کارشناس حقوق سازمان ملل از بنگلادش می‌خواهد قوانین ضد تبعیض جذام را پیش‌نویس کند

آلیس کروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تبعیض علیه افراد مبتلا به جذام، پس از سفر هشت روزه خود به بنگلادش، گفت: “جذام در زیر لایه های متعدد محرومیت سیستمیک، تبعیض ساختاری و بی توجهی نهادی پنهان است.”

در حال حاضر، مردم از 120 کشور تحت تاثیر قرار گرفته اند جذام، معروف به بیماری هانسن، با بیش از سالانه 200000 مورد جدید در سراسر جهان گزارش می شود.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش می دهد که بنگلادش دارای این بیماری است پنجمین بالاترین تعداد جذام موارد در جهان. داده‌های مربوط به بنگلادش نشان‌دهنده انتقال مداوم، تشخیص دیرهنگام و شکاف‌ها در سیستم بهداشتی است.

گزارشگر ویژه گفت: “اصول اساسی حق توسعه، مانند برابری، تعیین سرنوشت، مشارکت و عدالت رعایت نمی شود.”

افراد مبتلا به جذام و خانواده های آنها هنوز از مزایای رشد اقتصادی برخوردار نیستندو نمی بینند که تبعیض علیه خود به درستی جبران شود.»

او گفت که وضعیت افراد مبتلا به جذام در بنگلادش نشان می دهد که رشد اقتصادی برجسته این کشور به کل جمعیت نمی رسد. برای پرداختن به این، او از قانونگذاران خواست تا پیش نویس قوانین ضد تبعیض را ارائه کنند به رسمیت شناختن جذام به عنوان یک شکل ممنوعه تبعیض.

موارد مخفی جذام

او به دنبال ملاقات با افراد مبتلا به جذام، دولت، جامعه مدنی و کارکنان مراقبت های بهداشتی در کنار بازدید از جوامع در نیلفاماری و بوگورا، نگرانی های عمیقی را مطرح کرد.

در میان آنها، او توجه را به تعداد بالقوه بالایی جلب کرد موارد پنهان. به همان اندازه نگران کننده هستند دسترسی محدود به مراقبت، و تشخیص های با تاخیر بحرانی و گزارش های مربوط به فساد دسترسی به مزایای مربوط به معلولیت و سایر طرح های حمایت اجتماعی.

وی ضمن اشاره به تعهد دولت به تعامل فعال با سیستم بین المللی حقوق بشر برای حمایت از حقوق افراد آسیب دیده از بیماری نادیده گرفته شده استوایی، توجه را به یک موضوع جلب کرد. شکاف فاحش داده و درک محدود در مورد جذام در بین مقامات مربوطه، انتقال مداوم و ناتوانی در بین کودکان، و تبعیض گسترده مرتبط با بیماری و انگ زدن

خانم کروز گفت: «در حالی که من تعهد نخست وزیر برای از بین بردن جذام تا سال 2030 را ستایش می کنم، نگرانم که دولت ایالتی در اجرای این وعده کوتاهی کند. «تخصیص بودجه کافی با اهداف، شاخص ها و معیارهای روشن برای تبدیل تعهدات دولت به واقعیت ضروری است

گزارشگر ویژه گزارش خود را در ماه ژوئن به شورای حقوق بشر ارائه خواهد کرد.

گزارشگران ویژه بخشی از سازوکار رویه های ویژه شورا و بزرگترین نهاد کارشناسان مستقل در سیستم حقوق بشر سازمان ملل هستند که وظیفه رهبری فعالیت های حقیقت یاب و نظارت مستقل در تمام نقاط جهان را بر عهده دارند.