اول شخص: نیروی رنجر اندونزیایی

اگا که با نام مستعار خود شناخته می شود، یکی از 15 زنی بود که برای شرکت در طرح Perempuan Inspiratif Mitra Polhut (الهام بخش زنان برای مشارکت با جنگل بانان) تحت حمایت برنامه توسعه سازمان ملل انتخاب شد، که هدف آن حفاظت از پارک ملی Bogani Nani Wartabone و ارائه فرصت هایی برای جوامع نزدیک

فادلون آرایان بونده (اگا)

© اداره پارک ملی بوگانی نانی وارتابون/پروژه CIWT اندونزی

فادلون آرایان بونده (اگا)

“من همیشه به طبیعت و حفاظت از طبیعت علاقه مند بوده ام. من در روستایی بزرگ شدم که اطراف آن را جنگل احاطه کرده بود. هر دوی پدربزرگم با به اشتراک گذاشتن خرد محلی و سنتی خود به من الهام بخشیدند و مرا تشویق به شناخت جنگل و کاشت درخت کردند. آنها در مورد قدرت طبیعت به من گفتند و توضیح دادند که زبان طبیعت قدیمی ترین زبان روی زمین است و بنابراین ما باید به آن گوش دهیم.

کمی عرفانی است. به عنوان مثال، طبق داستان ها، اگر مورچه های زیادی را ببینید که از زمین بیرون می آیند، به این معنی است که خیلی زود باران خواهد بارید.

پیام پدربزرگ من این است که باید به انرژی و زبان طبیعت قدردانی و احترام گذاشت.

‘زندگی من تغییر کرد’

از دوران دبیرستان در جنبش محیط زیستی فعال بودم و در دانشگاه روابط بین الملل خواندم تا ذهنم را نسبت به آنچه در جهان می گذرد باز نگه دارم. همیشه دوست داشتم بعد از فارغ التحصیلی به روستای خودم برگردم.

زندگی من در نوامبر 2020 تغییر کرد که به این ابتکار ملحق شدم، اولین در نوع خود در اندونزی.

به ما آموزش های اولیه پلیس در زمینه ارتباطات، مذاکره و مهارت های کارآفرینی داده شد.

همچنین به ما آموزش داده شد که چگونه روستاییان محلی را برای یافتن معیشت پایدار جایگزین و همکاری نزدیکتر در کنار مقامات پارک ملی توانمند کنیم.

من یاد گرفتم که محیط بان ها چه کار می کنند و اشتیاق بیشتری به کار پیدا کردم. اکنون واقعاً افتخار می کنم که به جامعه خدمت می کنم.

محیط بانان جامعه به حفاظت از گونه های در معرض خطر کمک می کنند. پستانداران، خزندگان و بیش از 100 گونه پرنده وجود دارند که خانه خود را در پارک ایجاد می کنند.

ما با همکاری با محیط بانان جنگل های پارک ملی، در از بین بردن جرم و جنایت و مبارزه با بازار غیرقانونی جانوران و گیاهان و تجارت غیرقانونی حیات وحش نقش ایفا می کنیم.

من حداقل 10 روز در ماه کار می کنم، اما در واقع، به دلیل ماهیت کار، سرمایه گذاری از نظر دریافت تعهد یا “خرید” از جامعه زمان بیشتری می برد. بخشی از آن اتصالات ساختمان است.

تیم محیط بان جامعه Perempuan Inspiratif Mitra Polhut در پارک ملی Bogani Nani Wartabone.

© اداره پارک ملی بوگانی نانی وارتابون/پروژه CIWT اندونزی

تیم محیط بان جامعه Perempuan Inspiratif Mitra Polhut در پارک ملی Bogani Nani Wartabone.

“بانوی محافظ”

این احساس بسیار رضایت بخش است که بدانیم تلاش ما می تواند زندگی یک نفر را برای بهتر شدن تغییر دهد. مانند زمانی که می‌توانیم گروه‌های اجتماعی را برای دریافت گواهینامه‌ها تسهیل کنیم و آنها را قادر به دسترسی به بازارهای پایدار برای محصولات خود کنیم. فکر می‌کنم کارهای بیشتری می‌توانم برای طبیعت انجام دهم، بلکه برای بهبود خودم و جامعه‌ام برای فرصت‌های بهتر.

من برای صحبت در مورد حفاظت و تعامل بیشتر با جامعه خود تشویق می شوم. من انگیزه دارم که با مردم صحبت کنم. خنده دار است، اما مردم دهکده من اکنون من را نه تنها به عنوان اگا بلکه به عنوان “بانوی حفاظت از محیط زیست” یا فردی که باید هنگام مشاهده فعالیت های تجارت غیرقانونی مشکوک حیات وحش با شما تماس بگیرید، تصور می کنند.

از این بابت احساس غرور می کنم.

الهام از نسل متقابل

به اشتراک گذاری دانش در مورد حیات وحش به نسل جوان باعث می شود احساس مفید بودن کنم. مهمترین و معنادارترین چیز در مورد شغل من، به اشتراک گذاشتن آگاهی در مورد حفاظت و اهمیت حیات وحش است.

اگر در مورد درخت صحبت می کنیم، فقط در مورد برگ صحبت نمی کنیم، بلکه در مورد ریشه نیز صحبت می کنیم.

اگر آنها از سنین پایین به خوبی آماده شوند، دانش در مورد حفاظت و حیات وحش را به آینده منتقل خواهند کرد.

زنان محیط بان با همکاری با جوامع محلی به از بین بردن جرایم حیات وحش در اندونزی کمک می کنند.

© نشنال جئوگرافیک اندونزی/ادی سوزانتو

زنان محیط بان با همکاری با جوامع محلی به از بین بردن جرایم حیات وحش در اندونزی کمک می کنند.

“ساکت ماندن چیزی را تغییر نمی دهد”

زمین ما پیر و پرجمعیت است. فریاد زدن با صدای بلند ممکن است کمکی نکند، اما ساکت ماندن نیز چیزی را تغییر نخواهد داد. زنان می توانند صدای ما را بیشتر بلند کنند و زمین را به مکانی بهتر تبدیل کنند.

من یک پیام بزرگ برای زن جوان دارم: شجاع باش. از شروع کار برای حفاظت نترسید. شما باید خود را تشویق کنید که اولین قدم ها را بردارید زیرا قدم اول بسیار مهم است. آنقدرها هم که فکر می کنید ترسناک نیست.»

توانمندسازی محیط بانان

  • اگرچه زنان نقش حیاتی در مدیریت منابع طبیعی ایفا می کنند و به طور نامتناسبی تحت تأثیر از دست دادن تنوع زیستی قرار می گیرند، اغلب از فرصت های تصمیم گیری و رهبری محروم می شوند، بنابراین برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) مجموعه ای از پروژه های نوآورانه را در منطقه آسیا و اقیانوسیه راه اندازی کرد. برای تغییر آن
  • زنان محیط بان همچنین برای محافظت از زمین و توانمندسازی جوامع خود در چین، هند، ویتنام و سایر کشورها تلاش می کنند.
  • در راستای دستور کار 2030 برای توسعه پایدار، این پروژه های حفاظتی به مبارزه با تغییرات اقلیمی، توانمندسازی زنان و کمک به آنها برای تغییر جوامع خود کمک می کند.