افغانستان: زنان به کارشناسان حقوق ملل متحد می گویند “ما زنده ایم، اما زنده نیستیم”

“ما در مورد مسائل بهداشت روانی گسترده و گزارشات نگران هستیم افزایش خودکشی در میان زنان و دخترانآنها در بیانیه ای مشترک گفتند. این وضعیت شدید تبعیض جنسیتی نهادینه شده در افغانستان است در هیچ کجای دنیا بی نظیر است

تبعیض “افراطی”.

از زمانی که طالبان در سال 2021 قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، مقامات بالفعل مجموعه ای از دستورات محدود کننده را صادر کردند که به میزان “تبعیض شدید مبتنی بر جنسیت نهادینه شده آنها هشدار دادند که حقوق زنان و دختران از بین می رود.

در حال انجام “نقض وحشتناک حقوق بشر آنها افزودند که دیگر مظاهر تبعیض جنسیتی را که قبل از حکومت طالبان بوده و اکنون “عمیقاً در جامعه جا افتاده و حتی عادی شده است” پنهان کرده اند.

در حال حاضر زنان هستند ممنوعیت حضور در مدرسه بالاتر از پایه ششم، از جمله دانشگاه ها، فقط توسط زنان پزشک قابل ارائه است و هستند منع از کار کردن در سازمان ملل و سازمان های غیردولتی (NGOs).

“زندگی در حبس خانگی”

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان و دوروتی استرادا تانک، رئیس کارگروه تبعیض علیه زنان و دختران، مشاهدات اولیه خود از جمله ملاقات با رهبران طالبان و حساب های قبر از میان زنان و دخترانی که در کابل و مزارشریف، در ولایت بلخ، بین 17 اپریل تا 4 می ملاقات کردند.

زنان زیادی احساس ترس و اضطراب شدید خود را به اشتراک گذاشتند و وضعیت خود را به عنوان یک زندگی در حبس خانگیآنها گزارش دادند.

ما همچنین نگران این واقعیت هستیم که زنانی که به طور مسالمت آمیز علیه اینها اعتراض می کنند اقدامات ظالمانه با تهدید، آزار و اذیت، بازداشت های خودسرانه و شکنجه مواجه می شوند.

زن ستیزی شدید

دو سال است که مقامات بالفعل چارچوب قانونی و نهادی را از بین برده اند و «از طریق بیشترین میزان حکومت می کنند. اشکال شدید زن ستیزیآنها گفتند که پیشرفت نسبی به سمت برابری جنسیتی را که در دو دهه گذشته به دست آمده است، از بین می برد.

در ملاقات با طالبان، کارشناسان گفتند که مقامات بالفعل به آنها گفته اند که زنان در بخش های صحت، آموزش و تجارت کار می کنند و آنها اطمینان می دهند که زنان می توانند طبق شرع کار کنند، از مردان جدا شد.

مقامات بالفعل پیام خود را تکرار کردند تلاش برای بازگشایی مدارسکارشناسان افزودند، بدون ارائه جدول زمانی مشخص و اشاره به اینکه جامعه جهانی نباید در امور داخلی کشور دخالت کند.

با این حال، آنها خاطرنشان کردند که طالبان تعابیر خاصی از دین را تحمیل می کنند “که به نظر می رسد اکثریت قریب به اتفاق افغان ها در آن مشترک نیستند”.

“زنده، اما نه زنده”

کارشناسان گفتند که یکی از زنانی که با آنها صحبت کردند به آنها گفت:ما زنده ایم، اما زندگی نمی کنیم“.

عواقب اقدامات محدودکننده منجر شده است بازداشت به اتهام “جرایم اخلاقی” آنها گفتند که تحت “قواعد حیا” شدید. قوانین جدید نیز دارند سیستم حفاظت را نابود کرد و حمایت از کسانی که از خشونت خانگی فرار می کنند و زنان و دختران را مطلقاً بدون هیچ پناهگاهی رها می کند.

کارشناسان گفتند که این تأثیر نگران کننده است و خاطرنشان کردند که اقدامات جدید تحمیل شده توسط طالبان گزارش شده است که به افزایش نرخ ازدواج کودکان و اجباری، و همچنین تکثیر خشونت بر اساس جنسیت بدون مجازات مرتکب شده است.

این اعمال به صورت مجزا انجام نمی شودآنها هشدار دادند. اگر می‌خواهیم تبعیض را از بین ببریم و چرخه‌های خشونت را بشکنیم، عدالت جنسیتی نیازمند درک همه‌جانبه‌ای است که چرا چنین تخلفاتی انجام می‌شود.»

“آپارتاید جنسیتی”

جهان “نمی تواند چشم بپوشدآنها هشدار دادند.

آنها توصیه کردند که جامعه بین المللی استانداردها و ابزارهای هنجاری بیشتری را توسعه دهد به “پدیده گسترده تر از آپارتاید جنسیتی” به عنوان یک سیستم نهادینه شده تبعیض، جداسازی، تحقیر و طرد زنان و دختران.

در عین حال، سازمان ملل باید یک رویکرد مبتنی بر حقوق بشر گفتند که نیاز به درک عمیق و تحلیل اصول آن دارد.

شرکای فنی و مالی باید بطور قابل توجهی حمایت خود را افزایش دهند به فعالان و سازمان های مردمی حاضر در افغانستان و به تلاش های تزلزل ناپذیر یک “جامعه مدنی هنوز پر جنب و جوش استبرای جلوگیری از فروپاشی کامل فضای مدنی که می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد، توصیه کردند.

آنها از مقامات بالفعل خواستند تعهدات را رعایت کنید در راستای حمایت و ارتقای همه حقوق زنان و دختران و پیروی از تعهدات بر اساس اسنادی که افغانستان یکی از کشورهای عضو آن است، از جمله کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW).

گزارشگران ویژه

کارشناسان انتظار دارند که در ماه ژوئن گزارش مشترکی را به شورای حقوق بشر ارائه کنند که وضعیت حقوق زنان و دختران در افغانستان را به طور کامل تجزیه و تحلیل کند و پس از آن گفتگوی تعاملی با زنان افغان انجام شود.

گزارشگران ویژه و سایر کارشناسان حقوق توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل منصوب می شوند، موظف به نظارت و گزارش در مورد موضوعات موضوعی خاص یا موقعیت های کشور هستند، کارکنان سازمان ملل نیستند و برای کار خود حقوقی دریافت نمی کنند.