پیستون چیست ؟

در پیشرانه پیستون متقابل همانند مدلهای دیزلی معمولی، هیچگونه شمع و سیستم جرقهزنی وجود ندارد. در همین دسته، در تاج پیستون به جهت سر شمع و یا سوپاپها فضایی را دارای گود کردن آن تولید میکنند. در بعضی از پیستون ها کف پیستون فنجانی یا فرورفتگی جای سوپاپ دارد که هنگامی سوپاپ ها گشوده می شوند می توانند در آن حرکت کنند.در بعضی دیگر از پیستون ها سر پیستون گنبدی یا این که به شکل های دیگر می باشد تا تلاتم در گوشه و کنار احتراق ارتقاء یابد. در همین مقاله قصد داریم به جهت آشنایی اکثر شما با پیستون به تیتر یک راننده حرفه ای بپردازیم و از کارایی و فرآورده و اشکال آن تا عارضه ها خرابی و علامت های آن حرف کنیم. این اختلاف قطر میان نیم تا ۷دهم میلیمتر است. 64 سیلندر موجود در همین تانک قطر به شدت بزرگی دارااست . به نظر نمیرسد به کارگیری از طرحهای سابق در دنیای مدرن کنونی خیلی بهصرفه و معقول باشد، ولی شرکت آمریکایی Achates Power حساس نسخه بازطراحیشده از نوع مفهومی پیشرانه احتراقی همین کار را انجام نمایندگی پیستون تبریز میدهد. از قبیل جنس، طرح و رخ و مدل موتوری که در آنها به عمل میروند. در رخ ذیل سرسیلندر خودرویی را مشاهده می نمایید که در هر سیلندر آن 4 سوپاپ استفاده شده است. پیستون ، در عمق موتور ماشین می باشد ، برای تماشا پیستون میبایست درب سوپاپ و سرسیلندر گشوده شود. در شکل ذیل قرار دادن رینگ پیستون در درون شیار پیستون را بازدید می کنید. رینگ فشاری بالاترین یا نزدیک ترین حلقه به گازهای احتراق هست و در معرض بیشترین مقدار خوردگی شیمیایی و همچنینی بالاترین دمای کار قرار دارد. علت رایج دیگری که به جهت این فعالیت وجود دارد انبساط بیش از میزان پیستون در محل خروج دود می باشد ولی این حالتی اکثر در سیلندرهایی اتفاق می افتد که بر روی دهانه خروجی آنان پل زده شده هست . برای خودداری از زدن پیستون در اکثری از موتور ها از پیستون هایی استفاده می شود که گژن پین آن ها اندکی خارج از مرکز است.این بیرون از مرکزی به طرف دامنه پیستون میباشد که منزله سطح فشار گیر اصلی (شکل ۱۰) عمل می کند. هنگامیکه که اشکالی در فعالیت موتور پیش می آید به احتمال ، پیستونها نیز از این آسیب وارده در امان نمی مثل و پیستون هم صدماتی می بیند . حیاتی اعتنا به مقاومت بالای چدن در برابر حرارت، چدنی ها در اتومبیل های مختص به فعالیت می روند. پیستون رینگ ها اهمیت مفاصل مورب هم برای فشار های فراتر از 15 توشه استعمال می شود. اکثر موتورهای Briggs & Stratton از رینگ های فشاری کناره اریب یا حاشیه پر رنگ استفاده می­کنند. اما این سوراخ به پیستون اذن نمی دهد تا گاز یا این که مایع را در بالای پیستون فشرده کند. حلقه پیستون می­بایست اتصال شعاعی قابل پیش بینی و موثری میان جداره سیلندر و سطح جانبی حلقه برقرار کنند تا عایق بندی به طرز قابل قبولی انجام گیرد. چدن به راحتی اصلی جداره سیلندر آب بندی میشوند. با وجود سوختن بنزین، همین پیشرانه از سیستم احتراق تراکمی بنزین (GCI) بهره میبرد؛ به این مفهوم که اصلی حجمی ادغام سوخت و هوا همراهبا گازهای خروجی داغ باقی‌مانده که بهعمد در سیلندرها گیر افتادهاند، ادغام سوخت و هوا داغ شده و این سبب اشتعال سوخت میشود. به جهت از بین بردن همین اختلال یعنی ایجاد ادغام سوخت و هوای فشرده و جلوگیری از گیرکردن پیستون باطن سیلندر ، قطر پیستون را تا آنجا که به بدنه سیلندر گیر نکند بزرگ صحیح می نمایند و برای ساخت مخلوط فشرده سوخت و هوا از حلقه های نازکی در دیواره پیستون به کارگیری می کنند. بعضا رینگ های پیستون به جای سطح های جانبی مسطح لبه های پخ دارند. حلقه پاک کن (وایپر) یک حلقه پیستون می باشد که سطحی اریب داشته و در شیار رینگی که میان رینگ فشاری و رینگ روغنی قرار دارااست جای می­گیرد. شیارهای محل قرار گرفتن رینگها در قسمت بالای پیستون میباشند در هر پیستون غالبا 3تا 5 شیار حلقه وجود دارد. در برخی از پیستونها مواد فولادی بصورت حلقهای در موقع ریخته گری داخل پیستون قرار میگیرند. آلیاژ آلومینیوم ریخته گری سبک وزن بوده و انسجام ساختاری خوب و هزینه ساخت پایینی دارد. به این برهان است که برای مخازن گازهای ویژه مهم وزن سبک استفاده می شود. پیستونهای چدنی در برعلیه فرسودگی مقاومت بیشتری داشته شی کمتری در باطن سیلندر نسبت به پیستونهای آلومینیومی نیاز دارند (اصطلاح لقی پیستون به مسافت در میان پیستون و جداره سیلندر گفته می شود). همین اصطلاح وقتی به کار میرود که شاتون ماشین شکسته باشد. ترازو و چینش رینگ پیستون به طراحی موتور و مواد به کار رفته در سیلندر بستگی دارد. پیستون چگونه فعالیت می کند؟ اگر بخواهیم به لهجه ساده بگوییم که پیستون دقیقا چه کاری انجام می دهد، بایستی بگوییم که پیستون انرژی حاصل از احتراق سوخت در موتور را به حرکت رفت و برگشتی تبدیل می کند و در نهایت این حرکت، به چرخها و به صورت حرکت چرخشی منتقل میشود.