“مامان دیگر گریه نمی کند و جیغ نمی کشد”: شکستن سکوت خشونت خانگی در تاجیکستان

مانند بسیاری از زنان در تاجیکستان، شرماتووا مارجونا خشونت جنسی را تجربه کرده است.

خانم شرماتووا زمانی که در خارج از کشور به عنوان نظافتچی در مسکو، روسیه کار می کرد، با همسرش آشنا شد. دیری نگذشت که با هم ازدواج کردند و او را متقاعد کرد که تمام پولی را که به دست می آورد برای پدرشوهرش در تاجیکستان بفرستد و پدر شوهرش قرار بود از آن پول برای ساختن خانه برای آنها استفاده کند.

پس از شروع ساخت و ساز، خانم شرماتووا و همسرش به تاجیکستان بازگشتند. او از آخرین پس انداز خود برای گذاشتن سقف خانه، نصب پنجره ها و درها و رنگ آمیزی اتاق ها استفاده کرد. خانواده در خانه نیمه کاره با هم زندگی می کردند. علاوه بر این، او تقریباً هر روز به پدرشوهرش پول می‌داد، هر وقت که پدرشوهرش می‌خواست.

خانه اختلاف

به محض اینکه پول خانم شرماتوا تمام شد، وضعیت تغییر کرد. شوهرش دیگر به خانه نمی آمد و پدر شوهرش شروع به ادعای مالکیت خانه کرد و سعی کرد خانم شرماتووا و فرزندانش را بیرون کند. زمانی که او از رفتن امتناع کرد، پدرشوهرش شروع به آزار فیزیکی او کرد و مرتباً او را در جلوی چشمان بچه ها کتک زد.

خانم شرماتووا و فرزندانش در ترس از آزار مداوم زندگی می کردند.

خانم شرماتووا و فرزندانش در ترس از آزار مداوم زندگی می کردند.

خانواده در ترس دائمی زندگی می کردند. هر وقت پدربزرگشان در اطراف بود، بچه ها می لرزیدند و فکر می کردند ممکن است دوباره مادرشان را آزار دهد.

خانم شرماتووا می‌گوید: «می‌دانستم که پدرشوهرم با همسر اولش به همین شکل رفتار می‌کرد و او را به یک فروپاشی روانی عمیق سوق می‌داد.» «حالا او به طور دوره‌ای همسر دومش را کتک می‌زند».

او نه پولی داشت، نه تحصیلی و نمی توانست فرزندان خردسالش را تنها بگذارد و برای کار بیرون برود. او از مزرعه همسایه‌اش ذرت می‌دزدید تا غذای خانواده‌اش را تامین کند، زیرا شوهرش حمایت از آنها را متوقف کرده بود. او همچنین هیچ کاری برای محافظت از خانواده اش در برابر خشونت پدرش انجام نداد.

خانم شرماتووا بارها با مجریان قانون محلی در مورد سوء استفاده تماس گرفت. با وجود داشتن شواهد از شش معاینه پزشکی، هیچ چیز تغییر نکرد. او نمی دانست که چگونه با این پرونده پیش برود.

یک پیشرفت قانونی

تا زمانی که او با سازمان محلی Hayot dar Oila (زندگی در خانواده) تماس گرفت. این سازمان خدمات حمایت اجتماعی و حقوقی را برای زنان و کودکانی که خشونت را تجربه می کنند ارائه می دهد. این برنامه توسط Spotlight Initiative، یک برنامه جهانی سازمان ملل متحد با حمایت اتحادیه اروپا برای از بین بردن همه اشکال خشونت علیه زنان و دختران، پشتیبانی می شود.

وکلای حیات دار اویلا به خانم شرماتووا کمک حقوقی کردند و با او برای پیش نویس درخواست تجدید نظر به مقامات تاجیکستان از جمله رئیس جمهور همکاری کردند.

خانم شرماتووا و فرزندانش از یک سازمان محلی حمایت اجتماعی و قانونی دریافت کردند.

خانم شرماتووا و فرزندانش از یک سازمان محلی حمایت اجتماعی و قانونی دریافت کردند.

درخواست تجدیدنظر جواب داد: وزارت امور داخلی پدر همسر خانم شرماتووا را بازداشت کرد و او به دلیل سوء استفاده از او محاکمه و به شش ماه زندان محکوم شد. دادگاه همچنین یک پرونده جنایی علیه شوهرش به دلیل فرار از نفقه تشکیل داد.

پایه های یک زندگی جدید

در دو سال گذشته، ابتکار Spotlight از کمک‌های روانی و حقوقی به زنان آسیب‌پذیر مانند خانم شرماتوا حمایت کرده و با تأمین سرمایه برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک خود، به آنها کمک کرده است تا از نظر مالی مستقل شوند.

خانم شرماتووا یک فر و یک چرخ خیاطی خرید تا بتواند غذا بپزد تا بفروشد و از طریق کسب و کار خیاطی خود درآمد کسب کند. مطالعات متعدد نشان داده است که استقلال مالی یک عامل کلیدی در کاهش آسیب پذیری زنان در برابر خشونت و امکان شکستن چرخه خشونت است.

یکی از سه فرزند خانم شرماتووا می‌گوید: «این روزها ما به پارک شهر می‌رویم و مامان اغلب خوراکی‌هایی می‌خرد. مامان دیگر گریه نمی‌کند و جیغ نمی‌زند.

خانم شرماتووا رویای تکمیل ساخت خانه‌اش، ادامه کسب‌وکار کوچکش و دادن آموزش‌هایی را به فرزندانش می‌دهد که نمی‌توانست برای خودش هزینه کند.

او دیگر از پدرشوهرش نمی ترسد و از کمک های حقوقی و حمایت اجتماعی مستمر از طریق Spotlight Initiative دریافت می کند.