رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی پنج اصل را برای جلوگیری از “فاجعه” هسته ای در اوکراین تشریح می کند

رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با ارائه آخرین به‌روزرسانی خود، گزارش داد که وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا (ZNPP) – بزرگترین نیروگاه در اروپا – همچنان ادامه دارد. بسیار شکننده و خطرناک.

او هشدار داد که عملیات نظامی در منطقه ادامه دارد “و ممکن است در آینده نزدیک به میزان قابل توجهی افزایش یابد.”

تاس انداختن

کارخانه Zaporizhzhya در طول جنگ مورد حمله قرار گرفته است. برق خارج از سایت را از دست داده است هفت بار و مجبور شد به آن تکیه کند دیزل ژنراتورهای اضطراری او گفت: «آخرین خط دفاعی در برابر یک حادثه هسته‌ای».

آقای گروسی خطاب به سفیران گفت: “خوشبختیم که هنوز یک حادثه هسته ای رخ نداده است.”

همانطور که در ماه مارس گذشته در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتم – ما در حال ریختن تاس هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند، یه روز شانسمون تموم میشه. بنابراین، همه ما باید هر کاری که در توان داریم انجام دهیم تا این شانس را به حداقل برسانیم.»

رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعضای شورای امنیت سازمان ملل را در مورد حفاظت از نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia در اوکراین آگاه می‌کند.

رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعضای شورای امنیت سازمان ملل را در مورد حفاظت از نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia در اوکراین آگاه می‌کند.

یک درخواست خاص

آقای گروسی یادآور شد که بحران اوکراین اولین بار در تاریخ است که جنگی در میان تأسیسات یک برنامه بزرگ انرژی هسته ای در جریان است. او گفت که چندین نیروگاه از پنج نیروگاه هسته‌ای کشور و سایر تأسیسات زیر گلوله باران مستقیم قرار گرفته‌اند و همه نیروگاه‌های هسته‌ای در مقطعی برق خارج از سایت را از دست داده‌اند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد حضور خود را حفظ کرد از سپتامبر در نیروگاه هسته ای زاپوریژژیا. این سایت در روزهای اولیه درگیری توسط نیروهای روسی اشغال شده بود و کارکنان اوکراینی “به طور قابل توجهی کاهش یافته” که عملیات را انجام می دادند.

در طول مناقشه، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها و بارها هفت ستون ضروری برای ایمنی و امنیت هسته‌ای را ارتقا داده است که شامل حفظ یکپارچگی فیزیکی تأسیسات و اطمینان از تأمین برق خارج از محل است.

زمان آن فرا رسیده است که در مورد آنچه مورد نیاز است، دقیق تر صحبت کنیم. ما باید از انتشار خطرناک مواد رادیواکتیو جلوگیری کنیم.»

پنج اصل ملموس

پس از رایزنی های گسترده، از جمله با طرفین، آقای گروسی پنج اصل مشخص را تدوین کرد ضروری برای جلوگیری از “حادثه فاجعه بار” در کارخانه Zaporizhzhya.

وی با تشریح اولین نکته گفت: “هیچ نوع حمله ای از سوی نیروگاه یا علیه نیروگاه، به ویژه هدف قرار دادن راکتورها، ذخیره سازی سوخت مصرف شده، سایر زیرساخت های حیاتی یا پرسنل نباید صورت گیرد.”

نیروگاه هسته‌ای همچنین نباید به‌عنوان انبار یا پایگاهی برای تسلیحات سنگین، مانند پرتاب‌کننده‌های موشک متعدد، یا پرسنل نظامی که می‌توانند برای حمله ناشی از آن استفاده شوند، استفاده شود.

او گفت که برق خارج از محل نیروگاه نباید در معرض خطر قرار گیرد و تمام تلاش ها باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که همیشه در دسترس و ایمن باقی می ماند.

علاوه بر این، تمام ساختارها، سیستم ها و اجزای ضروری برای عملکرد ایمن و ایمن نیروگاه باید در برابر حملات یا خرابکاری محافظت شوند. در نهایت، هیچ اقدامی نباید انجام شود که اصول را تضعیف کند.

«اجازه دهید من چیزی را خیلی واضح بگویم: این اصول به ضرر هیچکس و به نفع همه نیست. اجتناب از یک حادثه هسته ای امکان پذیر است. آقای گروسی گفت: پایبندی به اصول پنج گانه آژانس راه حلی برای شروع است.

اصول همسو هستند: روسیه

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه گفت که کشورش تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تهدیدات ایمنی نیروگاه زاپوریژژیا، که او به اوکراین و «حامیان غربی» آن نسبت می دهد، انجام داده است.

گلوله باران نیروگاه هسته ای توسط اوکراین کاملا غیرقابل قبول است و پیشنهادات آقای گروسی برای تضمین امنیت نیروگاه هسته ای زاپوریژژیا مطابق با اقداماتی است که ما قبلاً برای مدت طولانی انجام داده ایم. با تصمیماتی که در سطح ملی گرفته شده است.»

وی افزود که هیچ حمله ای از قلمرو این نیروگاه انجام نشده است. به‌علاوه، سلاح‌ها یا مهمات سنگین هرگز در آنجا قرار نگرفتند، و همچنین هیچ پرسنل نظامی حضور نداشتند که بتوان از آنها برای انجام یک حمله استفاده کرد.

وی گفت: در شرایط فعلی، روسیه قصد دارد تمام اقدامات ممکن را برای تقویت ایمنی و امنیت نیروگاه مطابق با قوانین ملی ما و تعهدات خود تحت اسناد حقوقی بین المللی مربوطه که کشور ما یکی از آنها است، انجام دهد.

خروج از کارخانه: اوکراین

سفیر اوکراین سرگی کیسلیتا نیز در این شورا سخنرانی کرد.

او گفت که روسیه به استفاده از نیروگاه هسته ای برای اهداف نظامی ادامه می دهد و تقریباً 500 پرسنل نظامی و 50 واحد تسلیحات سنگین و همچنین تجهیزات، مهمات و مواد منفجره را در آنجا مستقر کرده است.

وی گفت: «ما مجدداً تأکید می‌کنیم که روسیه با اشغال غیرقانونی ZNPP و تبدیل آن به عنصری از استراتژی نظامی خود، تمام اصول کلیدی بین‌المللی ایمنی و امنیت هسته‌ای و اکثریت قریب به اتفاق تعهدات خود بر اساس معاهدات بین‌المللی را نقض کرده است».

آقای کیسلیسا توصیه کرد که اصول آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین باید شامل خروج نیروهای روسی و پرسنل حاضر غیرقانونی در نیروگاه، تضمین تامین برق بدون وقفه به تاسیسات، و یک کریدور بشردوستانه برای تضمین چرخش امن و منظم کارکنان باشد.