کارشناس حقوق سازمان ملل متحد یک میلیارد دلار “تجارت مرگ” اسلحه برای ارتش میانمار را افشا کرد

در این گزارش آمده است که برخی ازکشورهای عضو سازمان ملل این تجارت را امکان پذیر می کنندبر اساس انتشار خبری دفتر حقوق بشر سازمان ملل، OHCHR، از طریق ترکیبی از همدستی آشکار، اجرای سهل‌انگیز ممنوعیت‌های موجود و تحریم‌هایی که به راحتی دور زده می‌شوند.

دسترسی به تسلیحات پیشرفته

با وجود شواهد بسیار زیاد از جنایات وحشیانه ارتش میانمار علیه مردم میانمار، ژنرال ها همچنان دسترسی دارند تام اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل، گفت: به سیستم‌های تسلیحات پیشرفته، قطعات یدکی جت‌های جنگنده، مواد خام و تجهیزات تولیدی برای تولید تسلیحات داخلی.

«کسانی که این سلاح‌ها را ارائه می‌کنند، می‌توانند با استفاده از شرکت های جلویی از تحریم جلوگیری کنید و ایجاد موارد جدید در حالی که روی اجرای ضعیف حساب می کنیم.

«خبر خوب این است که ما اکنون می دانیم که چه کسی این سلاح ها را تامین می کند و حوزه های قضایی که در آن فعالیت می کنند. این کارشناس گفت: کشورهای عضو اکنون باید گام بردارند و جریان این تسلیحات را متوقف کنند.

التماس از دولت ها

آقای اندروز در حالی که خواستار ممنوعیت کامل فروش یا انتقال تسلیحات به ارتش میانمار شد، از دولت‌ها خواست تا ضمن هماهنگی تحریم‌ها بر فروشندگان اسلحه و منابع ارز خارجی، تحریم‌های موجود را اجرا کنند.

مقاله کارشناس منصوب شده توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل، تجارت مرگ میلیارد دلاری: شبکه‌های تسلیحاتی بین‌المللی که نقض حقوق بشر را در میانمار ممکن می‌سازد OHCHR گفت که دقیق ترین مطالعه در مورد انتقال تسلیحات پس از کودتا به ارتش تا به امروز است.

همراه با یک اینفوگرافیک دقیق، شبکه‌ها و شرکت‌های اصلی درگیر در این تراکنش‌ها، ارزش‌های شناخته شده انتقال‌ها و حوزه‌های قضایی که شبکه‌ها در آن فعالیت می‌کنند را شناسایی می‌کند. روسیه، چین، سنگاپور، تایلند و هند.

تجارت مرگ میلیارد دلاری: شبکه‌های تسلیحاتی بین‌المللی که نقض حقوق بشر را در میانمار ممکن می‌سازد.

تجارت مرگ میلیارد دلاری: شبکه‌های تسلیحاتی بین‌المللی که نقض حقوق بشر را در میانمار ممکن می‌سازد.

آقای اندروز گفت: “روسیه و چین همچنان تامین کنندگان اصلی سیستم های تسلیحاتی پیشرفته برای ارتش میانمار هستند که به ترتیب بیش از 400 میلیون دلار و 260 میلیون دلار از زمان کودتا به خود اختصاص داده اند که بیشتر تجارت از سوی نهادهای دولتی نشات می گیرد.”

با این حال، دلالان اسلحه که در خارج از سنگاپور فعالیت می کنند برای ادامه فعالیت کارخانه های اسلحه کشنده ارتش میانمار (که معمولاً به آن KaPaSa گفته می شود) حیاتی هستند.

این گزارش نشان می‌دهد که 254 میلیون دلار تدارکات از فوریه 2021 تا دسامبر 2022 از ده‌ها نهاد در سنگاپور به ارتش میانمار ارسال شده است.

آقای اندروز یادآوری کرد که دولت سنگاپور اعلام کرده است که سیاستش این است که «انتقال تسلیحات به میانمار را ممنوع کند» و تصمیم گرفته است «اجازه انتقال اقلام دو منظوره را که ارزیابی شده‌اند دارای نظامی بالقوه هستند را صادر نکند». درخواست برای میانمار.

گزارشگر ویژه گفت: «از رهبران سنگاپور خواهش می‌کنم اطلاعات موجود در این گزارش را به دست آورند و سیاست‌های آن را تا حد امکان اجرا کنند.»

این گزارش همچنین انتقال 28 میلیون دلاری تسلیحات از نهادهای مستقر در تایلند به ارتش میانمار از زمان کودتا را مستند می کند. نهادهای مستقر در هند از فوریه 2021 51 میلیون دلار تسلیحات و مواد مرتبط به ارتش ارائه کرده اند.

توجه به “شکست” تحریم ها

این گزارش به بررسی این موضوع می‌پردازد که چرا تحریم‌های بین‌المللی علیه شبکه‌های خرید و فروش تسلیحات نتوانسته است جریان تسلیحات به ارتش میانمار را متوقف یا کند کند.

ارتش میانمار و فروشندگان تسلیحات آن نحوه بازی با این سیستم را کشف کرده اند. دلیلش این است که تحریم‌ها به اندازه کافی اجرا نمی‌شوند و دلالان اسلحه مرتبط با حکومت نظامی توانسته‌اند شرکت‌های پوسته ایجاد کنند تا از آنها دوری کنند.»

این کارشناس گفت: ماهیت موقت و ناهماهنگ تحریم‌های کنونی اجازه می‌دهد پرداخت‌ها به ارزها و حوزه‌های قضایی دیگر انجام شود.

تجارت اسلحه می تواند از ریل خارج شود

با گسترش و بازسازي تحريم‌ها و رفع خلأها، دولت ها می توانند فروشندگان اسلحه مرتبط با حکومت نظامی را مختل کنندآقای اندروز گفت.

این گزارش همچنین بر منابع اصلی ارز خارجی که حکومت میانمار را قادر به خرید بیش از یک میلیارد دلار اسلحه از زمان کودتا کرده است، متمرکز است. “ایالات عضو منابع کلیدی ارز خارجی را به اندازه کافی هدف قرار نداده اند آقای اندروز گفت که حکومت نظامی برای خرید تسلیحات از جمله مهم‌ترین آنها شرکت نفت و گاز میانما است.

گزارشگران ویژه و سایر کارشناسان حقوق منصوب شده توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل، به صورت داوطلبانه و بدون دستمزد کار می کنند، کارکنان سازمان ملل نیستند و مستقل از هر دولت یا سازمانی کار می کنند.