جدیدترین شیوع ابولا ، با دروس COVID-19 |

دکتر تدروس آدانوم غبرایسوس ، مدیر کل WHO ، در توئیتی نوشت: “این موفقیت بزرگ نشان می دهد که با هم می توانیم از پس هر چالش بهداشتی برآییم.”

شیوع آن در اوایل ژوئن در شمال غربی استان استوایی DRC ظهور کرد و باعث 130 مورد بیماری ابولا و 55 مورد مرگ شد.

کلید واکسیناسیون

WHO در بیانیه ای گفت ، بخش مهمی از پاسخ – با دروس بالقوه برای مبارزه جهانی با COVID-19 – واکسیناسیون بیش از 40،000 نفر در معرض خطر ابتلا به بیماری ناشی از بیماری خونریزی دهنده اغلب کشنده است. واکسن ابولا مانند یکی از واکسن های کاندید COVID-19 باید در دمای فوق العاده سرد نگهداری شود تا از بین نرود.

دکتر ماتشیدیدو موئتی ، مدیر منطقه ای WHO در آفریقا ، گفت: “غلبه بر یکی از خطرناک ترین عوامل بیماری زای جهان در جوامع دور از دسترس و دسترسی به آنها دشوار است.

‘قابل انتقال به COVID

“فناوری استفاده شده برای نگهداری واکسن ابولا در دمای بسیار سرد هنگام وارد کردن واکسن COVID-19 به آفریقا مفید خواهد بود. مقابله با ابولا به طور موازی با COVID-19 کار ساده ای نبوده است ، اما بسیاری از تخصص های ما در زمینه بیماری قابل انتقال به بیماری دیگر است و بر اهمیت سرمایه گذاری در آمادگی در موارد اضطراری و ایجاد ظرفیت های محلی تأکید می کند. “

پاسخ به هر دو بیماری شامل یافتن ، جداسازی ، آزمایش و مراقبت از هر مورد و ردیابی تماس بی وقفه است. پاسخ نوآورانه ابولا شامل فریزرهای ویژه ARKTEK است که می توانند تا یک هفته واکسن ها را در مزرعه ذخیره کنند و پاسخ دهندگان را قادر می سازد تا در مناطق فاقد برق مردم را واکسینه کنند.

شیوع ابولا یازدهمین مورد ثبت شده در DRC بود و شیوع آن نگرانی از احتمال رسیدن آن به پایتخت کینشاسا را ​​قبل از کنترل تحت فشار قرار داد. چالش مهار این بیماری با بیماری همه گیر COVID-19 پیچیده شده و با شیوع موارد ابولا در مناطق دور افتاده در جنگل های انبوه باران تشدید شد.

بسیاری از مناطق آسیب دیده فقط با قایق یا هلی کوپتر قابل دسترسی بودند و ظرفیت مخابراتی محدودی داشتند و همچنین با اعتصاب ارائه دهندگان خدمات بهداشتی بیش از میزان پرداخت ، سرعت پاسخ آنها کم شد.

کمبود بودجه

کمبود بودجه بین المللی برای ابولا نیز وجود داشت و سازمان جهانی بهداشت مجبور شد برای حمایت از مداخلات اپیدمیولوژیک و بهداشت عمومی به بودجه های اضطراری متوسل شود.

این شیوع درست زمانی آغاز شد که این کشور در نبردی تقریباً دو ساله با بیماری ابولا در منطقه ناآرام شرقی کشور پیروز می شد ، دومین شیوع مرگبار در جهان که در آن 2280 نفر جان خود را از دست دادند.

دیوید مک لاچلان کار ، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در DRC ، پایان دادن به شیوع این بیماری را به دولت و شرکای بهداشت تبریک گفت و گفت که تعامل جوامع امکان جلوگیری از شیوع سریع را فراهم کرده است. وی همچنین از همکاری نزدیک میان DRC و جمهوری همسایه کنگو ، که به گفته وی از عبور بیماری از رودخانه جلوگیری کرده ، استقبال کرد.

درسها را ناب کنید

آقای مک لاچلان کار گفت که دولت DRC باید سعی کند نوع خطاهایی را که مانع تلاش برای پاسخ گویی شده است پیش بینی کند و از تکرار آنها در تلاش های بعدی برای جلوگیری از این اقدامات جلوگیری کند. وی گفت که هنوز کارهای زیادی از جمله مراقبت از یتیمان و حمایت از بازماندگان وجود دارد و لازم است که یک سیستم کارآمد و موثر برای نظارت و صدور هشدار وجود داشته باشد.

این ویروس اولین بار در سال 1976 کشف شد و بدترین شیوع آن در غرب آفریقا در سال 2014-2016 بود. اگرچه این شیوع بیش از 10 هزار نفر را به کام مرگ کشاند ، اما باعث ایجاد یک واکسن بسیار موثر و چندین روش درمانی برای بیماری ویروس ابولا شد.