کارشناسان مستقل حقوق سازمان ملل متحد از دولت تایلند خواستار اعتراضات مسالمت آمیز می شوند |

در بیانیه ای ، کارشناسان مستقل حقوق خواستار پایان دادن به سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز شدند. آنها گفتند: “وضع وضعيت فوق العاده آخرين اقدام از طريق اقدامات سختگيرانه با هدف خفه كردن تظاهرات مسالمت آميز و جرم انگاري صداهاي مخالف است”.

کارشناسان سازمان ملل متحد با اصرار از مقامات برای اجازه دادن به دانشجویان ، مدافعان حقوق بشر و دیگران برای اعتراض صلح آمیز ، خواستار تظاهرکنندگان شدند “” اجازه داشته باشند آزادانه نظر خود را بیان کنند و نظرات سیاسی خود را ، چه به صورت آنلاین و چه به صورت غیر مجاز ، بدون پیگرد قانونی به اشتراک بگذارند. “

“نیروی غیر ضروری”

در 15 اکتبر “اقدامات شدید اضطراری” در اطراف پایتخت بانکوک اعمال شد و تجمع بیش از چهار نفر را ممنوع کرد. از آن زمان به بعد ، پلیس برای پراکنده کردن معترضانی که تظاهرات مسالمت آمیز داشتند ، از جمله استفاده از توپ آب به اعمال نیرو پرداخت.

روز پنجشنبه ، بر اساس گزارش های خبری ، مقامات فرمان اضطراری را از یک هفته قبل لغو کردند و اعلام کردند که خشونت در خیابان ها کاهش یافته است. اعتراضات به رهبری دانشجویان خواستار کناره گیری نخست وزیر هستند.

کارشناسان ادامه دادند: “مقامات امنیتی از نیروی غیر ضروری علیه معترضان صلح طلب استفاده می کنند.” وی گفت: “چنین خشونت فقط خطرناک شدن اوضاع است. ما به جای تلاش برای خاموش كردن تظاهرات كنندگان صلح آمیز ، از دولت تایلند می خواهیم كه سریعاً به دنبال گفتگوی واقعی و واقعی با آنها باشد. ”

آزادی های اساسی در معرض خطر است

هزاران نفر به معترضان طرفدار دموکراسی در بانکوک پیوسته اند و خواستار اصلاحات دولت و سلطنت هستند. از 13 اکتبر 2020 ، دست کم 80 نفر دستگیر شده اند که از این تعداد 27 نفر در بازداشت به سر می برند.

برخی از آنها تحت قانون جزایی تایلند به اتهامات مربوط به فتنه و برگزاری “اجتماع غیرقانونی” متهم شده اند ، برخی نیز تحت قانون جرایم رایانه ای به دلیل استفاده از حساب های خود در شبکه های اجتماعی برای دعوت از مردم برای شرکت در تجمعات متهم شده اند کسانی که به اتهام استفاده از خشونت علیه سلطنت محکوم شده اند ، به مجازات مادام العمر محکوم می شوند.

کارشناسان کلمنت نایلتسوسی وول ، ایرنه خان و ماری لاولور که نگرانی های جدی در مورد این اتهامات را به وجود آوردند ، از مقامات تایلند خواستند “هر فردی را که به خاطر اعمال تنها آزادی های اساسی خود بازداشت شده است ، فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند”.

گزارشگران ویژه بخشی از آنچه به عنوان رویه های ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل شناخته می شود هستند. آنها به صورت داوطلبانه کار می کنند. آنها کارمند سازمان ملل نیستند و در ازای کار خود حقوق دریافت نمی کنند.