اول شخص: درخواست برای جلوگیری از “نسل گمشده” در سوریه

تأثیر مخرب 12 سال جنگ داخلی با زلزله 6 فوریه که ده ها هزار کشته برجای گذاشت و میلیون ها نفر دیگر در دو طرف مرز بین سوریه و ترکیه به حمایت نیاز داشتند، افزوده شد.

دکتر احمد المندری، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی، در شهر تاریخی حلب در سوریه حضور داشت.

ویرانی عظیم و ویرانی وصف ناپذیر است.

این زلزله در زمانی رخ داد که نیازها در سراسر سوریه به بالاترین حد خود از زمان آغاز درگیری در 12 سال پیش رسیده است. به عنوان مثال، تقریباً 50 درصد از امکانات بهداشتی کشور به دلیل جنگ کار نمی کند و اکنون تجهیزات پزشکی حیاتی بیشتری در اثر زلزله تخریب شده است.

بسیاری از کارکنان مراقبت های بهداشتی قبلاً به دلیل جنگ رفته بودند و کسانی که مانده بودند برای انجام کارهای خود با مشکل مواجه شده اند.

دکتر احمد المندری، مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی به صحبت های یک زن جوان مجروح شده در اثر زلزله در لاذقیه سوریه گوش می دهد.

تخمین می زنیم که حدود 25 میلیون نفر در کل سوریه تحت تأثیر زلزله قرار گرفته اند. به عنوان مثال، در حلب، برآوردهای اولیه از اعداد نشان می دهد که بیش از 200000 نفر در حال حاضر بی خانمان هستند. ما با بسیاری از آنها آشنا شده ایم. ما از بسیاری از این مناطق آسیب دیده بازدید کرده ایم و افرادی را دیده ایم که در هوای بسیار سرد در بیرون از خانه زندگی می کنند.

در واقع یک خانواده 16 نفره در یک چادر زندگی می کردند. ما خانواده‌هایی را دیده‌ایم که در استادیوم‌ها، خانواده‌هایی در پناهگاه‌ها و در اتاق‌های بسیار کوچک جمع شده‌اند.

مذاکره با مقامات سوریه

سازمان جهانی بهداشت و سایر آژانس های سازمان ملل از روز اول در صحنه بوده اند. ما از طریق شرکای غیردولتی خود توانستیم برای 16 بیمارستان در شمال غرب سوریه تدارکات تهیه کنیم.

دو روز پیش، ما یک محموله 35 تنی کیت تروما و سایر لوازم پزشکی برای عفونت ارائه کردیم. ما بیشتر از مرکز تامین خود در دبی ارسال خواهیم کرد.

ما تیم های خود را بسیج کردیم تا بروند و با همتایان خود در وزارتخانه های بهداشت و مراکز درمانی کار کنند.

ما در حال مذاکره با مقامات مناطق تحت کنترل دولت بوده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که منابع به طور عادلانه در مراکز بهداشتی و درمانی توزیع شده و دسترسی فرامرزی به مناطق زلزله‌زده را داشته باشیم.

بحران سوخت

چالش مهم دیگر بحران سوخت است که همه را تحت تاثیر قرار می دهد. بیمارستان هایی که به ژنراتورها متکی هستند، به دلیل ناتوانی در تامین گرما در رنج هستند. کمبود برق کارکرد صحیح این بیمارستان ها را با مشکل مواجه می کند.

همچنین به دلیل اختلال در تامین آب، با خطر بیشتری از شیوع آب و بیماری های ناشی از غذا مواجه هستیم. سال گذشته به دلیل آب آلوده شیوع وبا داشتیم.

خطر دیگر شیوع هپاتیت به دلیل آب و مواد غذایی آلوده است.

با 26 میلیون نفر آسیب دیده از زلزله در ترکیه و سوریه، سازمان جهانی بهداشت درخواستی را برای 42.79 میلیون دلار آمریکا برای واکنش فوری در هر دو کشور راه اندازی کرده است.

و ما نگران انتقال بیماری ها در پناهگاه های شلوغ هستیم. به یکی از ورزشگاه‌ها که پر از خانواده است، رفتیم و پزشکان آنجا به ما گفتند که بچه‌ها از شپش شکایت دارند.

شپش سر شروع به انتشار در بین خانواده های آنجا کرد زیرا بسیار بسیار پر است.

من بسیار نگران هوای سخت زمستانی با دمای بسیار سرد هستم. افرادی در بیرون در چادرهایی زندگی می کنند که گرم نمی شوند. با یک خانم مسن آشنا شدم و دیدم دستش ترک خورده است و وقتی دستش را لمس کردم به دلیل سردی هوا و نبود گرما خیلی خشک شده بود.

تیم‌های اورژانس و جستجو و نجات برای ارزیابی و اولویت‌بندی نیازهای فوری و ارائه کمک‌های نجات جان در پی زلزله ویرانگر در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه مستقر شده‌اند.

از دست دادن نسل های آینده

این زمین لرزه منجر به یک بحران اضافی برای سوری ها شد، صرف نظر از اینکه آنها در کجا هستند، چه در مناطق تحت کنترل دولت یا در مناطق غیر دولتی.

سوری ها هر کجا که هستند همینطور هستند و نمی توانند شوک ها و بحران های بیشتری را تحمل کنند. ما واقعاً باید محکم بایستیم و بگوییم بس است.

ما به عنوان انسان نمی توانیم تحمل کنیم که سوری ها از بحران های متعدد رنج ببرند و جان خود را از دست بدهند. ما بچه ها را از دست می دهیم. همان طور که گفتم، ما داریم نسل آینده سوریه را از دست می دهیم، صرف نظر از اینکه در کجا قرار دارند.

پس اجازه دهید توجه جامعه جهانی را جلب کنیم و مطمئن شویم که واقعاً در نجات جان همه مردم سوریه مشارکت می کنیم.

بدون هیچ گونه وابستگی سیاسی، مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، می دانید که انسان ها بدون توجه به جایی که زندگی می کنند یکسان هستند.