شورای امنیت می شنود که شبه جزیره کره “باید منطقه ای برای همکاری باشد”.

خالد خیاری، دستیار دبیرکل سازمان ملل، که بعدازظهر دوشنبه به شورا اطلاع رسانی کرد، مجدداً محکومیت شدید دبیرکل سازمان ملل از پرتاب موشک و درخواست وی برای اقدام برای کاهش تنش ها در شبه جزیره کره را تکرار کرد.

دبیرکل از اختلافاتی که جامعه بین‌الملل را از اقدام علیه کره شمالی و همچنین سایر تهدیدات صلح و امنیت در سراسر جهان باز داشته است عمیقاً متأسف است. او گفت. شبه جزیره کره باید منطقه ای برای همکاری باشد.

به تعهدات عمل کنید

نشست شورا پس از آن برگزار شد که کره شمالی اعلام کرد روز شنبه یک موشک بالستیک دوربرد شلیک کرده است که نزدیک به 990 کیلومتر پرواز کرده و در دریای ژاپن فرود آمده است.

به دنبال آن روز دوشنبه، پیونگ یانگ مانور پرتابی شامل دو موشک هسته‌ای تاکتیکی نامید.

«دبیر کل درخواست‌های خود را از کره شمالی تکرار می‌کند فورا از انجام هرگونه اقدام تحریک آمیز بیشتر خودداری کنیدآقای خیاری گفت، به طور کامل به تعهدات بین‌المللی خود تحت تمام قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت پایبند باشد و گفت‌وگوهای منتهی به صلح پایدار و خلع سلاح کامل و قابل راستی‌آزمایی شبه جزیره کره را از سر بگیرد.

پیگیری های هسته ای ادامه دارد

وی خاطرنشان کرد که کره شمالی به وضوح قصد خود را برای ادامه برنامه های تسلیحات هسته ای و موشک های بالستیک خود در نقض قطعنامه های شورا اعلام کرده است.

این کشور به اجرای یک برنامه نظامی پنج ساله که در ژانویه 2021 رونمایی شد، ادامه می‌دهد که شامل توسعه موشک‌های بالستیک جدید قاره‌پیما در کنار سایر سلاح‌ها می‌شد.

کره شمالی همچنین بارها در مورد به اصطلاح «تقابل» با رزمایش‌های نظامی انجام‌شده در منطقه هشدار داده است و نشست هفته گذشته شورا در مورد عدم اشاعه را به عنوان «اقدامی خصمانه که کره شمالی ملزم به انجام اقدامات متقابل مناسب است» توصیف کرده است. اضافه.

نقش شورای امنیت

آقای خیاری گفت: “نشست امروز بار دیگر تاکید می کند که شورای امنیت مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی را بر عهده دارد.”

این نشست همچنین فرصتی برای بحث درباره اقدامات عملی برای دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز، جامع، دیپلماتیک و سیاسی برای وضعیت شبه جزیره کره فراهم می کند.

وی یادآور شد که کره شمالی در سال گذشته فعالیت های پرتاب موشک را «بسیار افزایش داد» که 70 مورد از آنها از فناوری موشک های بالستیک استفاده کردند.

پرتاب‌ها شامل سیستم‌هایی با نقش تسلیحات هسته‌ای بودند. اکثر سیستم های آزمایش شده قادر به حمله به اهداف در شبه جزیره کره و برخی از آنها قادر به رسیدن به بخش هایی از آمریکای شمالی هستند.

هدف عاری از سلاح هسته ای

کره شمالی همچنین قانون جدیدی را در ماه سپتامبر تصویب کرد که شرایطی را برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای، از جمله استفاده پیشگیرانه در شرایط خاص، تعیین می‌کند.

هفتمین آزمایش هسته‌ای نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت و تضعیف هنجار بین‌المللی علیه آزمایش‌های هسته‌ای خواهد بود. دبیر کل سازمان ملل متحد قاطعانه به دستیابی به هدف جهانی عاری از سلاح های هسته ای متعهد است.

آقای خیاری به شورا گفت که وضعیت در شبه جزیره کره به دلیل افزایش تنش‌ها به دلیل «چرخه اقدام-واکنش منفی، بدون چشم‌انداز خروج از رمپ» همچنان در جهت اشتباه پیش می‌رود.

تنش ها را کاهش دهید، از تشدید آن اجتناب کنید

او سه گام برای کاهش تنش ها را تشریح کرد.

«اول، کره شمالی باید اقدامات فوری را انجام دهد از سرگیری گفتگوها منجر به صلح پایدار و خلع سلاح اتمی کامل و قابل راستی آزمایی شبه جزیره کره; این باید شامل خودداری کره شمالی از انجام پرتاب های بیشتر با استفاده از فناوری موشک های بالستیک یا آزمایش های هسته ای باشد.»

وی با استقبال از تعهد شورا به راه حل مسالمت آمیز، جامع، دیپلماتیک و مسالمت آمیز گفت که گام دوم بر این نکته تاکید دارد که دیپلماسی نه انزوا تنها راه پیش رو است

“این بسیار مهم است اجتناب از تشدید ناخواستهآقای خیاری در معرفی گام سوم خود گفت. کانال های ارتباطی، به ویژه نظامی تا نظامی، باید تقویت شوند. پرهیز از لفاظی های تقابلی به کاهش تنش های سیاسی و ایجاد فضا برای کشف راه های دیپلماتیک کمک می کند.

نگرانی های بشردوستانه

قبل از پایان، آقای خیاری یک بار دیگر نگرانی های سازمان ملل در مورد وضعیت انسانی در کره شمالی را برجسته کرد.

او به اعضای شورا گفت: «سازمان ملل آماده کمک به کره شمالی در رسیدگی به نیازهای پزشکی و سایر نیازهای بشردوستانه است. «برای پاسخگویی به موقع و مؤثر، ما مجدداً درخواست خود را برای این امر تکرار می کنیم ورود بدون مانع کارکنان بین المللیاز جمله هماهنگ کننده مقیم و تدارکات بشردوستانه.»