پیشرفت در برابر سل در معرض خطر: WHO |

طبق آژانس بهداشتی سازمان ملل متحد ، اگرچه موارد سل در سال های 2015 تا 2019 9 درصد و مرگ 14 درصد کاهش یافته است ، اما دسترسی به خدمات سل همچنان یک چالش است.

تدروس آدانوم گبریزوس ، مدیر کل WHO ، در یک خبرنامه با اعلام یافته ها گفت: “دسترسی عادلانه به کیفیت ، تشخیص به موقع ، پیشگیری ، درمان و مراقبت همچنان یک چالش است”.

وی تأكید كرد: “اگر بخواهیم تا سال 2022 اهداف خود را برآورده كنیم ، سریعاً به اقدامات سریع نیاز داریم.”

ناشی از باکتری Mycobacterium tuberculosis و غالباً بر ریه ها تأثیر می گذارد ، وقتی افراد مبتلا به بیماری سرفه ، عطسه یا تف می کنند ، سل از طریق هوا پخش می شود. علی رغم اینکه یک بیماری قابل درمان است ، بسیاری از افراد بر اثر سل می میرند و این مهمترین دلیل مرگ و میر افراد مبتلا به HIV است.

تقریباً 90 درصد کسانی که سالانه به این بیماری مبتلا می شوند فقط در 30 کشور زندگی می کنند. بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند بزرگسال هستند و در مردان بیشتر از زنان وجود دارد

چالش ها

در سال 2019 ، تقریباً 1.4 میلیون نفر بر اثر بیماری های مرتبط با سل جان خود را از دست داده اند و براساس WHO ، از حدود 10 میلیون نفری که در آن سال به این بیماری مبتلا شده اند ، حدود 3 میلیون نفر تشخیص داده نشده اند یا به طور رسمی به مقامات ملی گزارش نشده اند.

این وضعیت حتی برای بیماران مبتلا به سل مقاوم به دارو حادتر است. حدود 465000 نفر در سال 2019 به سل مقاوم در برابر دارو مبتلا شده اند و از این تعداد ، بیش از 60 درصد قادر به دسترسی به درمان نبوده اند.

WHO گفت ، همچنین پیشرفت محدودی در افزایش دسترسی به درمان برای جلوگیری از سل وجود داشته است و افزود که بودجه یک چالش اساسی است. در سال 2020 ، بودجه پیشگیری ، تشخیص ، درمان و مراقبت از سل به 6.5 میلیارد دلار رسید که تقریبا نیمی از هدف 13 میلیارد دلاری توافق شده توسط رهبران جهان در سال 2018 است.

آژانس بهداشتی سازمان ملل متحد گفت ، علاوه بر این ، اختلالات در خدمات ناشی از همه گیری COVID-19 منجر به عقب ماندگی های بیشتر شده است.

در بسیاری از کشورها ، منابع انسانی ، مالی و سایر منابع از سل به پاسخ COVID-19 تخصیص داده شده است ، در حالی که سیستم های جمع آوری و گزارش داده نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند.



صندوق جهانی / جان ری

دو زن که تحت درمان سل مقاوم به چند دارو در آدیس آبابا ، اتیوپی هستند.

COVID-19 و سل

مطابق با رهنمودهای WHO ، کشورها اقداماتی را برای کاهش تأثیر COVID-19 بر خدمات ضروری سل انجام داده اند ، از جمله با تقویت کنترل عفونت.

در کل 108 کشور – از جمله 21 کشور با فشار سل بالا – استفاده از فن آوری های دیجیتال را برای ارائه مشاوره و پشتیبانی از راه دور گسترش داده اند. کشورها همچنین برای کاهش نیاز بیماران به مراجعه به مراکز درمانی ، درمان در خانه را تشویق می کنند ، درمان کاملاً خوراکی و همچنین درمان پیشگیرانه را انجام می دهند.

ترزا کاسهوا ، مدیر برنامه جهانی سل جهانی WHO ، گفت که کشورها ، جامعه مدنی و سایر شرکا برای اطمینان از حفظ خدمات اساسی برای هر دو سل و COVID-19 نیروهای خود را متحد کرده اند.

وی افزود: “این تلاش ها برای تقویت سیستم های بهداشتی ، اطمینان از سلامتی برای همه و نجات جان انسانها حیاتی است.”