آژانس کشاورزی سازمان ملل متحد می گوید: سهم زندگی در خاک “تا حد زیادی دست کم گرفته می شود”

پیش از روز جهانی خاک ، که در 5 دسامبر مشخص شده است ، فائو اولین گزارش خود را در مورد “وضعیت دانش تنوع زیستی خاک” ارائه داد. این گزارش پتانسیل ارگانیسم های خاک را در اطمینان از سیستم های پایدار محصولات غذایی و کاهش تغییرات آب و هوایی بررسی می کند.

ماریا هلنا سمدو معاون مدیر FAO گفت: “تنوع زیستی خاک و مدیریت پایدار خاک پیش نیاز دستیابی به بسیاری از اهداف توسعه پایدار است”. وی افزود: “بنابراین ، داده ها و اطلاعات مربوط به تنوع زیستی خاک ، از سطح ملی تا جهانی ، برای برنامه ریزی کارآمد استراتژی های مدیریتی در مورد موضوعی که هنوز به درستی شناخته نشده است ، لازم است” ، وی افزود.

تنوع زیستی در زیر

بر اساس این گزارش ، علی رغم اینکه از بین رفتن تنوع زیستی در خط مقدم نگرانی های جهانی است ، اما به تنوع زیستی زیر زمین آنچنانکه شایسته آن است ، توجه نمی شود و لازم است در هنگام برنامه ریزی برای افزایش رشد پایدار ، به طور کامل مورد توجه قرار گیرد.

خانم سمدو گفت: “ما امیدواریم که دانش موجود در این گزارش ارزیابی وضعیت تنوع زیستی خاک به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از گزارش تنوع زیستی در سطح ملی و منطقه ای و هر نظرسنجی خاک را تسهیل کند.”

خاک ها به عنوان یکی از “مخازن جهانی” تنوع زیستی ، میزبان بیش از 25 درصد از تنوع بیولوژیکی جهان هستند. علاوه بر این ، بیش از 40 درصد موجودات زنده در اکوسیستم های زمینی در طول چرخه زندگی خود با خاک در ارتباط هستند.

این گزارش تنوع زیستی خاک را به عنوان تنوع زندگی در زیر زمین ، از ژن ها و گونه های جانوری ، به جوامعی که تشکیل می دهند و همچنین مجموعه های اکولوژیکی که به آنها کمک می کنند و به آنها تعلق دارند ، تعریف می کند. از میکرو زیستگاههای خاک گرفته تا مناظر.

این شامل طیف گسترده ای از ارگانیسم ها ، از اشکال تک سلولی و میکروسکوپی ، تا بی مهرگان مانند نماتد ، کرم خاکی ، بندپایان و مراحل لاروی آنها ، همچنین پستانداران ، خزندگان و دوزیستان است که قسمت زیادی از زندگی خود را در زیر زمین می گذرانند ، و تنوع جلبک ها و قارچ ها.

خاک را زنده نگه دارید ، از تنوع زیستی محافظت کنید

گیاهان ، یک جهان کامل از موجودات موجود در خاک را پرورش می دهند ، که در عوض از گیاهان تغذیه می کنند و از آنها محافظت می کنند. این جامعه متنوع از موجودات زنده است که خاک را سالم و حاصلخیز نگه می دارد ، که تنوع زیستی خاک را تشکیل می دهد و فرایندهای اصلی بیوژئوشیمیایی را تعیین می کند که زندگی در کره زمین را امکان پذیر می کند.

امسال ، با پرداختن به چالشهای روزافزون مدیریت خاک ، کمپین سازمان غذا و کشاورزی (FAO) “خاک را زنده نگه دارید ، از تنوع زیستی خاک محافظت کنید” قصد دارد آگاهی از اهمیت حفظ اکوسیستمهای سالم و رفاه انسان را افزایش دهد. با تشویق مردم در سراسر جهان برای ارتقاac فعالانه بهداشت خاک ، این کارزار همچنین مبارزه با از دست دادن تنوع زیستی خاک است.

تهدیدهایی برای تنوع زیستی خاک

اگرچه خاک ها برای رفاه انسان و پایداری زندگی در کره زمین ضروری هستند ، اما فعالیت های انسانی ، تغییرات آب و هوایی و بلایای طبیعی آنها را تهدید می کند.

استفاده بیش از حد و سو of استفاده از مواد شیمیایی کشاورزی یکی از عوامل اصلی در از بین رفتن تنوع زیستی خاک است ، بنابراین از پتانسیل تنوع زیستی خاک برای کشاورزی پایدار و امنیت غذایی می کاهد.

آژانس هشدار می دهد که تهدیدهای دیگر شامل جنگل زدایی ، شهرنشینی ، تخریب ساختار خاک ، اسیدی شدن خاک ، آلودگی ، آتش سوزی ، فرسایش و رانش زمین است.

خاک و عملکرد آب و هوا

راه حل های مبتنی بر طبیعت شامل میکروارگانیسم های خاک ، پتانسیل قابل توجهی برای کاهش تغییرات آب و هوایی دارند. آنها نقشی اساسی در ترسیب کربن و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دارند. این گزارش همچنین نشان داد که فعالیت های کشاورزی بزرگترین منبع گازهای دی اکسید کربن و اکسید نیتروژن ساطع شده توسط خاک است که از استفاده بیش از حد یا سو or استفاده از کودهای حاوی نیتروژن ناشی می شود.

مراحل آینده

به طور کلی ، اطلاعات ، سیاست ها و اقدامات دقیق در مورد تنوع زیستی خاک در سطوح محلی ، ملی ، منطقه ای و جهانی وجود ندارد.

این گزارش بر لزوم ترویج تغییر لازم جهت گنجاندن شاخصهای بیولوژیکی بهداشت خاک همراه با شاخصهای فیزیکی و شیمیایی تأکید کرد.

بر اساس این گزارش ، اتخاذ شیوه های پایدار مدیریت خاک توسط کشاورزان ، به عنوان یک پیش فرض اساسی برای حفظ تنوع زیستی خاک ، به دلیل عدم پشتیبانی فنی ، ارائه مشوق ها و محیط های امکان پذیر ، همچنان کم است و نیاز به افزایش دارد.