شیوع ویروس ماربورگ ارتباط بین سلامتی و سیاره را برجسته می کند: تدروس

تدروس آدهانوم گبریسوس در گفتگو با خبرنگاران در ژنو گفت که در گینه استوایی، سازمان جهانی بهداشت در صحنه از پاسخ به شیوع بیماری حمایت می کند.

ما تیم هایی را برای کمک به یافتن مورد، مراقبت های بالینی، تدارکات و مشارکت جامعه مستقر کرده ایم. ما همچنین به ایجاد واحدهای درمانی در مناطق آسیب دیده کمک کرده ایم.»

تعداد موارد رسمی گزارش شده در سه استان 9 نفر با 7 مورد مرگ و میر باقی مانده است، اما این واقعیت که استان ها 150 کیلومتر از هم فاصله دارند. به “انتقال گسترده تر ویروس” اشاره می کند، تدروس گفت.

وی همچنین اظهار داشت که WHO از موارد اضافی مطلع است و از دولت خواسته است که آنها را به طور رسمی به WHO گزارش کند.

تدروس افزود، در تانزانیا، جایی که هر هشت مورد گزارش‌شده در یک منطقه متمرکز شده‌اند، سازمان جهانی بهداشت و شرکا به دولت آنجا حمایت کرده‌اند تا «هر گونه شکاف در واکنش را پر کند».

آزمایش واکسن در آینده نزدیک

بیماری ویروسی ماربورگ یک بیماری شدید از خانواده ابولا است که نسبت مرگ و میر آن برابر است تا 88 درصد.

هنوز هیچ واکسنی علیه این بیماری وجود ندارد، اما تدروس گفت که یک کمیته WHO اکنون شواهد مربوط به چهار واکسن را بررسی کرده است و این آژانس “در تلاش است تا در اسرع وقت آزمایش واکسن ها و درمان ها را آغاز کند“.

وی همچنین تاکید کرد که WHO آماده همکاری با دولت‌های گینه استوایی و تانزانیا به عنوان بخشی از آزمایش‌ها برای کمک به پیشگیری از موارد و مرگ و میر در حال حاضر و در شیوع‌های آینده است.

پاسخ “یک سلامت” به تهدید مشترک انسان و دام

ویروس ماربورگ از خفاش های میوه به مردم منتقل می شود و تدروس آن را شیوع نامید “یادآوری دیگر” از ارتباط متقابل سلامت انسان، حیوان و سیاره، که مستلزم یک رویکرد کل نگر بود.

“رویکرد “یک سلامت” خواهد بود برای جلوگیری از سرایت ویروس ها از حیوانات به انسان ضروری استوی اظهار داشت: «همین میزان شیوع بیماری از جمله HIV، ماربورگ، ابولا، آنفولانزای مرغی، mpox، MERS و اپیدمی سارس در سال 2003 آغاز شده است.»

او درخواستی را که در اوایل این هفته به همراه روسای سازمان خواربار و کشاورزی (FAO)، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) و سازمان جهانی بهداشت حیوانات (WOAH) برای اولویت دادن به رویکردهای «یک سلامت» انجام داد، تکرار کرد. با تقویت سیاست‌ها، استراتژی‌ها، برنامه‌ها، شواهد، سرمایه‌گذاری و نیروی کار مورد نیاز برای مقابله مناسب با تهدیدات ناشی از رابطه ما با حیوانات و محیط‌زیست.

تدروس همچنین گفت که از دیدن “One Health” خوشحال است. به عنوان یک اصل کلیدی در “پیش نویس صفر” توافق آینده در مورد پیشگیری از بیماری همه گیر گنجانده شده استآمادگی و پاسخ، در حال حاضر در حال مذاکره است.

با تسریع روند ریشه کنی جهانی مالاریا، کشورهای بیشتری ابتکارات خود را برای حذف مالاریا آغاز کرده اند.

با تسریع روند ریشه کنی جهانی مالاریا، کشورهای بیشتری ابتکارات خود را برای حذف مالاریا آغاز کرده اند.

پیشرفت در مبارزه با مالاریا

اوایل روز چهارشنبه، سازمان بهداشت جهانی آذربایجان و تاجیکستان را به عنوان عاری از مالاریا تایید کرده است. در بیانیه ای، تدروس در مورد این دستاورد اظهار نظر کرد و آن را “شواهدی بیشتر از اینکه، با منابع مناسب و تعهد سیاسی، از بین بردن مالاریا امکان پذیر استو ابراز امیدواری کرد که سایر کشورها بتوانند از تجربیات آنها درس بگیرند.

در مجموع از 42 کشور یا مناطقی تاکنون به نقطه عطف عاری از مالاریا رسیده اند.

آسیب های درگیری در حال افزایش است

WHO نیز روز چهارشنبه در مورد افزایش جراحات خشونت آمیز در کشورهای متاثر از درگیری زنگ خطر را به صدا درآورد، با خدمات بهداشتی که تحت تأثیر نیازها قرار گرفته است.

تعداد مرگ و میر ناشی از درگیری در سال 2021 در مقایسه با سال قبل 46 درصد افزایش یافته است.و آژانس توضیح داد که بار سنگین جراحت و ناتوانی با افزایش تعداد کشته شدگان همراه بوده است.

WHO گفت که خدمات مراقبت از تروما باید در منطقه مدیترانه شرقی اولویت بندی شود 9 کشور از 22 کشور عضو سازمان جهانی بهداشت، درگیری های مداوم را تجربه می کنند یا خشونت پراکنده

خیلی دیر درمان شد

“بیش از 80 درصد مرگ و میر ناشی از تروما قبل از رسیدن افراد به بیمارستان اتفاق می افتد.” دکتر سارا حلیمه، متخصص مراقبت از تروما در منطقه مدیترانه شرقی WHO گفت.

“این یک منطقه نگرانی اصلی است که به شما می گوید که غیرنظامیان – خانواده عادی در سومالی که در موگادیشو یا افغانستان، یا سودان یا هر کجا که ممکن است باشد – در تلاش برای رسیدن به بیمارستان ها هستند. آنها در راه می میرند

در منطقه مدیترانه شرقی، آژانس سازمان ملل گزارش داد که بیمارستان های اصلی سومالی ثبت شده است بیش از 60000 تلفات در سال 2022. حداقل در سوریه 150000 مشاوره تروما سال گذشته صورت گرفت، در حالی که سرزمین های اشغالی فلسطین در سال 2022 با بدترین سال آسیب های ناشی از درگیری مواجه شدند.، از زمان پایان آخرین قیام انتفاضه در اواخر سال 2005.

از هر چهار مرگ و میر ناشی از تروما، یک نفر قابل اجتناب است به سادگی با دانستن چگونگی جلوگیری از خونریزی با استفاده از تورنیکه یا ترانگزامیک اسید برای کمک به لخته شدن. WHO اصرار داشت که اطمینان از دسترسی کافی به مواد بهداشتی به محافظت از زندگی نیز کمک می کند، همانطور که سرمایه گذاری بر روی کارکنان خط مقدم انجام می شود.

اما یافتن چنین اقدامات اساسی در محیط های شکننده و متاثر از درگیری که در آن سیستم های بهداشتی ضعیف شده اند و قادر به پاسخگویی به شرایط اضطراری نیستند، اغلب غیرممکن است.