“نگرانی های جدی” در مورد وضعیت حقوق در میانمار پیش از انتخابات ماه آینده |

سخنگوی ارشد OHCHR در ژنو گفت ، گروه های اقلیت ، از جمله جامعه مسلمان روهینگیا و جمعیت قومی راخین ، به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار گرفته اند.

“در حالی که این انتخابات یک نقطه عطف مهم در گذار دموکراتیک میانمار است ، فضای مدنی هنوز با ادامه محدودیت های آزادی عقیده ، بیان و دسترسی به اطلاعات و استفاده از زبانی که می تواند به معنای تحریک تبعیض ، خصومت و خشونت باشد ، مخدوش است. “، راوینا شمداسانی در جلسه توجیهی منظم رسانه ها در ژنو گفت.”

وی همچنین ابراز نگرانی از عدم تحمل دولت و رهبری ارتش در برابر نظرات مخالف یا انتقاد از سیاست ها و اقدامات آن ، قبل از رأی دادن کرد.

طی دو ماه گذشته ، ده ها فعال دانشجویی متهم شده اند – و چهار نفر از آنها به بیش از شش سال حبس محکوم شده اند – تحت قوانین مختلف پس از آنها خواستار پایان دادن به درگیری ها در شمال راخین و استان های چین و بازگرداندن تلفن همراه شدند. خدمات اینترنتی در آن مناطق و همچنین برای آزادی سایر فعالان دانشجویی بازداشت شده.

خانم شمداسانی گفت: “ما از دولت می خواهیم كه از اتهاماتی كه برای برخورداری از حق آزادی بیان برای برخورد قانونی وارد كرده اند ، صرف نظر كند – حقی كه در شرایط قبل از انتخابات بسیار ارزشمند است.”

قرار است انتخابات در 8 نوامبر برگزار شود.

اقلیت های مسلمان از تابعیت “تا حد زیادی محروم” هستند

طبق گفته دفتر حقوق بشر سازمان ملل ، قوانین تبعیض آمیز و تابعیت میانمار حقوق مختلفی را به طبقات مختلف شهروندان اعطا می کند ، که بیشترین تأثیر را بر اقلیت های مسلمان می گذارد که عمدتا از هرگونه حقوق شهروندی محروم هستند.

همچنین اعلامیه کمیسیون انتخابات اتحادیه در 16 اکتبر مبنی بر عدم برگزاری انتخابات در 56 شهرستان ، از جمله در استان راخین ، از حق محرومیت قابل توجهی برخوردار بوده است.

خانم شمداسانی افزود: “كمسیون توجیه عمومی برای تصمیم خود ارائه نداد – كه حق مشاركت سیاسی را در مناطقی كه دارای جمعیت اقلیت قومی هستند به گونه ای تبعیض آمیز محدود می كند”.

خاموش کردن اینترنت

وی خاطرنشان کرد که قطع شدن اینترنت در هشت شهر در استان راخین و چین به طور موقت برقرار است و توانایی ساکنان را برای دریافت و ارائه اطلاعات قابل اعتماد ، از جمله در مورد روشهای COVID-19 و نظرسنجی ، به شدت محدود می کند.

خانم شمداسانی گفت: “خاموش شدن اینترنت پتو ممکن است نتیجه مثبتی داشته باشد و با قوانین بین المللی مغایرت داشته باشد.”

“گسترش بی امان سخنان نفرت انگیز”

سخنگو همچنین ابراز نگرانی های عمیق در مورد “گسترش بی وقفه” سخنان نفرت انگیز علیه مسلمانان در بستر رسانه های اجتماعی فیس بوک کرد. وی افزود ، فیس بوک تلاش کرده است تا چنین محتوایی را شناسایی و حذف کند.

“ما از دولت میانمار می خواهیم كه در راستای دستورالعمل ریاست جمهوری 3/2020 آوریل سال جاری برای محكوم كردن این زبان نفرت انگیز به طور علنی و گسترش مدارا ، عدم تبعیض و تعدد در گفتار مقامات دولتی و نامزدهای انتخاباتی اقدام كند” ، سخنگوی OHCHR گفت.