افغانستان: OHCHR نسبت به دستگیری فعالانی که برای زنان و دختران صحبت می کنند، هشدار داد

از آغاز سال جاری، چندین فعال جامعه مدنی و روزنامه نگار به دلیل سخن گفتن علیه سیاست های طالبان که دسترسی زنان و دختران به تحصیل، کار و بسیاری از عرصه های دیگر زندگی عمومی را محدود می کند، بازداشت شده اند.

جرمی لارنس، سخنگوی OHCHR در بیانیه ای گفت: «هیچ کس نباید به دلیل صحبت در دفاع از حقوق اساسی خود و حقوق دیگران بازداشت شود.

وی افزود: «دستگیری یا بازداشت به عنوان مجازات اعمال مشروع حقوق اساسی، مانند حق آزادی عقیده و بیان، بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر، خودسرانه است.»

فعال ارشد تبلیغاتی دستگیر شد

به گفته OHCHR، این بیانیه در پی آخرین دستگیری که روز دوشنبه رخ داد، بیان شد.

مطیع الله ویسا، رئیس PenPath، یک سازمان مدنی که برای بازگشایی مدارس دخترانه فعالیت می کند، توسط افراد ناشناس که در یک وسیله نقلیه بی نشان در حال تردد بودند، بازداشت شد. محل نگهداری او مشخص نیست.

همین افراد روز بعد نیز وارد منزل آقای ویسا شده و دو تن از برادران وی را دستگیر کردند که چند ساعت بعد آزاد شدند.

OHCHR گفت که سایر فعالان و روزنامه نگاران نیز بدون هیچ اطلاعات روشنی در مورد محل نگهداری، وضعیت رفاهی یا اتهامات علیه آنها بازداشت شده اند.

حقوق بشر را رعایت کنید

«حقوق بشری زندانیان باید رعایت شود، به ویژه حق اطلاع از دلیل دستگیری در زمان دستگیری، حق اطلاع فوری از هرگونه اتهام علیه آنها، و همچنین حق دسترسی به خانواده. آقای لارنس گفت.

وی یادآور شد که افغانستان یکی از طرف های معاهدات بین المللی حقوق بشر است. به این ترتیب، رهبران طالبان موظفند به حقوق آزادی بیان، عقیده و آزادی اجتماعات مسالمت آمیز احترام بگذارند و تضمین کنند و همچنین دسترسی به آموزش و حق کار را فراهم کنند.

طالبان در اوت 2021 در افغانستان به قدرت بازگشتند و عملاً دختران و زنان را از تحصیل و کار منع کردند.

رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در شورای امنیت در اوایل این ماه، گفت که افغانستان همچنان “سرکوبگرترین کشور جهان” برای حقوق زنان است.