رئیس WHO می گوید: علائم طولانی مدت COVID-19 “واقعاً نگران کننده” است

وی افزود: “اگرچه ما هنوز درمورد ویروس اطلاعات داریم ، اما آنچه واضح است این است كه این فقط ویروسی نیست كه انسان را از بین می برد. برای تعداد قابل توجهی از افراد ، این ویروس طیف وسیعی از تأثیرات طولانی مدت را به همراه دارد. ”

وی افزود ، این وضعیت همچنین تأکید می کند که مصونیت گله “از نظر اخلاقی غیراخلاقی و غیرقابل اجرا” است.

طیف گسترده ای از علائم نوسان

مدیر کل WHO طیف گسترده ای از علائم COVID-19 را که با گذشت زمان در نوسان هستند ، “واقعاً نگران کننده” توصیف کرد.

این موارد از خستگی ، سرفه و تنگی نفس گرفته تا التهاب و آسیب اندام های اصلی – از جمله ریه ها و قلب و همچنین اثرات عصبی و روانشناختی را شامل می شوند.

علائم اغلب با هم تداخل دارند و می توانند بر روی هر سیستم در بدن تأثیر بگذارند.

وی گفت: “ضروری است كه دولتها اثرات طولانی مدت COVID-19 را بشناسند و همچنین دسترسی به خدمات بهداشتی برای همه این بیماران را تضمین كنند.”

“این شامل مراقبت های بهداشتی اولیه و در صورت نیاز مراقبت های ویژه و توان بخشی است.”

هفت ماه “تبخیر”

سه بیمار – یک اپیدمیولوژیست ، یک پرستار و یک مهندس نرم افزار 26 ساله – تجربیات خود را با COVID-19 و عواقب طولانی مدت آن به اشتراک گذاشتند.

پروفسور پل گارنر ، اپیدمیولوژیست بیماری های عفونی در دانشکده پزشکی گرمسیری لیورپول در انگلیس ، هنگامی که در ماه مارس به این بیماری مبتلا شد “خوب و خوب بود”.

برای چهار ماه ، او با دوره های خستگی ، سردرد ، تغییرات خلقی و سایر علائم مبارزه کرد و به دنبال آن سه ماه خستگی کامل رخ داد.

“وقتی بیش از حد چیزها را تحمل می کردم ، بیماری دوباره تکرار می شد ، دوباره برمی گشت. و کاملاً غیرقابل پیش بینی بود. ”او گفت ، از طریق videolink صحبت کرد.

پروفسور گارنر گزارش داد که سلامتی وی طی دو هفته گذشته فقط بهبود یافته است.

وی گفت: “من هرگز تصور نمی كردم كه هفت ماه از زندگی ام با این ویروس از بین برود.” “این فقط رفته است ، بخار شده است.”

در برابر مصونیت گله

به گفته رئیس سازمان بهداشت جهانی ، داستانهایی از این دست نشان می دهد که چگونه باید به افرادی که با اثرات طولانی مدت COVID-19 مواجه هستند ، وقت و مراقبت لازم برای بهبودی کامل داده شود.

وی گفت: “این همچنین برای من تقویت می کند که استراتژی به اصطلاح” مصونیت طبیعی گله “از نظر اخلاقی چقدر غیراخلاقی و غیرقابل تحقق است ،” نه تنها منجر به میلیون ها مرگ غیر ضروری دیگر می شود ، بلکه منجر به تعداد قابل توجهی افرادی که برای بهبودی کامل راهی طولانی دارند. “

وی توضیح داد که ایمنی گله فقط زمانی امکان پذیر است که یک واکسن ایمن و موثر COVID-19 در سطح جهانی و به طور عادلانه توزیع شده باشد.

وی اظهار داشت: “و تا زمانی که ما واکسن نداشته باشیم ، دولت ها و مردم باید تمام تلاش خود را برای سرکوب انتقال بیماری انجام دهند ، که این بهترین روش برای جلوگیری از این عواقب طولانی مدت پس از COV است.”