پیستون چیست و چه جنسی دارد؟

اندازه های مختلف یک پیستون نمونه وار در شکل زیر داده شده است. بعد از خواندن این مقاله میتوانید بررسی کنید که برای مثال چه پیستونی برای تانک یا ماشین سواری یا موتورسیکلتهای مختلف بهتر است ؟ این عضو استوانهای شکل که قسمت بالایی آن برای موتورهای مختلف میتواند تخت، محدب یا مقعر باشد، به وسیله رینگ پیستون در محوطه داخلی سیلندر آب بندی میشوند. اما باید مراقب بود که ماده نرم تر سطح داخلی سیلندر را بساید. 2) ضخامت پیستون به مقدار باری که باید انتقال دهد، بستگی دارد و دراثر اعمال فشار ممکن است پیستون به دو نوع شکسته شود. همچنین گرمای احتراق قبلی نیز درون محفظه وجود دارد که به احتراق بعدی کمک کمپرسور پیستون غلتکی میکند. هنگامی که آنها با یکدیگر در تماس لغزشی می باشند، یک لایه روغن فشرده بین آنها وجود دارد که منجر به ایجاد اصطکاک زیاد و حرارت موضعی می گردد. وجود لقی نیز میان سیلندر و پیستون بسیار حائز اهمیت است. پیستون از جدار سیلندر بیشتر گرم می شود و همین امر سبب می شود که باز هم بیشتر انبساط یابد . این رینگ فقط به اندازه ای روغن را روی جداره سیلندر باقی می گذارد که لایه فیلم روغن برای روغن کاری پیستون و رینگ تشکیل شود.قطر رینگ پیستون اندکی از قطر سیلندر بیشتر است و به علت داشتن خاصیت فنری قابل انطباق با استوانه سیلندر هستند.

این پیستون ها که به دلیل نوع طراحی موتورهای دو زمانه تحت فشار مکانیکی زیاد و حرارت بالا قرار دارند کمتر در خودروها کاربرد دارند و بیشتر در موتورسیکلتها به کار میروند. پیستون اولین عضوی است که بار را تحمل کرده و آن را انتقال می دهد، به همین دلیل پیستون باید برای عملکردی رضایت بخش طراحی شود. سوخت به صورت مستقیم در بخش بالایی دو پیستون تزریق نمیشود. بخش بالایی پیستون محفظه احتراق و بخش پایینی فضای حرکت شاتون پیستون ویسکو را تامین میکند. آلیاژ آلومینیوم ریخته گری سبک وزن بوده و انسجام ساختاری خوب و هزینه تولید پایینی دارد. Achates ادعا میکند که موتورهای این شرکت در حدود 30 تا 50 درصد به نسبت نمونه های رایج و 4 زمانه بنزینی و دیزلی عملکرد بهینه تری دارد و در حدود 10 درصد ارزان تر از یک موتور V6 سوپرشارژر قیمت دارد. این شرکت چندین نمونه از موتور دیزل و بنزین سوز را رونمایی کرده است که امکان استفاده در وسایل نقلیه مختلفی از جمله وسایل نظامی و شهری را دارد. هزینه ساخت آن نیز ارزانتر است و قطعات سادهتری دارد و دیگر خبری از سر سیلندر و میل سوپاپ در آن نیست. همچنین برخی اوقات با توجه به بار جانبی بر روی شافت، پیستون ساییده شده و فشار موضعی بر روی قطر داخلی سیلندر وارد می شود.

رینگ های پیستون علاوه بر فشرده کردن مواد احتراق در بالای پیستون ، مانع نفوذ روغن روانکار از پایین پیستون به داخل محفظه احتراق نیز می شوند ، در غیر این صورت ، روغن موتور به داخل محفظه احتراق نفوذ کرده و باعث روغن سوزی موتور خودرو می شود. همیشه چدن یکی از مطلوب ترین مواد می باشد که به صورت گسترده در ساخت پیستون به کار می رود. مواد سخت ممکن است به سطح صیقلی درون سیلندر آسیب رساند. با حذف سر سیلندر فضای بیشتری ایجاد میشود و گرمای کمتری از محفظه موتور به بیرون خارج میشود. سپس توسط غلاف مخصوص به پیچ های شاتون ضربه های ملایمی را وارد کرده و شاتون را همراه پیستون بیرون آورید. سپس دریچه اگزوز باز می شود تا سوخت سوزانده شده و دود از سیلندر خارج شود. رینگ ها در یک نقطه بریدگی دارند در نتیجه می توان آن ها را برای نصب روی پیستون باز کرده و سپس در هنگام قرار دادن پیستون در سیلندر آن ها را جمع کرد.

همچنین جای سیل های هیدرولیک برای جلوگیری از نشتی بین سیلندر و پیستون، روی پیستون تعبیه می شود و توسط گاید رینگ ها فیت می شوند و رینگ های سایشی برای محافظت از سطح درونی سیلندر که پرداخت شده است، ساخته می شود. به جای یک میلنگ که توسط پیستون های رفت و برگشتی درون هر سیلندر به حرکت در میآید. بنابراین یک سیلندر هیدرولیک با کیفیت خوب طبق اندازه های استاندارد می تواند در زمان بسیار کوتاهی تولید شود. بنابراین پیستون با لقی کمتری ساخته می شود. ابزار عقب دهنده ترمز اجازه می دهد تا ترمزها دیسکی تعمیر شوند و لنت های ترمز مجدداً درجای خود قرار بگیرند . فرآیند تولید در سپاهان پلیمر مجهز به تکنولوژی های پیشرفته و بکارگیری دقیق ترین ماشین آلات که توسط متخصصین مجرب و کارآمد به کارگیری می شود. 1) قطر بیرونی پیستون متناسب با قطر داخلی لوله سیلندری با تلرانس f8 ماشین کاری می شود. شافت نیز با سطحی صاف و کروم کاری شده به تولید انبوه می رسد. این نوع مونتاژ به صورت گسترده ای درصنعت به کار می رود و برای تولید انبوه پیستون طبق استاندارد، مناسب می باشد.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد پیستون 75 پراید لطفا به بازدید از وب سایت ما.