کارشناسان مستقل سازمان ملل متحد احتکار واکسن COVID را تقبیب می کنند: “تا زمانی که همه ما در امنیت نباشیم هیچ کس در امنیت نیست” |

چهار کارشناس سازمان ملل متحد به همراه اعضای یک کارگروه حقوق بشر گفتند: “این همه گیری ، با مقیاس جهانی و هزینه های هنگفت انسانی ، و هیچ سرانجام مشخصی ، نیاز به یک واکنش هماهنگ ، مبتنی بر حقوق بشر و شجاعانه از همه کشورها دارد”. بیانیه ای در مورد دسترسی جهانی به واکسن ها.

جلو پریدن

ماه گذشته ، بانک جهانی تخمین زده بود که همه گیری در این سال بین 88 تا 115 میلیون نفر را به فقر شدید سوق دهد و در سال 2021 به طور کلی به 150 میلیون نفر برسد.

و برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد (WFP) پیش بینی های COVID-19 در مورد افراد گرسنه را دو برابر کرده است تا پیش بینی کند که 265 میلیون نفر دچار بحران شوند ، مگر اینکه اقدام مستقیم انجام شود.

“جایی برای ملی گرایی” نیست

مشارکت در یک تلاش جهانی هماهنگ برای به اشتراک گذاشتن واکسن در آن سوی مرزها تنها وسیله ضرب و شتم موثر ویروس کرونا است.

کارشناسان سازمان ملل تأکید کردند ، “جایی برای ملی گرایی در مبارزه با این همه گیری وجود ندارد”.

آنها اظهار داشتند: “متأسفانه ، برخی از دولت ها در تلاشند واكسن ها را فقط برای شهروندان خود تهیه كنند” ، اما اضافه كردند كه این “نمی تواند به هدف مورد نظر خود برسد” زیرا مبارزه موفقیت آمیز علیه همه گیری بستگی به ایمن سازی گسترده دارد.

تماس دسترسی برابر

کارشناسان مستقل از کشورها خواستند تا از ابتکار COVAX برای دسترسی عادلانه جهانی به واکسن های COVID-19 به رهبری گاوی ، اتحاد واکسن ، ائتلاف برای نوآوری های آمادگی همه گیر (CEPI) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) حمایت کنند.

کارشناسان گفتند: “طبق قوانین بین المللی حقوق بشر ، دسترسی به هر نوع واکسن و درمان COVID-19 باید در دسترس کلیه نیازمندان به آنها در داخل و سراسر کشورها باشد ، به ویژه در موقعیت های آسیب پذیر یا فقیر.”

آنها همچنین خواستار همکاری و کمک بین المللی بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای اطمینان از اشتراک گسترده فن آوری ها و دانش در مورد واکسن و درمان COVID-19 شدند.

علاوه بر این ، کارشناسان گفتند که شرکت های داروسازی وظیفه دارند سود خود را مقدم بر حقوق زندگی و سلامتی مردم قرار ندهند و باید محدودیت های مربوط به حمایت از حق ثبت اختراع واکسن هایی را که تولید می کنند ، بپذیرند.

برای مبارزه با این همه گیری جایی برای ملی گرایی وجود ندارد – کارشناسان مستقل سازمان ملل

آنها یادآوری کردند: “این همه گیری همه جهان را تحت تأثیر قرار داده است.” “اکنون جهان باید ابتکارات فردی نابجا را برای انحصار واکسن ها و مواد کنار بگذارد و برای شکست آن با هم همکاری کنند”.

کارشناسان مستقل توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مستقر در ژنو منصوب می شوند تا موضوع خاص حقوق بشر یا وضعیت کشور را بررسی و گزارش دهند. کارشناسان کارمندان سازمان ملل نیستند و همچنین در قبال کارشان نیز هزینه ای دریافت نمی کنند. اینجا را کلیک کنید تا کارشناسانی که این بیانیه را امضا کردند

خبر خوب در افق

در همین حال ، طبق تجزیه و تحلیل اولیه ، اولین واکسن موثر ویروس کرونا که تاکنون تولید شده است ، می تواند بیش از 90 درصد افراد را مبتلا به COVID-19 کند.

بر اساس گزارش های خبری ، شرکت های دارویی Pfizer و BioNTech ، که تلقیح را ایجاد کردند ، آن را “یک روز بزرگ برای علم و بشریت” توصیف کردند.

از آنجا که این واکسن بر روی دهها هزار نفر در شش کشور جهان آزمایش شده است و هیچ گونه نگرانی در زمینه ایمنی مطرح نشده است ، شرکت ها قصد دارند این واکسن را برای تأیید نهایی به تنظیم کننده ها برسانند ، با این امید که قبل از پایان دوره استفاده گسترده شود. سال

چندین واکسن در مراحل پایانی آزمایش وجود دارد ، اما این اولین واکسن است که نتایج حاصل از روش آزمایش فاز سه را نشان می دهد.

Tedros Adhanom Ghebreyesus مدیر کل WHO از “اخبار واکسن دلگرم کننده” استقبال کرد و به همه دانشمندان و شرکای سراسر جهان که “ابزارهای جدید ایمن و کارآمدی برای ضرب و شتم COVID-19” در حال توسعه دارند

وی گفت: “جهان برای پایان دادن به همه گیری ، نوآوری و همکاری علمی بی سابقه ای را تجربه می کند!”