کارشناسان سازمان ملل متحد نقشه گزارش شده ایران برای اعدام دانشگاهی ایرانی-سوئدی را نادیده می گیرند |

جاوید رحمان ، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ، و اگنس کالامارد ، گزارشگر ویژه در مورد اعدامهای غیرقانونی ، مختصر یا خودسرانه ، در بیانیه ای اظهار داشتند که آنها از گزارش های منتقل شده به آقای جلالی به آنها ابراز نگرانی کرده اند. سلول انفرادی برای آماده سازی اعدام وی.

“ما از گزارش ها مبنی بر اعدام آقای جلالی به زودی توسط جمهوری اسلامی ایران وحشت کرده ایم. شکنجه ، بازداشت خودسرانه ، حکم اعدام وی و اعدام قریب الوقوع گزارش شده ، اقدامات غیرعاقلانه ای است که باید توسط جامعه جهانی با شدیدترین حالت محکوم شود. ”

ایران باید “اقدام فوری” انجام دهد

“ما از مقامات ایرانی می خواهیم که فوراً برای لغو این تصمیم قبل از اینکه خیلی دیر شود اقدام کنند.”

آقای جلالی در 24 نوامبر با آخرین تماس خداحافظی خود با همسرش تماس گرفت و گفت که وی به سلول انفرادی در زندان رجایی شهر کرج فرستاده می شود ، که این امر به طور معمول قبل از اجرای احکام اعدام ، در این بیانیه آمده است.

در این بیانیه آمده است که وكیل آقای جلالی هنگام بازدید از دادستانی در زندان اوین ، دستور اجرای حکم اعدام را مشاهده كرد ، اما هیچ اطلاعات رسمی در اختیار وكیل یا خانواده آقای جلالی نبوده است.

“تصمیم دولت و دادگستری ایران در مورد اعدام آقای جلالی کاملاً مذموم است. از چند نظر ، این نقض آشکار و جدی تعهدات ایران در قوانین بین المللی حقوق بشر ، به ویژه حق زندگی است. ما از جمهوری اسلامی ایران می خواهیم فوراً این اعدام را متوقف کند. ”

اتهامات جعلی

در این بیانیه آمده است كه آقای Djalali ، پزشك پزشك و محقق طب بلایا كه مقیم سوئد بود ، در اكتبر 2017 به اتهام جاسوسی جعلی به اعدام محكوم شد ، حكمی كه با شواهد معتبری از اعتراف اجباری ، شكنجه و كاملاً ناعادلانه همراه بود. آزمایش.

پس از محاکمه وی ، کارگروه بازداشت خودسرانه سازمان ملل متحد از ایران خواست که فوراً آقای جلالی را آزاد و جبران خسارت کند ، زیرا محرومیت از آزادی وی را خودسرانه و مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی مدنی و سیاسی دانست حقوق ، از جمله حقوق وی برای به چالش کشیدن م theثر قانونی بودن بازداشت ، برای دادرسی عادلانه و دفاع م effectiveثر.

در بیانیه روز چهارشنبه آمده است ، در طی بازداشت ، علی رغم احتمال زیاد ابتلا به سرطان خون ، وی بارها از معالجه پزشکی محروم شده است.

گزارشگران ویژه ، کارشناسان مستقل و گروه های کاری بخشی از مواردی است که به عنوان رویه های ویژه شورای حقوق بشر شناخته می شود. متخصصان به صورت داوطلبانه کار می کنند. آنها کارمندان سازمان ملل نیستند و حقوق دریافت نمی کنند. آنها از هر دولت یا سازمانی مستقل هستند و در قالب ظرفیت فردی خود خدمت می کنند.