پرتاب‌های موشکی موجی برای اتحاد در شبه جزیره کره ایجاد می‌کند

میروسلاو جنچا، دستیار دبیر کل سازمان ملل متحد در امور اروپا، آسیای مرکزی و آمریکا به شورا گفت که شبه جزیره کره باید “منطقه ای برای همکاری” باشد نه برای تشدید تنش. در این راستا، وحدت شورای امنیت برای کاهش تنش ها “ضروری” است و بر بن بست دیپلماتیک غلبه کنیم.

مانور “ضدحمله هسته ای” را شبیه سازی می کند

کره شمالی انجام داده است 14 پرتاب سامانه موشکی بالستیک در سال 2023. وی در توضیح آخرین تحولات گفت: پیونگ یانگ آخرین پرتاب خود را که روز یکشنبه شلیک شد، “مانور شبیه سازی یک ضد حمله هسته ای” نامید.

وضعیت در شبه جزیره کره به حرکت در مسیر اشتباه ادامه می دهد،” او گفت. تنش‌ها همچنان رو به افزایش است، بدون اینکه رمپ‌های خروجی در چشم‌انداز باشند.»

پرتاب موشک بالستیک روز یکشنبه چهارمین پرتاب موشک بالستیک در 11 روز گذشته در کره شمالی بود که بیشتر به عنوان کره شمالی شناخته می شود. او گفت که سیستم‌هایی که در 16 مارس و 18 فوریه و همچنین در دو نوبت در سال گذشته آزمایش شده‌اند، می‌توانند به اکثر نقاط روی زمین برسند. دبیر کل سازمان ملل محکومیت پرتاب و تکرار از کره شمالی می خواهد که فوراً دست از کار بکشد از انجام هرگونه اقدام بی ثبات کننده بیشتر.

پیونگ یانگ اعلام کرده بود که مانور پرتاب 16 مارس درگیر هواسونگ-17 موشک بالستیک قاره پیما که مسافت 1000 کیلومتر را طی کرد او گفت که تا ارتفاع 6045 کیلومتری.

این فرکانس افزایش یافته از فعالیت ها به دنبال الف است افزایش شدید پرتاب موشک در سال 2022او هشدار داد که شامل تقریباً 70 پرتاب با استفاده از فناوری موشک بالستیک است.

وی گفت: «کره شمالی این پرتاب‌ها را شامل سامانه‌هایی با نقش سلاح هسته‌ای، از جمله سلاح‌های هسته‌ای به اصطلاح «تاکتیکی» توصیف کرد و افزود که اکثر سیستم های آزمایش شده قادر به حمله به کشورهای منطقه نزدیک هستند.

او گفت که پیونگ یانگ اخطارهای ایمنی حریم هوایی یا دریایی صادر نکرده است و افزود که راه اندازی های اعلام نشده نشان دهنده یک “خطر جدی” است به حمل و نقل دریایی و حمل و نقل دریایی بین المللی.

او گفت در واقع، کره شمالی فعالانه برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را دنبال می‌کند و قانون جدیدی را در ماه سپتامبر تصویب کرد که شرایطی را برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، از جمله استفاده پیشگیرانه در شرایط خاص، تعیین می‌کند.

“برای آزمایش هسته ای آماده می شود”

او گفت که در همان زمان، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در اوایل ماه مارس گزارش داد که سایت آزمایش هسته ای پونگی-ری برای پشتیبانی از آزمایش هسته ای آماده است. یک آزمایش هسته‌ای – هفتمین آزمایش این کشور – نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت و تضعیف هنجار بین‌المللی علیه آزمایش‌های هسته‌ای است.

وی با تاکید بر نگرانی‌ها در مورد وضعیت انسانی در کشور، گفت: سازمان ملل آماده کمک به رفع نیازهای پزشکی و سایر نیازهای اساسی جمعیت‌های آسیب‌پذیر است.

