کارشناس سازمان ملل متحد از میانمار خواست تا “قبل از نظرسنجی” “جریان حیاتی دموکراسی” را تضعیف نکند |

توماس اندروز ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در میانمار ، گفت که دولت “استاندارد قابل ستایشی” را برای انتخابات آینده تعیین کرده است – که آنها آزاد ، عادلانه و منعکس کننده خواست مردم باشند.

“اما این امر نمی تواند اتفاق بیفتد به شرطی که قوانینی را اجرا می کند که جریان حیاتی دموکراسی را تضعیف می کنند ، و حق رأی براساس نژاد ، قومیت مذهب مانند روهینگیا محروم است.”

رای گیری ها قرار است در 8 نوامبر برگزار شود.

آقای اندروز همچنین گفت كه ارتش میانمار ، معروف به تاتمداو ، “از قانون مجازات مصوب 1861 توسط انگلیس برای قفل كردن روزنامه نگاران ، دانشجویان و دیگران به دلیل استفاده از حق اساسی خود در بیان آزاد استفاده می كند.”

“جرم آنها؟ تمایل آنها به انتقاد از دولت و ارتش. ”

وی افزود ، قوانین دیگری مانند قانون اجتماعات صلح آمیز و قانون ارتباطات از راه دور به گونه ای اجرا می شود که حقوق آزادی بیان ، تشکل ها و آزادی مطبوعات را نقض می کند.

پیامهای انتقادی سانسور شده است

گزارشگر ویژه همچنین تأکید کرد که مبارزات انتخاباتی “تصویر واضح و قانع کننده ای از چرایی و مکان اصلاحات برای پیشبرد دموکراسی در میانمار” ارائه می دهد.

وی گفت ، دولت باید سانسور خود را نسبت به نامزدهایی كه به رسانه های دولتی دسترسی دارند ، لغو كند – یكی از معدود گزینه های موجود برای دستیابی به رای دهندگان با توجه به محدودیت های COVID-19 ، وی گفت ، در توضیح اینكه پیام های رای دهندگان از طریق رسانه های دولتی نیاز به تأیید دولت دارد ، از جمله پیام های مهم

“من از احزاب سیاسی مخالف شنیده ام که از دسترسی آنها به رسانه های دولتی محروم هستند و پیام های آنها به دلیل انتقاد از سیاست های دولت سانسور می شود. این غیرمنصفانه است و اطلاعات رأی دهندگان را که برای انتخاب آگاهانه در روز انتخابات نیاز دارند ، رد می کند. ”

“اشتباه و خطرناک”

گزارشگر ویژه همچنین از برنامه اطلاعاتی رای دهندگان “mVoter2020” از کمیسیون انتخابات اتحادیه انتقاد کرد که نژاد و مذهب نامزدها را مشخص می کند.

همچنین این واژه با نام تحقیرآمیز “بنگالی” به نامزدهای روهینگیا اطلاق می شود ، كه استفاده از آن توسط مأموریت مستقل بین المللی حقیقت یاب در مورد میانمار به عنوان ابزاری برای ستم و آزار و اذیت سیستماتیک تعیین شد.

آقای اندروز گفت: “این نه تنها اشتباه است ، بلکه خطرناک است.”

من از احزاب سیاسی مخالف شنیده ام که … به دلیل انتقاد از سیاست های دولت سانسور می شوند – گزارشگر ویژه

“عدم شفافیت”

وی همچنین کمیسیون انتخابات اتحادیه را به دلیل لغو انتخابات بیش از یک میلیون رای دهنده میانمار به دلیل نگرانی های امنیتی محکوم کرد.

“عدم شفافیت روند کمیسیون ، و عدم آشکار بودن آن در بررسی گزینه ها ، به طور قابل پیش بینی منجر به اتهاماتی شد که تصمیم آنها بیشتر مربوط به سیاست بود تا امنیت.”

ناظران مستقل هشدار داده اند که این امر تأثیرات مخرب و چشمگیری خواهد داشت ، به ویژه در استان راخین ، “منطقه ای که توانایی افزودن سوخت بیشتر به آتش در حال افزایش را ندارد”.

این کارشناس حقوق بشر افزود: “ما باید آماده باشیم که در این زمان حساس در کنار مردم میانمار باشیم تا با آنها برای پیشبرد اصول و ارزش های اعلام شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر با آنها کار کنیم.” “آنها هیچ چیز کمتری ندارند.”

گزارشگر ویژه

گزارشگران ویژه بخشی از آنچه به عنوان رویه های ویژه شورای حقوق بشر شناخته می شود ، هستند. متخصصان به صورت داوطلبانه کار می کنند. آنها کارمندان سازمان ملل نیستند و حقوق دریافت نمی کنند. آنها از هر دولت یا سازمانی مستقل هستند و در قالب ظرفیت فردی خود خدمت می کنند.

مأموریت گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در میانمار برای اولین بار در سال 1992 تحت قطعنامه 58 کمیسیون حقوق بشر وقت ایجاد شد و سالانه تمدید می شود. این حکم در سال 2014 (قطعنامه 25/26 شورای حقوق بشر) و 2016 (قطعنامه 31/24) گسترش یافت.