علوم باز در سطح جهان باشد که حقوق بشر را در مورد علم محقق می کنند و هیچ کس را پشت سر نمی گذارند.

در بیانیه ای که در روز جهانی صلح و توسعه ، که در 10 نوامبر برگزار می شود ، منتشر شد ، خانم آزولای گفت كه گسترش دامنه علوم باز به علم كمك می كند تا “پتانسیل كامل خود را باز كند” ، و با “توانایی هر كسی از طریق کمک به توسعه سواد علمی در یک شهروند آگاه که مسئولیت آن را بر عهده دارند و در تصمیم گیری های جمعی نقش دارند ، مشارکت می کنند ، بلکه اهداف آن را با نیازهای جامعه مطابقت می دهند.