یک مقام ارشد کمک‌رسانی می‌گوید که افغانستان هنوز یک بحران انسانی جدی است

رامیز الکباروف، معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد و هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه برای افغانستان، روزنامه نگاران در نیویورک را در مورد تحولات کشوری که اکنون 28 میلیون نفر برای ادامه حیات به کمک وابسته هستند، به روز کرد.

نیازهای بشردوستانه بسیار زیاد

«افغانستان باقی می ماند بزرگترین بحران انسانی جهان در سال 2023البته علی‌رغم زلزله‌های ویرانگر اخیر در ترکیه و سوریه.»

سازمان ملل و شرکا در سال جاری به دنبال 4.6 میلیارد دلار برای کمک به مردم افغانستان هستند.

آقای الاکباروف گزارش داد که در 18 ماه گذشته، تولید ناخالص داخلی (GDP) تا 35 درصد کاهش یافته است، هزینه یک سبد غذایی اساسی 30 درصد و بیکاری 40 درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این، تقریبا 75 درصد درآمد مردم اکنون صرف غذا می شود.

حمایت از دختران

در همین حال، سازمان ملل به تعامل با این سازمان ادامه می دهد عملا مقامات طالبان پس از فرمان هایی که دختران را از تحصیل در دبیرستان و زنان را از همکاری با آژانس های کمک رسانی محلی و بین المللی در محل منع می کند.

“از گفتن این موضوع تا امروز متاسفم ما در زمینه تحصیل دختران هیچ خبر یا اتفاق دلگرم کننده ای ندیده ایمآقای الکباروف گفت. سازمان ملل به دفاع از این موضوع ادامه می دهد.

وی در مورد کارهای بشردوستانه خاطرنشان کرد که پس از دیدار مارتین گریفیث، رئیس سازمان ملل متحد در ماه گذشته، طالبان برای مشارکت زنان در بخش های بهداشت و آموزش استثناهایی قائل شده اند.

معافیت های بخش بهداشت برای مشارکت زنان نه تنها شامل ارائه خدمات پزشکی در تسهیلات، بلکه حمایت روانی، فعالیت های بهداشتی مبتنی بر جامعه و تغذیه است. و برای همه زنان شاغل در ادارات، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی یا تیم‌های سیار اعمال می‌شود.»

تفاوت در آموزش

وضعیت برای معلمان زن نیز مشابه است، از جمله در ارائه آموزش مبتنی بر جامعه از طریق سازمان های غیر دولتی (NGO). اگرچه در سطح ملی قابل اجرا است، اما “راه حل های محلی بسیار بیشتری” وجود دارد که از استانی به استان دیگر متفاوت است.

این راه حل های بومی سازی شده همیشه در چارچوب وضعیت موجود در زمین است – یعنی در دسترس بودن محرمان (سرپرست مرد)، وجود حمل و نقل تفکیک جنسیتی و استفاده از چادر یا حجاب.»

دخالت و تضمین

از آقای الکباروف در مورد دخالت طالبان در ارسال کمک ها پرسیده شد. او گفت که توزیع ها در “موارد شدید” که در حداقل دو ولایت در چهار ماه گذشته رخ داده است، متوقف شده است. پس از رسیدگی به مسائل، آنها از سر گرفتند.

«بیشتر حوادث دسترسی و آنچه این روزها منجر به توقف موقت برنامه ها شده است، مربوط به دستورالعمل ها علیه زنان افغان که برای سازمان های غیر دولتی ملی و بین المللی کار می کنندو آن موضوعات مرتبط،» او گفت.

او افزود: “این به مسائل امنیتی مربوط نمی شود و ما همچنان از دسترسی فیزیکی بسیار خوبی در سراسر کشور برخوردار هستیم.”

آقای الکباروف همچنین به این سوال پرداخت که چگونه سازمان ملل تضمین می کند که کمک های مالی به طالبان منحرف نمی شود. او برخی از مکانیسم‌های مدیریت ریسک و کاهش خطرات موجود، مانند سیستم‌های تأیید پرداخت و نظارت شخص ثالث را تشریح کرد.

حقوق بشر کامل

علاوه بر این، ذینفعان همچنین می‌توانند از طریق خطوط تلفن و وسایل دیگر با سازمان ملل ارتباط برقرار کنند، از جمله «برای طرح شکایات، یا به صدا درآوردن هشدارها، یا افشاگر بودن».

از این مقام ارشد کمک‌رسانی همچنین در مورد اختلافات گزارش شده در رهبری طالبان بر سر ممنوعیت‌های آموزشی و بشردوستانه سؤال شد، اما او فکر نمی‌کند که اظهار نظر مفیدی باشد.

درعوض، او بر ضرورت این امر تاکید کرد عملا مقامات برای اطمینان از اینکه دختران و زنان افغان حق عضویت کامل در جامعه را دارند که شامل توانایی کار کردن، تحصیل و دسترسی به مراقبت های صحی و سایر خدمات می شود.