سازمان جهانی بهداشت می گوید بیش از یک میلیارد نفر در 43 کشور در بحبوحه شیوع وبا در معرض خطر هستند

فیلیپ باربوزا، رهبر تیم وبا سازمان جهانی بهداشت در کنفرانسی مطبوعاتی روز جمعه به خبرنگاران گفت: تنها در این هفته سه کشور شیوع بیماری را گزارش کرده اند.

او گفت که برای اولین بار، WHO از اهداکنندگان برای مبارزه با شیوع بیماری کمک می خواهد.

همین الان، 22 کشور در سراسر جهان در حال مبارزه با شیوع این بیماری هستند عفونت حاد اسهالی ناشی از خوردن یا نوشیدن آب یا غذای آلوده. موارد ابتلا به وبا در سال 2022 افزایش یافت، پس از سال ها کاهش تعداد موارد، و روند است انتظار می رود ادامه یابد او گفت در سال جاری

او گفت مواردی در پنج منطقه از شش منطقه ای که WHO در آن فعالیت می کند گزارش شده است. آخرین بررسی جهانی WHO که در اوایل فوریه منتشر شد، نشان داد که وضعیت از سال 2022 بیشتر بدتر شده است.

دکتر باربوزا گفت که فقر، بلایا، درگیری ها و پیامدهای تغییرات آب و هوایی همچنان از عوامل محرک در کنار عدم دسترسی به آب سالم و بهداشت هستند.

منابع محدود واکسن

وی با جلب توجه به در دسترس بودن محدود واکسن ها، داروها و کیت های آزمایش.

تنها 37 میلیون دوز در سال 2023 در دسترس است، او گفت. انتظار می رود دوزهای بیشتری تا سال آینده در دسترس باشند.

در نتیجه افزایش جهانی فعلی، WHO برای اولین بار در تاریخ درخواست از اهداکنندگان برای حمایت از یک صندوق 25 میلیون دلاری برای کمک برای مقابله با شیوع وبا و نجات جان افراد، او گفت.

پیشگیری کلیدی استاو گفت، و خاطرنشان کرد که تقریباً نیمی از جهان به بهداشت مدیریت شده ایمن دسترسی ندارند.

“دسترسی به آب آشامیدنی و بهداشتی سالم هستند بین المللی شناخته شده است حقوق بشر،” او گفت. “تحقق این حقوق همچنین به وبا پایان خواهد داد

شیوع در آفریقا

افزایش تصاعدی در تعداد موارد وبا در آفریقا شامل شیوع در آن است موزامبیک، که همچنین با طوفان های شدید ناشی از طوفان فردی دست و پنجه نرم می کند. اولین مورد وبا در شیوع فعلی در ماه سپتامبر از منطقه لاگو در استان نیاسا به وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی گزارش شد.

تا 19 فوریه، موزامبیک مجموعاً 5237 مورد مشکوک و 37 مورد مرگ را گزارش کرده است. هر شش استان های مبتلا به وبا مناطق سیل خیز هستند، و WHO این را پیش بینی می کند بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت به عنوان فصل بارندگی ادامه دارد.

با در نظرگرفتن فرکانس حرکت برون مرزی و تاریخچه شیوع فرامرزی وبا در طول این شیوع، WHO در نظر دارد خطر گسترش بیشتر بیماری مانند بسیار بالا در سطوح ملی و منطقه ای.

تا 29 ژانویه 2023 حدود 26000 مورد و 660 مورد مرگ گزارش شده است. 10 کشور آفریقایی با شیوع بیماری مواجه هستند سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد از ابتدای سال جاری در سال 2022، نزدیک به 80000 مورد و 1863 مرگ از 15 کشور آسیب دیده ثبت شد.

چندین کشور تحت تأثیر قرار گرفتند

همسایه مالاوی با مرگبارترین شیوع وبا مواجه است در دو دهه، و مواردی در کشورهای دیگر از جمله گزارش شده است اتیوپی، کنیا و سومالی، WHO گزارش داد.

آژانس بهداشت سازمان ملل اعلام کرد چالش ها شامل تغییرات آب و هوایی استکه منجر به خشکسالی یا سیل در بخش هایی از آفریقا شده است، منجر به افزایش جمعیت جابه جایی و کاهش دسترسی به آب تمیز.

در سراسر جهان، مردم در هائیتی، هند، پاکستان، فیلیپین و سوریه و غیره، همچنین تحت تأثیر شیوع قرار می گیرند.

تهدید جهانی

وبا همچنان جهانی است تهدیدی برای سلامت عمومی، کی گفته. در سال 2017، کشورهای آسیب‌دیده، اهداکنندگان و شرکای کارگروه جهانی کنترل وبا استراتژی جدیدی برای کنترل وبا راه‌اندازی کردند. پایان دادن به وبا: نقشه راه جهانی تا سال 2030. هدف آن کاهش 90 درصدی مرگ و میر ناشی از وبا در یک دهه آینده است.

در حالی که تعداد موارد رو به کاهش بود، WHO همچنان نگران افزایش فعلی است. محققان تخمین می زنند که هر ساله بین 1.3 تا 4 میلیون مورد و 21000 تا 143000 مرگ و میر ناشی از عفونت در سراسر جهان وجود دارد.