ایران: بیش از 200 نفر از ژانویه تاکنون اعدام شده اند. ترک خواستار پایان مجازات اعدام شد

هر هفته بیش از 10 نفر در ایران کشته می شوندکمیساریای عالی تورک گفت که این کشور را به «یکی از بالاترین مجریان اعدام در جهان» تبدیل کرده است که طبق منابع به نقل از دفتر حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR) از ابتدای سال تاکنون حداقل 209 نفر اعدام شده اند.

ناسازگار با هنجارهای بین المللی

اعدام ها “بیشتر” برای جرایم مرتبط با مواد مخدر انجام می شود. آقای ترک گفت اینناسازگار با هنجارها و استانداردهای بین المللی حقوق بشر است“.

OHCHR گفت که اقلیت ها بیش از حد در محکومیت اعدام ایران حضور دارند و گفت که طبق منابع، حداقل 45 نفراز جمله 22 نفر از اقلیت بلوچ، تنها در 14 روز گذشته اعدام شدند.

رئیس حقوق بشر سازمان ملل افزود: “بیشتر به اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شدند.”

“رکورد زشت”

با این سرعت، ایران نگران کننده است همان مسیر سال گذشته، چه زمانی حدود 580 آقای تورک گفت که طبق گزارش ها، افراد اعدام شده اند. این یک رکورد شنیع است، به ویژه وقتی که اجماع فزاینده برای لغو جهانی مجازات اعدام را در نظر بگیرید.»

به گفته OHCHR، تنها تعداد کمی از کشورها هنوز مجازات اعدام را اعمال و اعمال می کنند.

دفتر حقوق بشر افزود، ایران روز شنبه حبیب چعب، یک شهروند ایرانی سوئدی-ایرانی از اقلیت عرب اهوازی را اعدام کرد که به «افساد فی الارض» متهم و مجرم شناخته شده بود – که یک جرم بزرگ بر اساس تفسیر دقیق ایران از قوانین اسلامی است.

بر اساس گزارش ها روز دوشنبه، یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع به جرم ارتکاب توهین به مقدسات اعدام شده اند.

آقای تورک ماه گذشته در جلسه شورای حقوق بشر، مجازات اعدام را “یادگاری آتاویستی از گذشته که باید در قرن بیست و یکم از بین برود.