وی گفت: «ما مجدداً درخواست خود را از کره شمالی تکرار می‌کنیم تا اجازه ورود بدون مانع کارکنان بین‌المللی، از جمله هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل، و تدارکات بشردوستانه را بدهد تا پاسخ به موقع و مؤثر را فراهم کند.»

کودکان در کلینیکی در شهر نامپو، جمهوری دموکراتیک خلق کره، منتظر دریافت مکمل های غذایی هستند.  (فایل)

© یونیسف/اولگا باسورمانوا

کودکان در کلینیکی در شهر نامپو، جمهوری دموکراتیک خلق کره، منتظر دریافت مکمل های غذایی هستند. (فایل)

گزارش جدید شورای حقوق بشر

الیزابت سالمون، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در کره شمالی، روز دوشنبه در ارائه اولین گزارش خود به شورای حقوق بشر (HRC) گفت که با توجه به تشدید تنش های فعلی، هر گونه اشتباه امنیتی می تواند باعث تشدید شدید شود با عواقب شدید برای حقوق بشر

در همین حال، او گفت که بسته شدن مرزها در سال 2020 همچنان نگرانی‌های جدی را ایجاد می‌کند.

او گفت: «دسترسی به غذا، دارو و مراقبت‌های بهداشتی همچنان یک نگرانی اولویت‌دار است.» تعامل سازمان ملل و دسترسی به اطلاعات است در “پایین ترین نقطه” خود، به مقامات اجازه می دهد تا کنترل بیشتری بر مردم خود داشته باشند و توسعه سیستم های تسلیحاتی را در اولویت قرار دهند.

خط مشی جدید «تیراندازی در محل».

«مردم یخ زده اند مرگ در دوران سرما در ژانویه، “او گفت. “زنان امکانات زندگی را از دست داده اند به دلیل کاهش فعالیت های بازار این کشور نیز بیشتر معرفی کرده است مجازات های شدید برای دسترسی به اطلاعات از خارج از کشور، سفرهای داخلی را بیشتر محدود کرد و امنیت مرزی را بیشتر تقویت کرد، از جمله معرفی یک خط مشی “تیراندازی در محل”.

جامعه بین المللی باید به نقض حقوق بشر نزدیک شود در کشور از دو آهنگ: درگیر تفکر تأملی و تلاش مکرر برای مجدداً مقامات را درگیر کند و اقدام و دفاع کنید به مصونیت از مجازات پایان دهید و به مسئولیت پذیری دست یابد.

امنیت و حقوق “نزدیک به هم مرتبط هستند”

پرداختن به نگرانی‌های حقوق بشر در مذاکرات احتمالی درباره خلع سلاح هسته‌ای و تلاش برای حل مسالمت‌آمیز تنش‌ها ضروری است. حقوق بشر و صلح و امنیت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارنداو گفت، و همچنین عناصر گزارش را که بر دختران و زنان تمرکز دارد، برجسته کرد.

وی با تاکید بر لزوم ارجاع پرونده های مربوطه به دیوان کیفری بین المللی (ICC) در عین حال گفت: شورای حقوق بشر باید برای مذاکرات جامع فشار بیاورد با پیونگ یانگ که شامل صلح، امنیت، توسعه اقتصادی، و مسائل بشردوستانه و حقوق بشر است.

بن بست فعلی فقط در گفتگو و دیپلماسی وخامت بیشتر وضعیت حقوق بشر را ممکن می سازد تحت ردای پنهان کاری و توسعه بیشتر برنامه تسلیحاتی کشور از جمله سلاح های هسته ای را تسهیل می کند. مطمئناً این چیزی نیست که جامعه بین المللی بخواهد با آن کنار بیاید.»

گزارشگران ویژه توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل منصوب می شوند و به صورت داوطلبانه و بدون دستمزد کار می کنند، کارکنان سازمان ملل نیستند و مستقل از هیچ دولت یا سازمانی کار می کنند.