رویکرد کل نگر برای سلامت مردم، حیوانات و محیط زیست ضروری است

روسای سازمان خواربار و کشاورزی (FAO)، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان جهانی بهداشت حیوانات (WOAH) تحت حمایت سازمان ملل متحد در مواجهه با شرایط اضطراری متعدد جهانی گرد هم آمده اند. – از کووید-19 تا ابولا – ادامه تهدیدات سرایت بیماری بین حیوانات و انسان ها، از دست دادن تنوع زیستی و تغییرات آب و هوایی.

در بیانیه‌ای، تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، کیو دونگیو، رئیس فائو، اینگر اندرسن، مدیر اجرایی UNEP، و مونیک الویت، رئیس سازمان جهانی بهداشت، بر لزوم اولویت‌بندی رویکردهای «یک سلامت» برای سرمایه‌گذاری در ایجاد نیروی کار با مهارت‌های فرابخشی تأکید کردند. و برای جلوگیری از تهدیدات بهداشتی در منبع، با توجه دقیق به بیماری های مشترک بین انسان و دام.

راهنمای نحوه اجرای بهینه این رویکردها در اواخر سال جاری منتشر خواهد شد.

فراخوانی برای اقدام

رهبران چهارجانبه با تأکید بر نیاز به همکاری و تعهد بیشتر برای تبدیل رویکرد سلامت واحد به اقدامات سیاستی در همه کشورها، از همه کشورها و سهامداران کلیدی می خواهند که هفت اولویت را برای اقدام در نظر بگیرند:

1. اولویت بندی One Health از نظر دستور کار سیاسی بین المللی، ایجاد آن یک اصل راهنما در مکانیسم های جهانی؛ از جمله جدید توافق جهانی همه گیری اکنون در حال مذاکره است

2. تقویت سیاست ها، استراتژی ها و برنامه های ملی یک سلامت، هزینه و اولویت بندی در راستای برنامه اقدام مشترک چهارجانبه یک سلامت (OH JPA).

3. تسریع در اجرای طرح های یک سلامت، از جمله حمایت از برنامه های توسعه ملی یک سلامت.

4. ایجاد نیروی کار بین بخشی One Health که دارای مهارت ها، ظرفیت ها و قابلیت های پیشگیری، کشف، کنترل و پاسخگویی به موقع و موثر به تهدیدات بهداشتی هستند.

5. تقویت و حفظ پیشگیری از بیماری های همه گیر و تهدیدات بهداشتی در منبعبا هدف قرار دادن فعالیت ها و مکان هایی که خطر سرریز بیماری مشترک بین حیوانات را به انسان افزایش می دهد.

6. تشویق و تقویت دانش علمی One Health و ایجاد و تبادل شواهد، تحقیق و توسعه، انتقال فناوری و به اشتراک گذاری ابزارها و داده های جدید.

7. افزایش سرمایه گذاری و تامین مالی استراتژی ها و طرح های One Health حصول اطمینان از اجرای گسترده در همه سطوح، از جمله تأمین بودجه برای پیشگیری از تهدیدات بهداشتی در منبع.

برای ساختن یک سیاره سالم تر، ما نیاز به اقدام فوری برای تقویت تعهدات سیاسی حیاتی داریم. سرمایه گذاری بیشتر و همکاری چند بخشی در هر سطح“، روسای آژانس گفتند.

چهارجانبه نقش اصلی را در ترویج و هماهنگی رویکرد جهانی یک سلامت، در راستای OHJPA که در اکتبر سال گذشته راه اندازی شد، ایفا کرده است.