افغانستان: مأموریت سازمان ملل نسبت به حمله مرگبار بمبی به دانشکده کابل “انتقام عمیق” صادر کرد |

این مأموریت در پیام های ارسال شده به حساب توئیتر خود ، یوناما گفت ، بسیاری از کشته ها و زخمی ها کودک بودند ، “در یک حمله هدفمند عمدی به یک کالج کابل – یک جنایت جنگی بی عاطفه و بی معنی”.

یوناما به خانواده های افراد درگیر این حادثه تسلیت گفت: «مسئولین این جنایت باید پاسخگو باشند. نباید اجازه داد خشونت آنها پیروز شود. همه باید تلاش های خود را برای جلوگیری از خشونت های اخیر ، به ویژه تأثیرگذاری بر غیرنظامیان افغانستان ، دوباره انجام دهند و برای گفتگو برای ایجاد یک توافق سیاسی دوباره متمرکز شوند.

آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل نیز با خانواده های قربانیان ابراز همدردی کرد و برای زخمی شدگان آرزوی بهبودی سریع کرد.

سخنگوی وی در بیانیه ای گفت که آقای گوترش با نگرانی شدید حوادث خشونت بار طی چند روز گذشته در افغانستان را دنبال می کند.

“دبیرکل یادآوری می کند که حملات عمدی علیه غیرنظامیان نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه است و ممکن است جنایات جنگی باشد. کسانی که چنین جنایاتی را مرتکب می شوند باید پاسخگو باشند. ”

گزارش شده است که گروه تروریستی داعش گفته است که در پشت حمله به مرکز آموزش خصوصی در یک محله شیعه نشین پایتخت ، یک مهاجم انتحاری که جلیقه انفجاری را منفجر می کند ، پس از تلاش برای ورود به کالج ، بوده است.

طالبان هرگونه دست داشتن در این حمله را انکار کرده است.

گفتگوها در دوحه متوقف شد

این حمله به دنبال حوادث خشونت بار دیگر در هفته های اخیر صورت گرفت که برخی از آنها توسط جنگجویان طالبان انجام شده است ، علی رغم آغاز مذاکرات صلح تاریخی با مشارکت این گروه و مذاکره کنندگان دولت ، از چند هفته پیش ، در دوحه پایتخت قطر.

گفته می شود که مذاکرات متوقف شده است زیرا دو طرف تلاش می کنند تا در مورد قوانین حرکت به مذاکرات اساسی به توافق برسند.

دبورا لیونس ، رئیس UNAMA و نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان ، روز یکشنبه در توئیتی گفت که “در زمانی که افغان ها باید احساس امید کنند ، افزایش وحشتناک خشونت ، به ویژه در چند هفته گذشته ، این روحیه را از بین می برد. مسئولین این خشونت ها باید بدانند که نه افغان ها و نه شرکای منطقه ای و بین المللی آنها نمی توانند امید کمرنگ کنند. “

دوشنبه گذشته ، آقای گوترش حمله بی رویه به مقر پلیس استان در ولایت غور را که منجر به کشته شدن حداقل 13 نفر و زخمی شدن ده ها غیرنظامی شد ، به شدت محکوم کرد.

در طی سالهای درگیری در افغانستان حملات وحشیانه دیگری نیز به مراکز آموزشی صورت گرفته است ، از جمله حمله ای که گروه تروریستی داعش اعلام کرد این حمله در آگوست 2018 انجام شده و نزدیک به 50 نفر جان خود را از دست داده است ، بیشتر آنها دانشجویان کابل هستند که برای کنکور دانشگاه تحصیل می کنند .