دستور طالبان زنان افغان را از همکاری با سازمان ملل منع می کند

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: «همکاران ما در محل در مأموریت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) خبر از دستوری از سوی مقامات عملی دریافت کردند که کارکنان ملی زن سازمان ملل را از کار منع می کند. خبرنگاران در مقر سازمان ملل در جریان نشست منظم روزانه.

او گفت: «ما هنوز در حال بررسی این موضوع هستیم که این پیشرفت چگونه بر عملیات ما در کشور تأثیر خواهد گذاشت. “ما انتظار داریم که جلسات بیشتری با این سازمان داشته باشیم عملا مسئولین فردا در کابل که در آن هستیم سعی در جستجوی شفافیت

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان در آگوست 2021، سازمان ملل متحد همچنان متعهد به ماندن و ارائه خدمات بود و در عین حال خواستار حمایت یکپارچه از مردم این کشور شد.

با وجود تعاملات اولیه نسبتا سازنده با مقامات طالبان، تصمیمات طی سال گذشته توسط رهبری اصولگرایان شامل ممنوعیت دسترسی زنان به آموزش عالی می شود، کار برای سازمان های غیردولتی و دسترسی به بسیاری از فضاهای عمومی.

گوترش: تحریم غیرقابل قبول است

آقای دوجاریک در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت که یک پیام رسمی از سوی رهبری طالبان نشان داده است که سفارش برای کل کشور اعمال می شود.

ما امیدواریم که صدای قوی شورای امنیت را بشنویموی با اشاره به اینکه ماموریت سازمان ملل بر اساس وظایف خود عمل می کند، گفت.

برای دبیر کل، هر چنین ممنوعیتی غیرقابل قبول خواهد بود و “رک و پوست کنده غیر قابل تصورآقای دوجاریک گفت.

کارکنان زن “ضروری”

تصمیم گزارش شده با تمرکز بر کارکنان سازمان ملل متحد است آخرین در یک روند نگران کننده او افزود که از احکام، توانایی سازمان های امدادی برای رسیدن به نیازمندان را تضعیف می کند.

ناگفته نماند، اما متأسفانه، نیاز به گفتن دارد کارکنان زن برای سازمان ملل متحد برای ارائه کمک های نجات دهنده ضروری هستند،” او گفت.

چنین دستوراتیهمانطور که امروز دیدیم، نقض حقوق اساسی زنان و اصل عدم تبعیض را نقض کند.» کارمندان زن برای تضمین تداوم عملیات سازمان ملل در زمین در افغانستان ضروری هستند.

یک کارمند OCHA با زنان آواره در استان شرقی ننگرهار در افغانستان صحبت می کند.

یک کارمند OCHA با زنان آواره در استان شرقی ننگرهار در افغانستان صحبت می کند.

“پیگیری همه راه ها”

او گفت که از میان جمعیت حدود 40 میلیون نفری افغانستان، سازمان ملل در تلاش است تا با کمک های بشردوستانه به 23 میلیون مرد، زن و کودک برسد.

“ما خواهیم کرد به دنبال همه راه ها ادامه دهید تا اطمینان حاصل کنیم که می توانیم به آسیب پذیرترین افراد، به ویژه زنان و دختران دسترسی پیدا کنیم.»

“سرکوبگرانه ترین” مکان برای زن بودن

در ماه مارس، رزا ایساکوونا اوتونبایوا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و رئیس مأموریت کمکی یوناما، به شورای امنیت گفت که افغانستان تحت حاکمیت طالبان همچنان “سرکوبگرترین کشور در جهان” است. [for] حقوق زنان».

«در لحظه ای که [the country] او در یک نشست توجیهی برای شورا گفت: به تمام سرمایه انسانی خود نیاز دارد تا پس از دهه‌ها جنگ بهبود یابد، نیمی از پزشکان، دانشمندان، روزنامه‌نگاران و سیاستمداران بالقوه آن در خانه‌های خود بسته شده‌اند، رویاهایشان در هم شکسته و استعدادهایشان مصادره شده است. .

اقدام سازمان ملل در افغانستان

  • آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) و شرکا در حال پاسخگویی برای ارائه کمک های بشردوستانه حیاتی هستند.
  • برنامه جهانی غذا (WFP) کمک های غذایی غنی شده و متعادل از نظر تغذیه را به گروه های آسیب پذیر نیازمند، از جمله افرادی که بر اثر درگیری آواره شده اند، افراد آسیب دیده از بلایا، پناهندگان، عودت کنندگان از کشورهای همسایه و افرادی که تحت تاثیر ناامنی غذایی فصلی قرار گرفته اند، ارائه می دهد.

  • آژانس مهاجرت سازمان ملل (IOM) به بیش از 1,300,000 افغان بین سالهای 2021 تا 2022 کمک کرده است، از جمله دسترسی به حفاظت، آب، بهداشت، خدمات صحی، و نیازهای اولیه روزانه از طریق توزیع غذا، سرپناه موقت و سایر موارد ضروری.

  • را امور بشردوستانه سازمان ملل دفتر هماهنگی (OCHA) کار خود را بر کمک به آسیب پذیرترین افراد از طریق هماهنگ کردن ارسال کمک های انسان دوستانه موثر و اقدامات بشردوستانه اصولی متمرکز می کند.

  • را صندوق کودکان سازمان ملل کمک های (یونیسف) شامل واکسن، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و حمایت از 556160 کودک که 55 درصد آنها دختر هستند، با فرصت های آموزشی از طریق 15252 کلاس آموزشی مبتنی بر جامعه بود.

  • صندوق جمعیت سازمان ملل متحد که از سلامت جنسی و باروری حمایت می کند (UNFPA) خدمات بسیاری را به نیازمندان ارائه می دهد، از جمله 117 تیم سلامت سیار، که مراقبت های بهداشتی مادران، نوزادان، کودکان، نوجوانان و حمایت های روانی اجتماعی را در جوامع دورافتاده ارائه می کنند که به 1.5 میلیون نفر در 25 استان در سال 2022 می رسد.