گوترش با ابراز تاسف از مرگ در قرقیزستان ، خواستار گفتگو برای پایان دادن به خشونت است |

براساس گزارش های خبری ، پس از تجمع معترضین به دلیل ادعای تقلب در آرا ، روز دوشنبه یک نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. گفته می شود این اعتراضات که هزاران نفر را به خود جلب کرد ، عمدتاً مسالمت آمیز بود ، اما هنگامی که گروهی قصد ورود به ساختمانهای دولت و حمله به پارلمان را داشتند ، به خشونت کشیده شد.

گزارش ها حاکی است که روز سه شنبه ، چندین زندانی سیاسی مشهور آزاد شدند ، از جمله رئیس جمهور سابق که به جرم فساد مالی 11 سال در زندان بود.

در طی یک سری تحرکات سریع در روز سه شنبه ، رسانه های خبری بزرگ گزارش دادند که مقامات در قرقیزستان نتایج انتخابات را لغو کرده اند در حالی که چهره های برجسته مخالف از برنامه ریزی برای تشکیل دولت جدید خبر می دهند.

گزارش های خبری حاکی از آن است که از چهار حزب سیاسی که روز یکشنبه در آرا three رای گیری حضور داشتند ، سه حزب – به استثنای ده حزب مجاز به شرکت در انتخابات – با رئیس جمهور در حال نشست ، سورونبای جینبکوف ارتباط نزدیک داشتند.

از خشونت خودداری کنید: رئیس سازمان ملل

در بیانیه ای ، آنتونیو گوترش ، رئیس سازمان ملل اظهار داشت که از از دست دادن زندگی پشیمان است و “همه افراد درگیر را به حداکثر خویشتن داری و پرهیز از خشونت فراخواند”.

وی “در چارچوب قانون اساسی موجود” همه بازیگران قرقیزستان را به گفتگو و توافق در مورد راهی به جلو تشویق کرد.

سازمان ملل “آماده است تا از تمام تلاشهایی که برای دستیابی به یک راه حل صلح آمیز از وضعیت موجود ، از جمله از طریق مرکز منطقه ای دیپلماسی پیشگیرانه سازمان ملل برای آسیای میانه (UNRCCA) ، پشتیبانی می کند ، پشتیبانی کند.”

قرقیزستان یکی از پنج کشور آسیای میانه است که در سال 1991 استقلال خود را از اتحاد جماهیر شوروی سابق اعلام کرد. در قیامهای قبلی ادارات در 2005 و 2010 سرنگون شدند.