سازمان ملل از طالبان خواست تا به تنبیه بدنی در افغانستان پایان دهند

فیونا فریزر، رئیس حقوق بشر یوناما، گفت: «مجازات بدنی نقض کنوانسیون ضد شکنجه است و باید متوقف شود.» و تأکید کرد که سازمان ملل «به شدت مخالف» مجازات اعدام است.

او از مقامات بالفعل خواست تا یک «توقف فوری” در مورد اعدام ها

شلاق و سنگسار

یوناما در یک گزارش جدید گفت که “تعدادی از اشکال تنبیه بدنی” را که طالبان از زمان بازگشت آنها به قدرت در 15 اوت 2021 پس از سرنگونی دولت منتخب دموکراتیک، “شامل شلاق یا شلاق، سنگسار، مجبور کردن مردم به ایستادن در آب سرد و تراشیدن اجباری سر». تنها در شش ماه گذشته، 274 مرد، 58 زن و دو پسر در ملاء عام شلاق خورده اند.

بر اساس این گزارش، نظام حقوقی در افغانستان در حال حاضر «عدم رعایت حداقل محاکمه عادلانه و ضمانت‌های دادرسی صحیح».

یوناما هشدار داد که خودداری طالبان از اعطای مجوز به وکلای مدافع زن و محرومیت قاضی زن از سیستم قضایی بر دسترسی زنان و دختران به عدالت تأثیر می گذارد.

نقض قوانین بین المللی

تنبیه بدنی به عنوان «هر تنبیهی که در آن از نیروی بدنی استفاده می شود و قصد ایجاد درجاتی از درد یا ناراحتی هر چند سبک را داشته باشد» تعریف شده است.

را منع شکنجه این گزارش بار دیگر تاکید کرد که رفتار یا مجازات ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز از اصول اساسی حقوق بین الملل محسوب می شود.

محکوم به “100 ضربه شلاق”

تنها از 15 اوت 2021 تا 12 نوامبر 2022، یوناما حداقل 18 مورد از مجازات های بدنی قضایی را که توسط دادگاه های استانی، ولسوالی و استیناف بالفعل انجام شده است، ثبت کرده است.

«در 18 مورد مستند، 33 مرد و 22 زن، از جمله دو دختر، مجازات شدند. را اکثریت قریب به اتفاق مجازات ها، هم برای مردان و هم برای زنان، مربوط به زنا یا «فرار از خانه» و همه زنان و دخترانی که مجازات شده‌اند، طبق گزارش‌ها به این گونه جرایم محکوم شده‌اند.»

به طور کلی مجازات ها شامل 30 تا 39 ضربه شلاق برای هر محکوم بود. با این حال، بر اساس این گزارش، «در برخی موارد، افراد 80 تا 100 ضربه شلاق خوردند».