افغانستان: گوترش می گوید ممنوعیت کار زنان «غیرقابل قبول است و زندگی را به خطر می اندازد»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پس از تشکیل نشست بین‌المللی فرستادگان ویژه درباره افغانستان، در دوحه قطر با خبرنگاران صحبت می‌کرد.

گفت داشتند در مورد نیاز به “استراتژی تعامل” توافق کردند با طالبان، برای کمک به آسیب پذیرترین مردم کشور.

بحثی در مورد به رسمیت شناختن طالبان نیست

آقای گوترش به صراحت گفت که این گردهمایی بر به رسمیت شناختن مقامات بالفعل تمرکز نکرده است، بلکه بر توسعه یک رویکرد مشترک بین المللی برای سوزاندن موضوعات مرتبط مانند تروریسم، سرکوب حقوق بشر، و گسترش قاچاق مواد مخدر متمرکز بوده است.

“برای رسیدن به اهدافمان، ما نمی توانیم جدا شویم“، او گفت. «بسیاری خواستار مؤثرتر شدن تعامل و مبتنی بر درس‌هایی بودند که از گذشته آموخته‌ایم. سازمان ملل به استفاده از قدرت تشکیل جلسه برای پیشبرد رویکردی رو به جلو ادامه خواهد داد مردم افغانستان را در اولویت قرار می دهدو به گونه ای که مکمل پلتفرم ها و ابتکارات منطقه ای موجود باشد.»

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که ممنوعیت فعلی که ماه گذشته توسط رهبران طالبان بر زنان افغانی که برای سازمان ملل کار می‌کنند – به دنبال ممنوعیت کار آنها برای سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی «غیرقابل قبول است و زندگی‌ها را به خطر می‌اندازد.

«اجازه دهید واضح بگویم: ما هرگز در برابر حملات بی سابقه و سیستماتیک به حقوق زنان و دختران سکوت نخواهیم کرد. زمانی که میلیون ها زن و دختر ساکت شده و از چشم ها پاک می شوند، ما همیشه سخن خواهیم گفت

منافع جمعی

او گفت که فرستادگان، از جمله فرستاده ویژه سازمان ملل، رزا اوتونبایوا، توافق کردند که “درک نگرانی‌ها و محدودیت‌های یکدیگر مهم است، اما توافق کردند که به نفع همه، در وهله اول افغان ها، همکاری با یکدیگر است

آنها در مورد «نیاز به یک استراتژی تعامل که به ثبات افغانستان اجازه دهد، به توافق رسیدند اما همچنین امکان رسیدگی به نگرانی های مهم را فراهم می کند

در حالی که کشورهای مختلف اولویت های متفاوتی را در مورد حقوق بشر، تروریسم، یا قاچاق مواد مخدر قائل هستند، “یک تشخیص کلی وجود دارد که آنها در هم تنیده هستند” و باید به عنوان یک کل در نظر گرفته شوند.

بزرگترین بحران انسانی جهان

او در پایان سخنان خود به عنوان دبیرکل، اظهار داشت:به سختی می توان سنگینی موقعیت را دست بالا ارزیابی کرد در افغانستان این بزرگترین بحران انسانی در جهان امروز است.»

تکان دهنده 97 درصد در فقر زندگی می کننددر حالی که 28 میلیون افغان به نوعی از کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

بودجه در دسترس نیست، زیرا طرح واکنش بشردوستانه به دنبال 4.6 میلیارد دلار است و تا کنون “فقط 294 میلیون دلار” دریافت کرده است.

وی تاکید کرد که اکثریت قریب به اتفاق پرسنل سازمان ملل که کمک های نجات دهنده را ارائه می کنند، اتباع افغانستان هستند و ممنوعیت کار زنان “عمداً توسعه کشوری را که به شدت به کمک همه نیاز دارد، برای دستیابی به صلح پایدار و کمک به ثبات منطقه ای تضعیف می کند.”

بمان و تحویل بده

او متعهد شد که سازمان ملل هرگز در تعهد خود برای حمایت از مردم افغانستان تزلزل نخواهد کرد، و سازمان مصمم است که برای حفظ خطوط حیاتی شکننده به این اقدامات ادامه دهد.

در طول دهه های گذشته، ما ماندیم و تحویل دادیم. و مصمم هستیم که شرایط لازم را برای ادامه تحویل جستجو کنیم.

آقای گوترش در پاسخ به این سوال که آیا شرایطی برای دیدار با رهبران طالبان وجود دارد، گفت که در حالی که امروز زمان مناسبی نیست،بدیهی است که این امکان را رد نمی کند“.

او گفت که شخصاً برای تشکیل جلسه پیگیری نمایندگان در تاریخ آینده سرمایه گذاری کرده است.