با افزایش موارد COVID-19 ، زمانی برای رضایت خاطر نداریم: رئیس WHO |

رئیس سازمان بهداشت جهانی تدروس آدانوم غبرایسوس گفت که آژانس سازمان ملل “به شدت نگران” افزایش موارد در برخی از کشورها ، به ویژه در اروپا و قاره آمریکا است که کارگران بهداشتی و سیستم های بهداشتی را به نقطه شکننده سوق می دهد.

وی به خبرنگاران گفت: “در این لحظه كه بعضی از دولت ها تمام محدودیت های جامعه را اعمال كرده اند ، باز هم زمان برای تقویت سیستم های كلیدی كوتاه است.”

“بازی با آتش”

WHO و شرکای آن در حال کار با مقامات ملی هستند تا اطمینان حاصل کنند که کارکنان بهداشتی که بیمار می شوند تحت پوشش مناسب قرار می گیرند و در صورت استفاده از واکسن های ایمن و موثر ، سیستم های بهداشتی آماده می شوند.

تدروس دوباره اقداماتی را که به جلوگیری از گسترش COVID-19 کمک کرده است ، مانند ردیابی تماس و تحقیقات خوشه ای ، برجسته کرد و خاطرنشان کرد کشورهایی که در این مناطق سرمایه گذاری کرده اند با اختلال بسیار کمتری روبرو هستند.

وی اظهار داشت: “آن کشورهایی که اجازه می دهند ویروس کنترل نشود ، با آتش بازی می کنند”

رئیس WHO بر لزوم اقدامات بیشتر برای حمایت از کارمندان بهداشت و همچنین باز نگه داشتن مدارس ، محافظت از افراد آسیب پذیر و حفاظت از اقتصاد تأکید کرد.

“از فراخوان دانش آموزان ، داوطلبان و حتی نگهبانان ملی برای حمایت از پاسخگویی بهداشتی در مواقع بحرانی ، تا اعمال اقدامات سختگیرانه که اجازه می دهد فشارها از سیستم بهداشتی برداشته شود. بهانه ای برای بی عملی وجود ندارد. پیام من بسیار واضح است: سریع عمل کنید ، اکنون اقدام کنید ، قاطعانه رفتار کنید “، وی گفت

دلگرم کننده اما محتاط

WHO اگرچه از آخرین اخبار مربوط به واکسن COVID-19 استقبال می کند ، اما در انتظار اطلاعات بیشتر در مورد این درمان های بالقوه است.

شرکت بیوتکنولوژی Moderna روز دوشنبه اعلام کرد که با توجه به نتایج موقت ، واکسن آزمایشی آن تقریباً 95 درصد میزان کارایی را نشان داده است.

این به دنبال اعلام مشابه اخیر شرکت های دارویی Pfizer و BioNTech است.

دکتر سومیا سوامیناتان ، رئیس دانشمند WHO ، در پاسخ به س aال یک روزنامه نگار ، این پیشرفت را “کاملاً دلگرم کننده” خواند و در عین حال احتیاط کرد.

“مطمئناً باید منتظر بمانیم و ببینیم که اثر نهایی و مشخصات ایمنی این واکسن در صورت تجزیه و تحلیل کل داده ها پس از رسیدن به نقطه پایانی اولیه و همچنین پیگیری کافی حداقل دو ماه از نیمی از واکسن ، چه خواهد بود. شرکت کنندگان در آزمایش برای عوارض جانبی. و آنگاه به آژانس های نظارتی ارائه می شود “، وی گفت.

اطمینان از دسترسی عادلانه

واکسن Moderna در میان نه کاندیدای تسهیلات COVAX است: یک ابتکار جهانی برای دسترسی عادلانه به واکسن به رهبری گاوی ، اتحاد واکسن ها ؛ ائتلاف برای نوآوری های آمادگی همه گیر (CEPI) و WHO.

بیش از 170 کشور از جمله 92 کشور با درآمد کم و متوسط ​​به این تسهیلات پیوسته اند.

گفتگو با چندین تولید کننده واکسن از سراسر جهان در حال انجام است ، دکتر سوامیناتان ، که علاوه بر اثربخشی و ایمنی ، نکات دیگری را نیز در زمینه تهیه توضیح داد ، گفت.

وی در جلسه توجیهی گفت: “یک گروه اولویت بندی مستقل در حال راه اندازی است که پرونده ها را بررسی می کند ، داده هایی را که تولیدکنندگان ارسال می کنند بررسی می کند.”

“بنابراین ملاحظات هزینه نیز وجود دارد. این مقرون به صرفه است ، و سپس ملاحظات عملی مانند نیاز به سردخانه ، تعداد دوزهای واکسن مورد نیاز ، تعداد دوزهایی که ممکن است در اوایل سال 2021 در دسترس باشد وجود دارد. ”

لوازم محدود

دکتر سوامیناتان ابراز امیدواری کرد نتایج دیگر آزمایشات واکسن که در حال انجام هستند طی هفته های آینده منتشر شود.

وی بر لزوم تسهیلات COVAX برای داشتن بیشترین انتخاب ممکن برای کاندیداهای واکسن تأکید کرد زیرا برخی از موارد در موقعیت های خاص ، یا به عنوان مثال در میان گروه های فرعی مانند افراد مسن ، کاربرد بیشتری دارند.

وی گفت: “من فکر می کنم ما حداقل در نیمه اول سال آینده به عنوان یک دوره با دوزهای بسیار بسیار محدود در حال بررسی هستیم.”

“لوازم محدود خواهد شد. معاملات دو جانبه ای انجام شده است که بسیاری از شرکت ها انجام داده اند ، بنابراین بسیاری از دوزها قبلاً توسط برخی از کشورها رزرو شده است. ”

وی بر هدف کلی اطمینان از محافظت از کارگران بهداشتی و سایر افراد در معرض خطر COVID-19 در هر کجا که تأکید کرد ، تأکید کرد و این امر بر لزوم همبستگی جهانی تأکید کرد.