افغانستان: شورای امنیت ممنوعیت طالبان برای کار زنان در سازمان ملل را محکوم کرد

این قطعنامه به اتفاق آرا توسط هیئت 15 نفره در نیویورک تصویب شد و خواستار این است مشارکت کامل، برابر، معنادار و امن زنان و دختران در افغانستانو از همه کشورها و سازمان‌هایی که بر حاکمان بنیادگرای کشور تأثیر دارند، ترغیب می‌کند که «برگرداندن فوری» سیاست‌هایی را که عملاً زنان را از زندگی عمومی حذف کرده‌اند، ترویج کنند.

از زمان تسلط طالبان در جولای 2021، زمانی که نیروهای آن دولت منتخب دموکراتیک را سرنگون کردند، طیف گسترده ای از حقوق بشر زنان و دختران، از جمله ممنوعیت تحصیل در دبیرستان و دانشگاه، محدودیت در حرکت و کار، و در ماه دسامبر، فرمانی مبنی بر ممنوعیت کار اتباع زن در اکثر سازمان های غیردولتی صادر شد.

در اوایل ماه جاری، طالبان ممنوعیت خود را برای زنان شاغل در سازمان ملل متحد تمدید کرد.

دختران افغان برای ادامه تحصیل وارد رواندا می شوند.

دختران افغان برای ادامه تحصیل وارد رواندا می شوند.

سازمان ملل بر آن تاکید کرد “محکومیت بی چون و چرا” این اقدام در اوایل آوریل، با اشاره به اینکه این اقدام با قوانین بین المللی، از جمله منشور سازمان ملل متحد مغایرت دارد. به همه کارکنان سازمان ملل گفته شده است که به دفتر گزارش ندهند، به جز برخی از وظایف حیاتی، در حالی که یک بررسی عملیاتی انجام می شود و در 5 مه به پایان می رسد.

آ 28.3 میلیون نفر در افغانستان به کمک نیاز دارند در این سال، افغانستان به بزرگترین عملیات کمک رسانی در جهان تبدیل شد و سازمان ملل متحد 4.6 میلیارد دالر را برای تأمین مالی کامل تلاش های امدادی در سال جاری درخواست کرد. هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در این ماه هشدار داد که افغانستان با کمتر از پنج درصد تمویل تا کنون، کمترین بودجه را در جهان دارد.

‘نگرانی عمیق’

قطعنامه شورای امنیت “نگرانی عمیق” سفرا را در مورد ممنوعیت کار زنان در سازمان ملل بیان می کند و می گوید که – در کنار سایر موارد نقض حقوق اساسی – ” بر عملیات کمک‌های سازمان ملل در سراسر کشور تأثیر منفی و شدیدی خواهد گذاشت، “از جمله ارائه کمک های نجات زندگی و خدمات اساسی به آسیب پذیرترین افراد”.

نشست شورای امنیت درباره وضعیت افغانستان

نشست شورای امنیت درباره وضعیت افغانستان

این بیانیه تاکید می‌کند که یوناما، یوناما، مأموریت بشردوستانه خود را نیز تا پایان این ممنوعیت نمی‌تواند اجرا کند. این قطعنامه تاکید می کند که این ممنوعیت «است در تاریخ سازمان ملل بی سابقه است

شرایط “وخیم” اقتصادی و انسانی

این قطعنامه همچنین بر نیاز فوری به رسیدگی به “وضعیت وخیم اقتصادی و انسانی” افغانستان و کمک به این کشور برای احیای خوداتکایی تاکید می‌کند و اهمیت اجازه دادن به بانک مرکزی برای استفاده از دارایی‌هایی را که در حال حاضر در خارج از کشور مسدود شده است، تشخیص می‌دهد.به نفع مردم افغانستان است

شورا از ادامه کار یوناما حمایت کرد با تکرار “حمایت کامل” خودو از همه کسانی که در افغانستان سهم دارند، از جمله مقامات طالبان، خواستند که «به امنیت، امنیت و آزادی رفت و آمد سازمان ملل متحد و پرسنل مرتبط را تضمین کند در سراسر کشور.”