رئیس حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به خطر COVID-19 از ایران خواست كه مدافعان حقوق بشر زندانی را آزاد كند

به گفته دفتر حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR) ، شرایط زندان های ایران ، که از ازدحام مزمن و شرایط بهداشتی نامناسب رنج می برند ، در طی همه گیر شدن بدتر شده است. کمبود آب و تجهیزات محافظتی ناکافی ، آزمایش ، انزوا و معالجه منجر به شیوع ویروس کرونا در میان بازداشت شدگان شده است که گفته می شود منجر به تعدادی مرگ شده است.

میشل باشلت ، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ، بر مسئولیت دولتها در تأمین سلامتی و رفاه همه افراد تحت مراقبت آنها ، از جمله زندانیان ، تأکید کرد.

وی روز سه شنبه در یک خبرنامه گفت: “طبق قوانین بین المللی حقوق بشر ، کشورها مسئول بهزیستی ، و همچنین سلامت جسمی و روحی هر کسی هستند که از آنها مراقبت می کند ، از جمله هرکسی که از آزادی محروم است.”

وی افزود: “افرادی که صرفاً به خاطر عقاید سیاسی یا سایر اشکال فعالیتهایشان در حمایت از حقوق بشر بازداشت شده اند ، نباید به هیچ وجه زندانی شوند و قطعاً نباید با چنین زندانیانی برخورد سختگیرانه تر یا در معرض خطر بیشتری قرار گیرد.”

تبعیض در اقدامات کاهش COVID-19

در دادگاه دادگستری ایران ، در ماه فوریه ، دستورالعملهایی در مورد آزادی موقت برای کاهش جمعیت زندانها و جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس صادر شد و طبق آمار رسمی ، 120،000 زندانی به نفع آنها بود ، OHCHR گفت: به تعداد زیادی برگردانده شده است.

علاوه بر این ، افرادی که به جرایم “امنیت ملی” به بیش از پنج سال زندان محکوم شده بودند ، از این طرح ها مستثنی شدند.

در نتیجه ، بیشتر کسانی که ممکن است خودسرانه بازداشت شده باشند – از جمله مدافعان حقوق بشر ، وکلا ، اتباع دوگانه و خارجی ، محافظان و سایر افراد که به دلیل ابراز عقاید یا اعمال حقوق دیگر از آزادی محروم شده اند – در معرض خطر بیشتری قرار دارند این دفتر اضافه کرد.

کمیساریای عالی بچله گفت: “من نگران هستم که ببینم چگونه اقدامات طراحی شده برای کاهش شیوع COVID-19 به روش تبعیض آمیز علیه این گروه خاص از زندانیان استفاده شده است.”

‘مورد نمادین’

یکی از برجسته ترین پرونده ها ، پرونده وکیل برجسته و مدافع حقوق زنان ، نسرین ستوده است که به اتهامات مربوط به فعالیت های حقوق بشری وی بیش از 30 سال حبس محکوم شد. اعتقاد بر این است که زندگی وی در معرض خطر قابل توجهی است زیرا از بیماری قلبی رنج می برد و با اعتصاب غذا طولانی مدت ضعیف شده است.

خانم باشلت گفت: “یک بار دیگر ، من از مقامات می خواهم که فوراً او را آزاد کنند و به او امکان بهبودی مجدد در خانه را قبل از انجام معالجه پزشکی انتخابی خود بدهند.”

“در طول سالها ، وی مدافع مداوم و شجاع حقوق هموطنانش بوده است و وقت آن رسیده است که دولت به دلیل تلاشی که از طرف دیگران انجام داده است ، از نقض حقوق خود دست بکشد.”

“ابراز مخالفت جرم نیست”

کمیساریای عالی همچنین ابراز نگرانی در مورد هدف قرار دادن مداوم و سیستماتیک افرادی که هرگونه عقاید مخالف را ابراز می کنند ، و جرم انگاری اعمال حقوق اساسی است.

خانم باشلت گفت: “دیدن استفاده از سیستم عدالت کیفری به عنوان ابزاری برای خاموش کردن جامعه مدنی بسیار مأیوس کننده است.”

“ابراز مخالفت جرم نیست. این یک حق اساسی است که باید مورد حمایت و حمایت قرار گیرد. “وی تأکید کرد و از دولت ایران خواست که – با توجه به تعهدات قانونی بین المللی کشور ، از جمله حق دادرسی عادلانه – کلیه احکام افراد بازداشت شده بدون مبنای قانونی کافی را بررسی کند. .

وی همچنین خواستار آزادی بی قید و شرط مدافعان حقوق بشر ، وکلا ، زندانیان سیاسی ، معترضان صلح طلب و سایر افراد محروم از آزادی به دلیل ابراز عقاید یا اعمال دیگر حقوقشان شد.

“اصلاح این نوع بی عدالتی ها در زمانی که COVID-19 در زندان های ایران درحال جابجایی است از اهمیت ویژه ای برخوردار است.”